Print Friendly, PDF & Email
5/5 - (1 stemmen)

Je hebt het vast weleens meegemaakt: je ligt te piekeren in bed en valt maar niet in slaap. Hoe ga je daarmee om? Waarschijnlijk ga je alleen maar nog meer je best doen om in slaap te vallen. En daar zit de crux. Want slapen gaat over alles behalve ‘proberen’. In slaap vallen gaat natuurlijk en helemaal vanzelf. Daar hoef je helemaal niet voor te doen. Sterker nog, hoe meer je het ‘probeert’, hoe meer je jezelf in de weg zit en juist niet kunt slapen. Maar wat kun je ertegen doen?

Voorkomen is beter dan genezen
Veel mensen bereiden zich voor op het slapengaan door vlak voor ze hun ogen dichtdoen nog even een boekje te lezen of een snelle ademhalingsoefening te doen. Niets mis mee, ademhalingsoefeningen moedigen wij juist aan! Wél is het goed om er bewust van te zijn dat een goede nachtrust al begint vanaf het moment dat je opstaat. Dit klinkt misschien nog wat vaag, maar we gaan het je uitleggen.

Gedurende de dag maken we van alles mee. We hebben een drukke baan, een smartphone waarmee we continu online zijn, kinderen die verzorgd moeten worden, het huishouden dat op ons wacht, een sociaal leven, sport en zo gaat de lijst maar door. Dat maakt dat we continu ‘aan’ staan en er eigenlijk bijna geen natuurlijk moment van rust meer ontstaat. Wanneer je geen momenten van rust en ontspanning voor jezelf inlast, blijf je continu ‘aan’ staan en zorgt dit ervoor dat je in je hoofd blijft zitten, ook als je wilt slapen. Daarom is het belangrijk dat je jezelf soms een halt toeroept en je je hoofd even helemaal leegmaakt.

Drie tips wat je hiertegen kunt doen
1. Daglicht
Als je regelmatig naar buiten gaat, help je je biologische klok een handje. Licht heeft namelijk een positief effect op je biologische klok en helpt je om goed het verschil te voelen tussen dag en nacht. Extra voordeel van regelmatig naar buiten gaan: beweging! Door beweging komen er fijne stofjes zoals endorfine, dopamine en serotonine vrij. Daarnaast wordt de afgifte van het stresshormoon cortisol onderdrukt, waardoor je jezelf beter gaat voelen. Omdat je stressniveau omlaag gaat en je je door de gelukshormonen fijn en ontspannen voelt, val je makkelijker in slaap.

2. Ademhaling
Ademen is van levensbelang, maar toch staan we er eigenlijk niet zo bij stil. En dat is zonde, want ademhaling kan ontzettend veel voor je slaap betekenen! Probeer bijvoorbeeld eens het volgende: adem gedurende 4 seconden heel rustig in door je neus. Houd je adem 7 seconden in. Adem heel rustig uit door je mond gedurende 8 seconden. Herhaal dit 5 tot 10 keer. Wedden dat je je ontspannen gaat voelen?

3. Yoga nidra
Yoga nidra is echt een lifesaver als je het ons vraagt. Het is een soort geleide meditatie waarbij je door visualisaties en ademhalingsoefeningen naar een diep niveau van ontspanning wordt geleid. Wist je bijvoorbeeld dat 1 uur yoga nidra gelijk staat aan 4 uur slaap? Tip: Download de app van House of Deeprelax voor de meest heerlijke yoga nidra sessies.

Ben je toch aan het piekeren?
Ga uit bed! Verplaats jezelf naar je woonkamer en lees bijvoorbeeld een boekje of vouw de was op. Doe dit tot je slaperig begint te worden of wacht in ieder geval een half uur, en ga dan weer in bed liggen. Dit klinkt misschien gemeen, want niets is zo lekker warm als het bed waarin je ligt, maar toch is het echt heel belangrijk dat je dit doet. Doe je dit niet en blijf je in bed liggen, dan creëer je negatieve associaties met je slaapkamer, bed en slapen, en wordt het alleen nog maar lastiger om in slaap te vallen. Misschien voel je in het begin een bepaalde weerstand om uit bed te gaan; dat is volkomen normaal. Het is ook gewoon niet fijn om toe te moeten geven aan het niet in slaap kunnen vallen, en om de kou in te moeten. Toch is het super belangrijk dat je wel uit bed gaat. Maak het jezelf comfortabel door de avond ervoor (voor het geval dat) alvast een paar warme sokken en een badjas klaar te leggen en zet een warme kop thee voor jezelf op het moment dat je uit bed gaat. Onthoud dat dit je echt gaat helpen om sneller in slaap te vallen dan wanneer je ervoor kiest om toch in bed te blijven.

Heb jij moeite met slapen? Wij presenteren samen met Culture of Sleep het Persoonlijk Slaaptraject Beter Slapen. Slaap beter binnen 6 weken! Doe jij met ons mee?

 

Summary
Hoe ga je om met piekeren
Article Name
Hoe ga je om met piekeren
Description
Je hebt het vast weleens meegemaakt: je ligt te piekeren in bed en valt maar niet in slaap. Hoe ga je daarmee om? Wat kun je ertegen doen?
Author