Print Friendly, PDF & Email

Nu de zon volop schijnt, je minder kleding draagt en je weer vaker in bikini rondloopt, wil je toch weer even wat strakker in je vel zitten. Natuurlijk wil je liever nog gister dan vandaag dat ene vetrandje weggewerkt hebben. Een crashdieet volgen is dan wel heel erg aanlokkelijk. Even een tijdje heel weinig eten om weer in dat ene leuke maatje te passen. Maar waarom is dat nou juist geen goede methode om af te vallen?

Je lichaam op spaarstand
Misschien heb je wel eens een crashdieet gevolgd. Wat gebeurde er toen met je lichaam? Heb je een blijvend resultaat geboekt? Wanneer je weinig calorieën eet, gaat je lichaam over op de spaarstand. Vroeger was dit erg zinvol. In tijden van schaarste, ging het lichaam zuinig om met voeding. Het schildklierhormoon ging minder hard werken waardoor de spijsvertering trager werd. Wanneer er weer wat meer te eten was zorgde je lichaam er eerst voor dat de reserves werden aangevuld zodat er in tijden van schaarste weer genoeg reserves waren. Eigenlijk ontzettend slim van ons lichaam! In de moderne tijd waarin we nu leven kennen we helemaal geen schaarste meer, maar dat weet ons lichaam niet. Als je een streng dieet volgt denkt je lichaam eigenlijk dat er een periode van schaarste aan is gebroken. Het schildklierhormoon gaat minder hard werken en daardoor werkt je spijsvertering trager. Ga je na een tijd weer “gewoon” eten dan slaat je lichaam dat eten eerst op als vet om je reserves weer op te bouwen. Het schildklierhormoon gaat niet meteen weer harder werken, die wil eerst zeker weten dat er een lange tijd genoeg eten is. Dat is de reden dat je na het volgen van een crashdieet weer sneller aankomt ondanks dat je niet eens zoveel meer eet. Zo ontstaat het bekende jojo effect.

Spieren verbranden
Wist je dat spieren zwaarder zijn dan vet? Wanneer je dankzij een crashdieet afvalt, gaat je lichaam eerst je spieren verbranden. Dit geeft snel een afval-resultaat: wanneer je op de weegschaal gaat staan zal het getal je erg blij maken. Maar eigenlijk is dit helemaal niet zo goed, want hoe meer spieren je hebt, hoe hoger je verbranding is. Oftewel door het verbranden van spieren gaat de verbanding van je spijsvertering op een lager pitje staan en kom je uiteindelijk weer sneller aan. Spieren hebben we nodig om veel calorieën te verbranden, hoe meer spieren hoe sneller dit gaat! Krachttrainen dus! Dit zorgt voor de nodige spieropbouw en je hoeft niet bang dat je er meteen als een bodybuilder uit gaat zien.

Spaarzaam met energie
Ook niet onbelangrijk: als je een crashdieet volgt is het onmogelijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je lichaam nodig heeft. Je lichaam gaat dan selectief kijken welke hormonale systemen in ons lichaam energie nodig hebben en welke minder of geen energie. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een onzuivere huid krijgen, last van je gewrichten, moeilijk zwanger worden, moeite hebben met inslapen en vele andere klachten. Simpelweg omdat je lichaam hier geen energie naartoe stuurt.

Obsessief bezig met eten
Kortom: crashdiëten hebben op korte termijn effect, maar op de lange termijn zijn er veel negatieve bijwerkingen. Op de lange termijn zorgt deze methode van afvallen voor gewichtstoename en een hormonale disbalans. En wees eerlijk, wie vindt het nou leuk om zo weinig te mogen eten? Ik niet! Zelf heb ik ooit eens een streng dieet gevolgd omdat ik als bruidsmeisje in een mooie jurk wilde passen. Mijn ervaring was toen dat ik doordat ik een crashdieet volgde alleen maar obsessief met eten bezig was. Waarschijnlijk zullen veel vrouwen zich hierin herkennen. Als je jezelf heel veel gaat ontzeggen dan heb je geen leuk leven meer. Natuurlijk is het belangrijk om jezelf te voeden en bezig te zijn met gezonde voeding, maar een streng crashdieet volgen daar wordt niemand happy van en gezond is het al helemaal niet. Crashdiëten bezorgen je stress. Mag ik dit wel eten, word ik hier niet dik van, heb ik niet al genoeg gegeten etc. Het hormoon cortisol dat vrijkomt bij stress breekt ook je spieren af en zorgt voor vetaanmaak op de buik. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Dus vraag jezelf na het lezen van dit artikel eens af: is een crashdieet echt nodig is? Stel reële doelen voor jezelf met een tijdspad dat haalbaar is en probeer een blijvend gezond(er) eetpatroon te vinden dat bij je past.

Heb jij weleens een crashdieet gevolgd? Herken je jezelf hierin? Of heb je een heel andere ervaring? Deel je verhaal met ons in een reactie of via Facebook, Instagram of Twitter, wij horen ze heel graag!

Summary
Het effect van een crashdieet
Article Name
Het effect van een crashdieet

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!