Soja: gezond of ongezond?
1.8 (36.55%) 29 votes

We zien steeds meer discussie ontstaan rondom soja. Een belangrijk onderwerp voor de vegetarier, want soja wordt in veel vleesvervangende producten verwerkt en voor vegans is het de basis van veel plantaardige zuivelproducten. Tijd voor wat meer informatie dus van voedingscoach Yvet.

Fermentatie
Veel mensen zien soja als een gezond voedingsmiddel. Het wordt zelfs bejubeld als superfood. De Japanners eten het immers al heel lang. Alleen velen zien een belangrijk detail over het hoofd en dat is dat soja in de Japanse keuken vrijwel alleen gefermenteerd wordt gegeten. Bij fermentatie zorgen bacteriën, schimmels of gisten voor het omzetten van stoffen in een product, waardoor de zuurgraad, smaak, geur of het uiterlijk verandert. Als je besluit geen vlees meer te eten vervang het dan niet klakkeloos door soja.

Fytinezuur
Waarom niet? In soja, net als in granen, zaden en bonen zit fytinezuur, een antinutriënt. Antinutriënten zijn stoffen die een plant aanmaakt om zich te beschermen tegen ‘plagen en vraat’. Zonder deze stoffen zou de plant massaal worden opgegeten en het niet overleven. Daarom zijn deze stoffen licht toxisch en slecht verteerbaar, zodat de ‘belager’ van de plant zich hopelijk op een ander voedingsmiddel stort. Deze toxische stoffen moeten zeker niet overvloedig gegeten worden. Door soja, zaden en bonen te laten ontspruiten, weken of fermenteren worden de fytinezuren voor een groot deel afgebroken. Fytinezuur heeft namelijk de nare eigenschap dat het de opname van andere mineralen tegengaat, vooral magnesium en zink. Ook zet het de spijsvertering onder druk en kan het darmklachten geven.

Fyto-oestrogenen
Daarnaast zit er in soja veel fyto-oestrogenen. Dit zijn plantaardige stoffen die op menselijke hormonen lijken, maar het niet zijn. Een van deze stofjes wil je niet te veel binnenkrijgen want dit kan onder andere zorgen voor stemmingswisselingen, disbalansen in de hormoonhuishouding en onvruchtbaarheid. Het gehalte van deze fyto-oestrogenen in soja is ontzettend hoog. Ook in producten als broccoli, meergranenbrood, aardbeien en linzen komen deze stoffen voor, maar stukken minder zodat deze voedingsmiddelen zonder problemen kunnen worden gegeten.

Het advies
Dus als je toch soja wilt eten, kies dan voor gefermenteerde soja producten zoals gefermenteerde sojabonen, miso, sojasaus (de echte) en tempeh. En liever niet voor de melk, yoghurt en burgers. Probeer er ook op te letten dat alle sojaproducten die je koopt biologisch zijn, want niet-biologische soja is vaak genetisch gemanipuleerd en dit heeft bewezen nadelige gevolgen voor de gezondheid (en het milieu). Van biologische fermenteerde soja kan je met een gerust hart genieten!

Hoe kijk jij aan tegen soja? Eet je veel soja of vermijd je het? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal. Ook vragen of opmerkingen zijn altijd welkom. Laat het ons weten in een reactie onder dit artikel of via Facebook, Twitter of Instagram.

soy-964324_1920

Summary
Soja: gezond of ongezond?
Article Name
Soja: gezond of ongezond?

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!