Het menselijk lichaam is helemaal niet gemaakt om veel te zitten. Zitten is één van de meest belastende houdingen voor je rug. En toch brengen we bijna onze hele dag zittend door. Neem eens even de tijd om na te gaan hoeveel op een dag je zit. Velen van ons slapen, staan op, eten zittend ontbijt, gaan zittend met de auto of het OV naar hun werk, zitten tijdens kantooruren vrijwel aan één stuk door (ook tijdens de lunch) en stappen daarna weer hun auto of het OV in om eenmaal thuisgekomen zittend avond te eten en daarna zittend tv te kijken. Klinkt dit bekend? Tijd om er wat aan te doen! Frecious zette voor jou de risico’s van teveel zitten voor je op een rijtje, en geeft je tips wat je er tegen kan doen.

Nekpijn
Een groot deel van de dag zittend doorbrengen is niet goed voor je omdat het de druk op je ruggengraat vergroot. Hierdoor kan de natuurlijke ronding van je ruggengraat verloren gaan. Dit kan opgegeven moment betekenen dat spieren in je rug korter of juist langer worden met alle gevolgen van dien: denk aan nekpijn of last van je schouders. Onthoud dat spieren het gezondst zijn wanneer ze gebruikt worden.

Gezondheidsgevaar
Het komt vast niet als een verrassing dat 9 uur zitten per dag niet goed voor je is. De risico’s van een zittende leefstijl zijn niet mals: zo wordt een verhoogde kans op het krijgen van hart- en vaatziekten, diabetes en depressie genoemd. Zo zei Dick Thijssen, hoogleraar cardiovasculaire fysiologie en inspanning aan het Radboud-umc begin augustus in De Volkskrant: “Langer dan drie uur zitten veroorzaakt acuut veranderingen in je lichaam.” Je bloedvaten werken minder goed, de suikerregulatie wordt slechter en de doorbloeding naar je hersenen neemt af.” Onderzoek toont ook aan dat mensen die per dag 4 uur of langer naar een beeldscherm zitten kijken (tv/mobiel/laptop), 125% meer kans hebben op hart- en vaatziekten dan mensen die dat korter dan 2 uur doen.

Hoe ga je te veel zitten tegen?

Neem vaker korte pauzes
Dit is niet alleen gezond, maar je wordt er ook productiever van. Veel mensen zeggen dat ze 6-8 uur per dag werken, maar ze zijn eigenlijk slechts 3-4 uur per dag productief. In plaats van bijvoorbeeld iedere keer je mail te checken wanneer je ‘pling’ hoort, doe je dat slechts 1 of 2 keer per dag. ‘Bezig zijn’ is een vorm van luiheid als het je ervan weerhoudt ‘echt werk’ te doen. Om echt productief te zijn, moet je weten wanneer je moet stoppen. Neem elk uur 5 of 10 minuten pauze: sta op, loop rond, drink water en ga dan met frisse zin weer aan de slag. Op deze manier zit je niet constant aan één stuk door. En dat is beter voor je lichaam.

Neem een sta-bureau
Of nog beter: een hoog-laagbureau: eentje waar je zowel zittend als staand aan kunt werken. Zo kun je zitten en staan afwisselen. Want let op: de hele dag staan is ook niet goed voor je. Mensen die grote delen van hun dag op hun voeten doorbrengen, hebben meer kans op slechte doorbloeding in hun benen en voeten met bijvoorbeeld spataderen tot gevolg.

Installeer een beweeg-app
Laat je  herinneren door een app dat je meer moet bewegen. Zo is er Hotseat. Die telt van dertig minuten naar nul minuten. Na 27 minuten krijg je signaal om op te staan.

Wat is de ideale zit/sta-ratio?
Ergonoom Erwin Speklé van de Arbo Unie zei het volgende in De Volkskrant: “Op basis van wat we nu weten, adviseer ik: ga voor elke drie kwartier dat je zit één kwartier staan.” Op een werkdag van 8 uur betekent dat dus 2 uur per dag staan. Zorg er dan wel voor dat de rest van je dag redelijk actief is. Wie thuis ook veel zit, kan het beste wat meer staan overdag. En verder: probeer zoveel mogelijk te bewegen, dat is goed voor je lichaam en geest! Wandel of fiets naar je werk, stap een halte eerder uit, ga na het avondeten nog een blokje om, telefoneer staand, houd vergaderingen op twee benen, etc. Wees creatief!

Let jij er op dat je niet te veel zit? Hoe zorg jij daarvoor? Deel met ons jouw tips op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt de foto hier

Print Friendly, PDF & Email
Summary
Hoe slecht is teveel zitten?
Article Name
Hoe slecht is teveel zitten?
Description
Het menselijk lichaam is helemaal niet gemaakt om veel te zitten. En toch brengen we bijna onze hele dag zittend door. Tijd om er wat aan te doen!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!