Print Friendly, PDF & Email

Vandaag besteden we met de vijf principes van de Trager Methode aandacht aan de schouders om ons lichaamsbewustzijn te vergroten, beter in contact te komen met ons gevoel en een ontspannen staat van zijn te bereiken.

Vijf principes
Bij de schouders maken we opnieuw gebruik van de vijf principes van de Trager Methode: je gewicht ervaren, de vloeiende bewegingen van je lichaam en de verbindingen in je lichaam voelen, stil staan en ervaren wat er met je gebeurt en jezelf tot slot een open vraag stellen die aanspraak maakt op je lichaamgeestbewustzijn.

De oefening: schouders
Neem je beide armen tegelijk mee de lucht in, in een ronde beweging van binnen naar buiten alsof je een grote cirkel uitbeeldt en laat je armen weer naar beneden vallen. Ervaar het gewicht van je armen. Je kan je ook voorstellen dat je de dirigent bent van een orkest en met grote, ronde gebaren het orkest aanstuurt. Ga door met deze oefening terwijl je het gewicht van je armen blijft ervaren en de vloeiende beweging van je armen voelt. Voel hoe je armen in verbinding staan met je schouders en wat deze beweging doet met je schouders. Stop nu met bewegen en neem even de tijd om te ervaren wat er met je schouders gebeurd is. Stel jezelf dan een open vraag, bijvoorbeeld: hoe voelen mijn schouders nu? Hoe zouden mijn schouders zich willen voelen? Laat je lichaamgeestbewustzijn het antwoord geven.

Tip van de week
Morgenochtend als je opstaat neem dan drie minuutjes de tijd om deze oefening te doen. Je zal merken dat je schouders soepel worden, het je schouderbladen los en vrij maakt en je lichaam een gevoel van ruimte geeft. Een prettig gevoel toch? Probeer dit zo nu en dan na het wakker worden te blijven doen, het geeft rust, ontspanning en de gelegenheid om even echt naar je lichaam te luisteren.

Door gastblogger Jessie Kuipers

Summary
Article Name
Trager methode: schouders

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!