Print Friendly, PDF & Email

Maar liefst 1 miljoen Nederlanders kampen met burn-out klachten. Maar wat is een burn-out nu precies? Waaraan kan je een dreigende burn-out herkennen? Waarom heeft de één wel te kampen met een burn-out en de ander niet? En wat kan je er tegen doen?

Heb ik een burn-out?
Vraag jij jezelf weleens af of het normaal is dat je je zo uitgeput voelt? Hoeft er maar iets kleins voor te vallen voordat je irritatiegrens is bereikt? Veel mensen kampen met burn-out klachten. Ben je er niet op tijd bij, dan kan het heel lang duren voordat je er weer bovenop komt. Daarom is het belangrijk om eens stil te staan bij de volgende kenmerkende symptomen voor een burn-out.

  • Gedurende de hele dag voel je je moe en futloos.
  • In de ochtend kun je amper je bed uit komen.
  • Je hebt last van een lage bloeddruk.
  • Je kunt niet meer met stress omgaan.
  • Scherp licht, sterke geuren en harde geluiden vind je moeilijk om te verdragen.
  • Je kunt last hebben van geheugenproblemen.
  • Je hebt moeite met in slaap vallen.
  • Je voelt je snel geïrriteerd, angstig, nerveus en ongeduldig.
  • Je hebt een laag libido.

Herken jij je in veel van deze symptomen? Wees dan op je hoede want misschien loop je bijna tegen een burn-out aan. Misschien heb je al jaren last van stress en is dit het moment dat je lichaam “stop” zegt. Ben jij een type dat moeilijk “nee” kan zeggen? Ben je perfectionistisch ingesteld? Vind je het moeilijk om hulp te vragen? Trek je je snel wat aan van wat anderen vinden of kun je moeilijk je gevoelens uiten? Dit zijn allemaal persoonlijkheidskenmerken maar daarnaast ook risicofactoren die de kans op een burn-out kunnen vergroten. Een andere risicofactor betreft bepaalde omstandigheden die je kunnen overkomen. Stress op je werk, ziekte, een scheiding, ruzies en ga zo maar door. Helaas heb je niet altijd alles zelf in handen. Maar omdat alle kleine beetjes helpen, hebben we toch wat tips voor je.

Wat gebeurt er lichamelijk met je als je gestrest bent?
Op je nieren zitten kapjes. Dit zijn je bijnieren. Als je gestrest bent maken je bijnieren het hormoon cortisol aan. Cortisol zorgt ervoor dat je kunt omgaan met stress en dat je je alert en energiek voelt. Heel erg handig, want op deze manier kun je goed handelen in stressvolle situaties. Helaas hebben veel te veel mensen tegenwoordig last van chronische stress en dan raken je bijnieren simpelweg uitgeput. Je kunt niet meer voldoende cortisol aanmaken waardoor je niet meer goed met de stress om kunt gaan en dan ontstaan vaak bovenstaande symptomen. Wil je graag zekerheid en weten of je een tekort hebt aan cortisol? Raadpleeg een orthomoleculaire arts in je omgeving. Deze kan met behulp van een speekseltest zien wat je cortisol gehalte is.

Voedingsmiddelen die stress kunnen verminderen
Gelukkig zijn er ook bepaalde voedingsmiddelen die je lichaam kunnen helpen in tijden van veel stress.

Himalaya zout
Tijdens een burn-out last van een lage bloeddruk? Drink in de ochtend dan een glas lauwwarm water met daarin Himalayazout. Dit helpt om stoffen te transporteren in je lichaam.

Darmflora
Wist je dat je bij een burn-out ook veel goede darmbacteriën kwijt kunt raken? Kies voor voedingsmiddelen die een goede invloed hebben op de groei en overleving van je darmbacteriën zoals: tomaat, wortel, kokos, kurkuma, salie, zwarte bonen, lijnzaad, knoflook, ui, prei, pastinaak, zoete aardappel, artisjok, citrusfruit, peulvruchten, noten, zaden, roomboter en ghee.

Magnesium
Magnesium moet je boosten in tijden van stress! Het is je belangrijkste anti-stress mineraal. Kook rijkelijk met snijbiet, avocado, walnoten, zeewier, spinazie, zonnebloempitten, peulvruchten, chiazaad en vergeet ook zeker geen sesamzaad te gebruiken.

Voedingsmiddelen die extra stress veroorzaken
Ook zijn er bepaalde voedingsmiddelen die je beter kunt mijden als je een burn-out hebt. Koffie, thee met cafeïne, alcohol, suiker, chocolade, roken en energydranken zorgen er voor dat de bijnieren extra stresshormonen aanmaken. Op de korte termijn fijn: je voelt je weer even wat beter. Op de lange termijn minder fijn: de bijnieren raken nog meer uitgeput en jij dus ook. Kies liever voor pure en onbewerkte producten!

Tips voor mensen met een burn-out
Tot slot wat kun je nog meer doen als je al een burn-out hebt? Zorg er dan allereerst voor dat je energiebalans wordt hersteld. Het zal je goed doen als je gaat praten met een stresscounselor of een therapeut waar je je vertrouwd bij voelt. Ben je eraan toe om weer wat activiteiten te ondernemen? Kies dan voor activiteiten waar je je ontspannen bij voelt en weer wat energie van krijgt zoals yoga, wandelen en mediteren. Probeer je gedachtenpatroon te veranderen. Neem je altijd te veel hooi op je vork? Misschien helpt het je als je minder gaat werken, wat vaker een oppas voor de kinderen inschakelt of vaker met iemand over je zorgen gaat praten. Maak tijd vrij om bij je zorgen en stressvolle situaties stil te staan. Vergeet geen dingen te blijven ondernemen waar je energie van krijgt en waar je gelukkig van wordt. De balans hierin moet kloppen, anders houd je het niet vol.

Succes!

Ben jij weleens bang dat je een burn-out zal krijgen? Herken je veel van de symptomen? Of heb je een burn-out gehad? Laat het ons weten! We horen jouw verhaal graag in een reactie of via Facebook, Instagram of Twitter.

Summary
Heb jij een burn-out? Hier lees je alles over de symptomen!
Article Name
Heb jij een burn-out? Hier lees je alles over de symptomen!

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!