Wat doet glutenvrij eten met je?
4.2 (84%) 5 votes

Steeds meer mensen kiezen er bewust voor om tarwe te mijden. Sommige mensen gaan nog een stapje verder en kiezen voor een glutenvrij eetpatroon: geen tarwe, spelt, rogge, gerst en kamut, terwijl dit toch het hoofdbestanddeel is van veel broden, crackers, snacks en kant-en-klare sauzen en soepen. Mensen volgen dit eetpatroon omdat ze een gluten-allergie hebben, maar kiezen er soms ook voor omdat ze onverklaarbare buikpijn- en spijsverteringsklachten hebben. Toch weten weinig mensen wat glutenvrij eten echt met je doet. Daarom introduceerde YAM, het verse glutenvrije broodmerk, een challenge: 100 dagen glutenvrij. De ultieme kans om samen met tien bloggers uit te vinden wat glutenvrij eten echt met je doet. Lees hier hun ervaringen en oordeel zelf!

Mijn eigen ervaring
Zelf heb ik een week meegedaan met deze challenge, de resultaten hiervan vind je in dit artikel. Ik deed mee niet omdat ik klachten heb, maar vooral omdat ik nieuwsgierig ben en beter wilde weten wat het betekent om glutenvrij te eten. 100 dagen later blik ik terug en kan ik constateren dat ik er vooral van geleerd heb. Ik kies nu heel bewust om af en toe een glutenvrije dag in te lassen, en zoals ik me dagelijks bewust ben of ik dierlijke producten (zuivel, eieren) gebruik of niet, realiseer ik me nu ook automatisch of ik gluten eet of niet. Hoe meer je weet over je eten, hoe beter je kan meten wat het met je lichaam doet en hoe je je voelt. Ik kan niet zeggen dat het glutenvrije eten voor mijn lichaam een groot voordeel heeft opgeleverd, ik reageerde er niet bijzonder positief op maar heb wel leuke nieuwe producten en merken ontdekt die ik nu regelmaat eet. Denk aan lijnzaadcrackers en energierepen op basis van gedroogd fruit en noten. Daarnaast geeft het vergrote bewustzijn mij een sterk gevoel en ben ik dankbaar voor deze ervaring! Maar nog veel bijzonderder is het om de verhalen van de bloggers te lezen die echt de 100 dagen glutenvrije challenge volbracht hebben. Zij zagen klachten verdwijnen en worstelden om dit echt in hun dagelijks leven te integreren. Nieuwsgierig? In dit artikel vertellen ze je wat het voor hen betekend heeft!

“Oplossing voor buikpijn, stoelgangprobleem, acne en Pfeiffer”
Debbie2Blij en glutenvrij! Dat ben ik na de #100dagenglutenvrij challenge. Toen ik op 1 september 2015 begon aan deze challenge was ik al wel een beetje bekend met glutenvrij leven maar ik vond het niet vol te houden en ongezond. Ik had een belabberd eetpatroon en wist niet meer wat ik wel/niet moest eten om een gezond leven te leiden. En nu? Nu heb ik het allemaal perfect onder controle. Doei buikpijn, doei stoelgangprobleem, doei acne en bijna doei ziekte van Pfeiffer. Hallo gezond glutenvrij eetpatroon. Echt waar, ik ben blij en glutenvrij! Voor mij is de #100dagen glutenvrij challenge al lang geen challenge meer. Het is mijn leefstijl geworden en ik ga door met gezond en glutenvrij eten. Misschien dat ik af en toe een keer een niet glutenvrije zonde zal begaan in een restaurant of op vakantie. Maar dat is meer omdat ik glutenvrij eten buitenshuis soms heel ingewikkeld vind.
– door Debbie Geissler

