Print Friendly, PDF & Email

Vandaag besteedt Jessie Kuipers met de vijf principes van de Trager Methode aandacht aan de benen om ons lichaamsbewustzijn te vergroten, beter in contact te komen met ons gevoel en een ontspannen staat van zijn te bereiken.

Vijf principes
Bij de benen maken we opnieuw gebruik van de vijf principes van de Trager Methode: je gewicht ervaren, de vloeiende bewegingen van je lichaam en de verbindingen in je lichaam voelen, stil staan en ervaren wat er met je gebeurt en jezelf tot slot een open vraag stellen die aanspraak maakt op je lichaamgeestbewustzijn.

De oefening: benen
Verplaats je gewicht naar één been en laat je andere been hangen met je voet net van de grond. Ervaar het gewicht van je been: hoe zwaar is je been eigenlijk? Beweeg je been dan rustig heen en weer, zonder kracht, laat hem bungelen. Voel de vloeiende beweging van je been en voel hoe je been verbonden is met de rest van je lichaam. Waar begint je been eigenlijk? Als je goed voelt zul je zien dat je been niet begint bij je heupen maar net onder je ribbenkast. Leg je hand maar eens op die plek terwijl je been doorgaat met bungelen. Zet je voet weer op de grond en neem even de tijd om te ervaren wat er met je been gebeurd is. Stel jezelf dan een open vraag, bijvoorbeeld: hoe voelt mijn been nu? Hoe voelt hij in vergelijking met mijn andere been? Zou mijn andere been hetzelfde willen voelen? Laat je lichaamgeestbewustzijn het antwoord geven. Is het een prettig gevoel? Doe de oefening dan nogmaals met je andere been.

Tip van de week
Wanneer je de komende week naar de supermarkt of naar je werk wandelt, beeld je dan eens in dat je in een herfstig bos loopt tussen de bladeren. Bij iedere stap schud je de blaadjes van je schoenen. Je zal merken dat het de spieren zowel je benen als je rug ontspant. Je loopje voelt losser en vrijer. Probeer dit zo nu en dan te blijven doen, het geeft rust, ontspanning en de gelegenheid om even echt naar je lichaam te luisteren.

Door gastblogger Jessie Kuipers

Summary
Article Name
Trager methode: benen

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!