Print Friendly, PDF & Email

Tegenwoordig lezen veel mensen etiketten voordat ze een product in hun winkelwagentje leggen. Maar vraag jij je nu ook af hoe je een etiket nu eigenlijk leest? Er staat vaak zoveel op, daarnaast staat er waarschijnlijk veel op wat je niet begrijpt. Ik ga je proberen uit te leggen hoe je een etiket kunt lezen.

Stappenplan etiket lezen
We nemen even het voorbeeld van een krentenbol uit de supermarkt:

TARWEbloem, krenten (15.7%), Rozijnen (15.7%), water, bakkersgist, TARWEGLUTEN, dextrose, plantaardige olien (palm, raapzaad), WEIpoeder (MELK), bakkerszout, emulgator E471, E482, E472e, rijsmiddel E450, E500, kruiden en specerijen, TARWEmoutmeel, natuurlijk aroma, verdikkingsmiddel E412, curcuma-extract, enzym (TARWE), kan sporen van SESAM bevatten, kan steentjes/ stokjes bevatten 

Stap 1:
Het eerste voedingsmiddel waar het etiket mee begint, daarvan zit het meeste in het product. In het geval van de krentenbol is dat dus tarwebloem, vervolgens zitten er bijna 16% krenten in. Aan het einde van het etiket zie je curcuma-extraxt, enzym (tarwe) staan. Hiervan zit dus het minste in. Let op: tarwebloem is een snelle koolhydraat, wat er voor zorgt dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Ik zou zelf eerder voor een volkorenproduct kiezen.

Stap 2:
Ik scan het etiket altijd heel snel. Als er veel ingrediënten in een product zitten – ongeveer meer dan vijf – dan moet je je afvragen of dit product wel echt gezond is. Het geldt vaak, hoe meer voedingsmiddelen ze in een product stoppen, hoe minder natuurlijk het is. Voor het lichaam kost het dan veel energie om al deze voedingsmiddelen verteren. Deze energie gebruik je liever om te sporten, te werken of wat anders leuks te doen, toch? Let op: Maak je zelf een groentesoep met heel veel soorten groenten dan zitten er natuurlijk meer dan vijf ingrediënten in je zelfgemaakte soep. Dit is natuurlijk wel erg gezond.

Stap 3:
Kijk altijd of er suiker in het product zit. Suiker zorgt ervoor dat je snel weer honger krijgt en dat wil je liever niet. Suiker werkt als een snelle koolhydraat. Snelle koolhydraten, hoe werkte dat nou ook alweer? Dat legde ik je eerder uit in dit artikel. Er zijn heel veel benamingen voor suiker. Als je naar dit etiket kijkt lijkt het alsof er geen suiker aan de krentenbol is toegevoegd. Toch klopt dit niet, dextrose is een andere benaming voor suiker. Tip! Alles wat op –ose eindigt is een suikervariant, laat dit dus lekker in de winkel liggen.

Stap 4:
Er staan vast ingrediënten op het etiket van de krentenbol die je niet herkent. Stelregel: als je benamingen niet herkent, dan kun je er min of meer vanuit gaan dat het je lichaam niet voedt. Weipoeder, veel e-nummers, verdikkingsmiddel, hier kan je lichaam weinig mee. Ook dit kost je lichaam dus weer veel energie om te verwerken.

Ik hoop dat je zo iets beter begrijpt hoe je een etiket kunt lezen. Denk je dat deze krentenbol gezonde voeding is voor je lichaam? Ik zou ze lekker in de supermarkt laten liggen!

Heb jij ook vaak moeite met het lezen van etiketten? Snap je het nu een beetje beter? Heb je nog vragen? Laat het ons weten! Dit kan via een reactie onder dit artikel of via Facebook, Instagram of Twitter. We horen het heel graag!

Summary
Hoe lees je een etiket?
Article Name
Hoe lees je een etiket?

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!