Print Friendly, PDF & Email

Lijnzaad, ook bekend als vlaszaad, is afkomstig van de lijnplant en is een van de oudste vezelgewassen ter wereld. Deze zaden zijn dan wel klein, maar ze vormen een rijke bron van voedingsstoffen (vitaminen en mineralen zoals magnesium), vezels, eiwitten en gezond vetzuur zoals omega-3. Linwoods Health Foods, een familiebedrijf in Noord-Ierland, produceert tal van gezonde superfoods waaronder lijnzaad. In dit gastblog lees je alles over de verschillende voordelen van lijnzaad en hoe je deze superzaden heel makkelijk in je dieet kunt opnemen.

Wat zijn de voordelen?

1. Lijnzaden zijn rijk aan omega-3
Lijnzaad is een fantastische bron van Omega-3 ALA (alfalinoleenzuur). Dit is een van de twee essentiële vetzuren die via het dieet opgenomen moeten worden aangezien ons lichaam niet in staat is het te produceren. Als je een plantaardig dieet volgt of niet houdt van visolie, dan is lijnzaad een geweldige manier om Omega-3 in je dieet op te nemen. Omega-3 ALA heeft heel wat voordelen voor onze gezondheid aangezien het helpt om het bloedcholesterolniveau op peil te houden.

2. Lijnzaden zijn een geweldige bron van vezels
Lijnzaden zorgen voor een indrukwekkende hoeveelheid aan voedingsvezels, zowel oplosbaar als onoplosbaar. Oplosbare vezels verhogen de consistentie van de inhoud van je darmen en vertragen de verteringssnelheid. Dit helpt bij het verlagen van het cholesterolniveau en regelt het bloedsuikerniveau. Onoplosbare vezels maken het mogelijk om water te binden met de stoelgang, waardoor deze zachter wordt en gemakkelijker kan passeren. Dit is nuttig bij het voorkomen van constipatie en voor personen met darmproblemen zoals het prikkelbaredarmsyndroom.

3. Lijnzaden zorgen voor hoogwaardige, plantaardige eiwitten
Als je een manier zoekt om meer eiwitten te consumeren, is lijnzaad wat je nodig hebt. Lijnzaad is een geweldige bron van plantaardige eiwitten en is rijk aan de aminozuren asparginezuur, glutaminezuur en arginine. Eiwitten dragen bij aan de groei en het onderhoud van onze spiermassa en het onderhoud van normale botten.

4. Lijnzaden vormen een rijke bron van lignaan
Lijnzaden vormen de rijkste bron van een natuurlijke substantie die gekend is als lignaan. Deze regelt het oestrogeenniveau. Voor vrouwen in de perimenopauze en menopauze kan het lignaan in lijnzaden een positief effect hebben op symptomen zoals opvliegers en nachtelijk zweten en kan het de veranderingen in de menstruele cyclus balanceren. Het helpt ook het risico op osteoporose te verlagen door de botdensiteit te verhogen.

Tips om lijnzaad aan je dieet toe te voegen

Lijnzaad aan je dieet toevoegen is eigenlijk heel makkelijk. Hieronder vind je enkele tips over hoe je lijnzaad dagelijks aan je dieet kan toevoegen en van de gezondheidsvoordelen kan genieten:

1. Kies voor gemalen lijnzaad in plaats van heel lijnzaad
Als je lijnzaad aan je dieet wil toevoegen, doe je dit het best door gemalen lijnzaad te eten. Hierbij is het zaad gemalen tot een poederachtige substantie. Het grote verschil tussen gemalen lijnzaad en vol lijnzaad heeft te maken met de vertering van de zaden. Vol lijnzaad gaat door het lichaam zonder dat het wordt verteerd. Dit betekent dat je lichaam de voordelen die de zaden hebben, mist. Bij Linwoods worden de lijnzaden met grote zorg bereid via een uniek koudmaalproces. Door de eenvoudige vertering komen de voordelen vrij, terwijl alle voedingsstoffen intact blijven.

2. Lijnzaad kan eenvoudig aan verschillende maaltijden worden toegevoegd. Probeer het volgende:

  • Gebruik als ontbijtgarnering voor pap, muesli of granola
  • Meng door je favoriete yoghurt of smoothie
  • Strooi op salades en soepen
  • Voeg het toe aan gebak
  • Meng met water als eivervanger

3. Aanbevolen portie
Linwoods raad aan om 20 gram lijnzaad toe te voegen aan je dagelijkse maaltijd om van de veelzijdigheid van nutritionele voordelen te genieten. Bij Linwoods wordt lijnzaad ook gemengd met andere zaden, noten en fruit om een mix van supergezonde zaden te creëren die barsten van goede eigenschappen en smaak zodat de hele familie kan genieten. Bekijk het hele assortiment van superzaden hier.

Eet jij graag lijnzaad? En wist jij van deze gezondheidsvoordelen af? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Summary
Gezondheidsvoordelen van lijnzaad van Linwoods Health Foods
Article Name
Gezondheidsvoordelen van lijnzaad van Linwoods Health Foods
Description
Het eten van lijnzaad kent enorm veel gezondheidsvoordelen. In dit gastblog verteld specialist Linwoods Health Foods alles wat je hierover moet weten!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!