“Geen magische leefwijze, wel een bewustmaking van de kracht van voeding”
Eline2Crackers, geroosterd brood, pasta of zelfgemaakte pizza, voordat ik 100 dagen glutenvrij ging eten was ik een tarwe-addict. Ik at vegetarisch en gevarieerd, maar greep vaak naar tarwe producten als basis van mijn maaltijd. 100 glutenvrije dagen later eet ik gezonder en veelzijdiger, is er meer structuur in mijn eetpatroon, kook ik creatiever, ben ik energieker én een paar kilo lichter (zonder dat dit mijn doel was). Glutenvrij gaan is geen magische eetwijze waarmee al je problemen verdwijnen. Last van mijn darmen en mijn huid heb ik helaas nog steeds. Maar al die dagen zonder gluten maakten mij bewust van de enorme kracht van voeding. Wat jij vandaag eet, bepaalt hoe jij je straks voelt.
– door Eline Pullen

“Meer zin in eten, meer energie en een betere focus – belangrijk voor een topsporter”
Yvette2Ik had nooit verwacht dat ik zo snel zou wennen aan het glutenvrije eten. Ik was heel erg bang voor “vies” eten. Na jaren bij een bakker gewerkt te hebben ben ik best kieskeurig qua brood. Gelukkig heb ik erg lekker vers brood gevonden. Er is eigenlijk niets qua voeding wat ik mis, alleen het ‘even snel makkelijk buiten de deur eten’ is best een gedoe. Heel spontaan even iets halen zit er niet in. Toch ben ik heel erg blij met mijn resultaat. M’n buikklachten zijn verdwenen, ik heb weer een normale stoelgang, plas weer vaker dan 1x per dag, niet meer misselijk, meer energie, zin in eten, minder pijn en heb ik een betere focus. Iets wat ook als topsporter een erg fijne ontwikkeling is. Na 100dagen houdt dit avontuur voor mij niet op. Ik blijf glutenvrij eten en erover bloggen.
– door Yvette Moerdijk

“Bewustwording: geen kant-en-klaar meer, zoveel mogelijk biologisch en etiketten lezen”
Jessie2Ik stapte zelf vrij sceptisch, maar wel nieuwsgierig in deze challenge. Eerst zien, dan geloven. Ik vond het soms moeilijk vol te houden, maar nog veel moeilijker vond ik de negatieve berichten vanuit mijn omgeving. Vaak vond ik ze kortzichtig en had ik het gevoel dat ik mezelf moest verdedigen. Jammer. Alhoewel ik denk dat het glutenvrije dieet op zich voor mij niet heel veel toevoegt, heeft de challenge me wel geleerd om bewuster met eten om te gaan. Geen voorverpakte sausjes meer, zo veel mogelijk biologisch, altijd checken wat waar in zit. Dat vind ik al een hele win. Maar genieten mag soms ook, en daar horen gluten voor mij bij. Maar wel met mate! En tot slot: alhoewel ik geen duidelijke klachten had die nu zijn opgelost, geloof ik oprecht dat er best wel wat bloggers zijn waarvoor het dieet wel veel heeft gebracht! Kortom, een mooie, leerzame ervaring.
– door Jessie de Bruin

“Minder buikpijn. Ik voel me beter en ga door in 2016!”
Kimberly2100 dagen glutenvrij eten viel mij heel erg mee. Voor mij was het een verandering in mijn eetpatroon die na verloop van tijd een gewoonte, en dus een levensstijl werd. Natúúrlijk zijn er dagen geweest waarop ik dacht: “Ik wil nú een pizza. Of pepernoot. Of croissant.”, maar ik heb niet één keer gezondigd. Mede omdat ik mijn buikklachten als motivatie had om het vol te houden. Nu, bijna 100 dagen later, ben ik niet geheel buikpijnvrij, maar het gaat wel beter met me! Reden genoeg dus om ook in 2016 geen – of op z’n minst in beperkte hoeveelheden – gluten te eten.
– door Kimberly Palmaccio

Wil jij ook weten hoe het is om 100 dagen glutenvrij te eten? Motiveer een groep vrienden, je partner of ouders en ga de uitdaging aan. Alle informatie, het stappenplan en ervaringsverhalen kan je vinden op www.100dagenglutenvrij.nl.

Dank aan YAM Glutenvrij voor deze wijze eetles!

Summary
Wat doet glutenvrij eten met je?
Article Name
Wat doet glutenvrij eten met je?

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!