Print Friendly, PDF & Email

Ik ben vast niet de enige die bijna dagelijks jankend boven een snijplank staat om mijn uitje te snipperen of fijn te snijden. De tranen zijn het wel waard, want ui is hartstikke lekker! Maar toch vroeg ik me af waar die tranen nou precies vandaan komen, hoe je het voorkomt en wat de gezondheidsvoordelen van ui eigenlijk zijn. Om mijn nieuwsgierigheid te stillen, ben ik op onderzoek uit gegaan. Ik deel graag met jullie wat ik heb geleerd!

Wat maakt ui gezond?
Uien zitten vol voedingsstoffen en ze zijn op veel verschillende manier te bereiden. Je kunt ze rauw door een salade doen, bakken, koken, fruiten, frituren als borrelhap of in de oven schuiven. Uien bevatten heel veel gezonde voedingsstoffen zoals vitamine C, B6 en B11. Dat is goed voor onder andere je immuunsysteem, de aanmaak van rode bloedcellen en je stofwisseling. Daarnaast bevatten uien zwavelbestanddelen en bepaalde antioxidanten die je huid gezond en sterk houden.

Polyfenolen
Uien bevatten ook andere antioxidanten in de vorm van polyfenolen. Polyfenolen komen veel in groente, fruit en noten voor en ruimen onder andere vrije radicalen op. Er zijn heel veel soorten polyfenolen met allerlei onuitspreekbare namen. De soort die vooral in ui voorkomt is quercetine, wat goed is voor je hart en bloedvaten omdat het aderverkalking tegengaat en de kans op een hoge bloeddruk verlaagt. Ook heeft het een histamine-remmende werking, wat kan helpen als je bijvoorbeeld een huisstofmijtallergie of hooikoorts hebt. Tenslotte helpt quercetine bij het opnemen van vitamine C, wat natuurlijk super is aangezien we net geleerd hebben dat uien ook daar vol mee zitten!

Mineralen
Naast vitaminen en antioxidanten bevatten uien ook flink wat mineralen. Bijvoorbeeld ijzer, dat is een belangrijk onderdeel van je rode bloedcellen en je hebt het nodig om zuurstof door je lichaam te vervoeren. Uien bevatten chroom, wat bijdraagt aan je insuline-regulatie. Ze bevatten ook mangaan en kalium, deze zorgen voor een goede vochtbalans en een gezonde bloeddruk. Tenslotte bevatten uien molybdeen, dat bijdraagt aan een gezonde stofwisseling.

Waar komen die tranen toch vandaan?
Als je een ui snijdt of snippert, maak je de cellen van de ui kapot. In de cellen zit een zwavelhoudende component. Die component reageert met bepaalde enzymen, waardoor een gas ontstaat. Als dat gas het vocht in je ogen bereikt (wat onvermijdelijk is als je boven je snijplankje staat) beginnen je ogen te tranen. Om de tranen te voorkomen zou je natuurlijk een duikbril kunnen opzetten, maar er zijn meer trucjes die minder afdoen aan je kokslook! Je kunt de ui bijvoorbeeld een uurtje in de vriezer leggen voor je hem gaat snijden. Enzymen werken trager bij een lage temperatuur, waardoor er minder gas ontstaat. Ook helpt het om je ui onder de afzuigkap te snijden zodat het gas meteen de afzuigkap ingaat. Of je kunt je ui in een bakje water snijden omdat het gas dan met het water reageert in plaats van met het vocht in je ogen, op die manier heb je nergens meer last van! Zelf ben ik fan van de afzuigkapmethode. Vaak sta ik nog wel een klein beetje te sniffen, maar de echte tranen blijven bij deze methode uit. Ik vind het lastig om de ui in een bakje water te snijden en bovendien heb ik het idee dat die methode afdoet aan de smaak van de ui.

Fun facts

  • Wist je dat prei en bieslook ook binnen de “uienfamilie” vallen? De officiële naam is de Allium familie (ook wel lookfamilie genoemd). De hele “uienfamilie” bestaat uit ruim 500 soorten!
  • Als je uitjes gesneden hebt, kan het een hele opgave zijn om de geur weer van je handen af te wassen. Maar door je handen te wassen met citroensap of azijn is het zo gepiept! Op die manier kan je ook je bestek of snijplankje redden van een sluimerende uienlucht. Het schijnt dat tandpasta ook kan helpen, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.
  • Als je heel verkouden bent, kan het helpen om een beetje ui op je nachtkastje te leggen. Je neus gaat ervan open zodat je rustig kunt slapen. De zwavelverbindingen waarvan de tranen je in de ogen springen tijdens het snijden, kunnen je nacht een heel stuk aangenamer maken!
  • Wist je dat in het oude Egypte uien niet alleen werden gezien als voedsel maar ook als preventief geneesmiddel? Piramidebouwers kregen een uienrantsoen omdat de Egyptenaren geloofden dat uien hun fysieke kracht bevorderden en de kans op ziektes verkleinden. Ook werden uien vaak in graftombes gelegd als voedsel en geneesmiddel voor de weg naar het hiernamaals.

Heb jij veel geleerd over ui door dit artikel? Laat het ons weten in de reacties op de website, Instagram of Facebook! We zijn benieuwd!

 

Summary
Hoe voorkom je huilen van ui en meer ui-weetjes!
Article Name
Hoe voorkom je huilen van ui en meer ui-weetjes!
Description
Hoe voorkom je dat je gaat huilen van ui snijden? En is ui eigenlijk gezond? Wij zochten het voor je uit. Lees de antwoorden hier!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!