Als je vegetarisch bent moet je al opletten dat je alle juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Hierover schreven we in dit artikel. Als je vegetarisch bent en zwanger, dan is dat nog even iets ingewikkelder! Voedingsdeskundige Patricia Ploeger zet voor je op een rijtje waar je op moet letten in je eetpatroon als je vegetarisch en zwanger bent.

Foliumzuur (vitamine B11)
Foliumzuur is ondermeer belangrijk voor de groei en werking van het lichaam. Foliumzuur is ook noodzakelijk voor de ontwikkeling van het ongeboren kind. Foliumzuur komt voor in veel basisvoedingsmiddelen, zoals (volkoren)brood, zuivel, vlees en (groene) groenten.
Door een gezonde, gevarieerde voeding krijg je in een normale situatie voldoende foliumzuur binnen (300 microgram), zwangeren zijn hier echter een uitzondering op en moeten daar extra opletten.

Voor vrouwen met een zwangerschapswens of vrouwen die zwanger zijn is het daarom belangrijk om dagelijks 400 microgram foliumzuur te slikken in de vorm van een supplement. De hoeveelheid die nodig is in deze situatie kun je onvoldoende uit de voeding halen. Begin hier bij voorkeur mee vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot en met de eerste 10 weken van je zwangerschap. Wanneer je het supplement hierdoor langer gebruikt dan nodig, is dat geen probleem. De extra hoeveelheid is belangrijk om geboorteafwijkingen te voorkomen.

Vitamine D
Je behoefte aan vitamine D verhoogt tijdens de zwangerschap. Vitamine D heb je nodig om ervoor te zorgen dat calcium uit je voeding in het lichaam wordt opgenomen. Dit is belangrijk voor de groei van sterke botten en tanden, ook voor de baby. Op latere leeftijd blijft vitamine D een aandachtspunt voor het behoud hiervan, denk aan de voorkoming van osteoporose (botontkalking). Vitamine D zit van nature vooral in vette vis en in lagere gehalten in eieren en vlees. Ook wordt het toegevoegd aan margarine en bak- en braadproducten. Het lichaam kan via zonlicht ook zelf vitamine D aanmaken, dit is echter niet voldoende. Zwangeren, vrouwen die onvoldoende buiten komen (minder dan 15 minuten per dag met gezicht en handen onbedekt) of vrouwen boven de 50 jaar hebben 10 microgram extra vitamine D nodig in de vorm van een supplement. Dit komt doordat naarmate je ouder wordt,  de huid dunner wordt, waardoor je lichaam minder goed in staat is vitamine D onder invloed van zonlicht aan te maken.

Door Patricia Ploeger, http://www.gezondaanbod.nl

Summary
recipe image
Recipe Name
Vega & zwanger: alle voedingsstoffen
Published On

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!