Minder suiker eten? Deze 7 tips maken het makkelijker
Karlijn Swaen

Minder suiker eten? Deze 7 tips maken het makkelijker

maandag 05 juni 2023
Vandaag is de 'Week zonder suiker' van start gegaan en daarom vertelt onze gastblogger van Puur Figuur je alles over hoe te minderen met suiker. Wil jij minder suiker eten, maar heb je enorme trek in zoetigheid? Suiker heeft een verslavend effect. Minderen met suiker kan daardoor knap lastig zijn, maar zeker niet onmogelijk. Deze 7 tips maken het makkelijker voor je om suiker te laten staan.

Niet alle suikers
Voor we beginnen: we hebben het in dit artikel over toegevoegde suikers. Niet over suikers die van nature in voeding zitten, zoals fruitsuikers. Fruit is gewoon gezond en kan je met een gerust hart eten. Als je gewicht wilt verliezen of wilt voorkomen dat je aankomt, is het wel verstandig om het bij twee porties per dag te houden.

1. Alternatieven in je voorraadkast
Grijp jij bij trek al snel naar iets zoets? Koek of snoep pak je gemakkelijk en daardoor kies je er sneller voor. Zorg dat je gezonde alternatieven klaar hebt liggen, die net zo makkelijk te pakken zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een notenmix. Koop een kant-en-klare mix of maak je eigen favoriete combinatie. Om het nog makkelijker te maken verpak je ze in porties.

  • Gekookte eitjes. Kook in een keer een grotere hoeveelheid, pel ze en bewaar ze in de koelkast.

  • Gewassen en gesneden snackgroenten en fruit


2. Neem wat mee
Ga je de deur uit? Neem dan altijd wat gezonde tussendoortjes mee. Dan is de kans dat je onderweg voor een chocoladereep gaat een stuk kleiner.

3. Voorkom honger
Met een lege maag is zoetigheid extra verleidelijk. Voorkom daarom dat je te veel honger krijgt. Dat doe je door gezonde maaltijden te eten met:

  • Vezels

  • Eiwitten

  • Gezonde vetten


Daarnaast is het belangrijk om voldoende te drinken. Soms lijkt het namelijk of je honger hebt, terwijl het eigenlijk dorst is.

4. Weet waar suiker in zit
Weet waar suiker in zit! Dat is nogal logisch natuurlijk. Snoep, koek, chocola, ijs, frisdrank, noem maar op. Maar wist je dat suiker ook in allerlei producten zit waar je het niet in verwacht? Bijvoorbeeld in:

  • Hartige snacks

  • Worst

  • Sauzen

  • Kant-en-klaar maaltijden


Van deze producten weet je misschien wel dat er suiker in zit, maar veel mensen onderschatten om hoeveel suiker het gaat. Dit zijn onverwachte suikerbommen:

  • Ontbijtkoek

  • Veel ontbijtrepen

  • Veel ontbijtgranen

  • Vruchtensap

  • Gezoete zuiveldrankjes

  • Vruchtenyoghurt


5. Let op in de supermarkt
Als je voorraadkast vol staat met suikerrijk lekkers, moet je wel heel veel wilskracht hebben om ook op zwakke momenten niet toe te geven aan je zoete trek. Maak het jezelf makkelijker en begin al in de supermarkt. Koop geen of zo min mogelijk producten met toegevoegde suikers. Dan hoef je die “strijd” alleen in de supermarkt te voeren en thuis niet meer. Zorg dat je voldaan bent als je naar de supermarkt gaat. Dan is het veel makkelijker om gezonde keuzes te maken.

6. Slaap voldoende
Een tip over slapen had je waarschijnlijk niet verwacht hier. Maar je nachtrust kan een geweldig effect hebben. Misschien herken je het wel: als je moe bent heb je meer zin in suiker, zout, vet en calorierijk eten. Daar komt nog eens bij dat het moeilijker is om verstandige keuzes te maken als je moe bent. Als je goed uitgerust bent, blijf je dus een stuk makkelijker van suiker af.

7. Weet waarom je het doet
Waarom wil je minderen met suiker? Er zijn een heleboel goede redenen. Suiker heeft namelijk veel negatieve gezondheidseffecten. Hoe bewuster je jezelf hier van bent, hoe sterker je motivatie om minder suiker te eten.

Voorbeelden van de effecten van veel suiker eten (en drinken) zijn dat het…

  • … energiedips en moodswings in de hand werkt.

  • … een dikmaker is.

  • … je risico op insulineresistentie en diabetes type 2 verhoogt.

  • … je risico op hart- en vaatziektes verhoogt.

  • … slecht is voor je gebit.

  • … een voedingsbron is voor slechte bacteriën en schimmels in je darmen.

  • … je immuunsysteem verzwakt.

  • … schadelijk is voor je lever.


Meer dan genoeg redenen dus om voorzichtig te zijn met suiker.

Om te onthouden
Minderen met suiker kan moeilijk zijn omdat het een verslavend effect heeft. Je maakt het jezelf makkelijker door:

  1. Gezonde snacks op de pak te hebben.

  2. Gezonde snacks mee te nemen als je de deur uit gaat.

  3. Te voorkomen dat je veel honger krijgt.

  4. Te weten waar suiker allemaal in zit.

  5. Bij het boodschappen doen al goed op te letten.

  6. Voldoende te slapen.

  7. Te weten wat de schadelijke effecten van suiker zijn.


Bronnen: Stephanie M Greer, Andrea N Goldstein, Matthew P Walker, Nat Commun, 2014. Kelly G Baron, Kathryn J Reid, Andrew S Kern, Phyllis C Zee, Obesity (Silver Spring), 2011. Yanling Wu, Yanping Ding, Yoshimasa Tanaka, Wen Zhang, Int J Med Sci, 2014. James J DiNicolantonio, Sean C Lucan, James H O’Keefe, Prog Cardiovasc Dis, 2015.

Was jij al op de hoogte van deze tips? Of heb jij nog een andere tip die je met ons wilt delen? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

 

0 Reacties

Een reactie geven

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *.