Een ijskoud glas citroenwater op een hete zomerdag of juist warme citroenthee met honing erbij is heerlijk. En naast dat het heel lekker is, zitten er ook heel veel gezondheidsvoordelen aan vast! Frecious zette vier voordelen voor je op een rijtje. En tip voor als je je zorgen maakt om je tanden: drink je citroenwater met een rietje. Dat voorkomt een hoop schade!

Laag in calorieën
Omdat citroenwater natuurlijk voor het grootste deel uit water bestaat en weinig koolhydraten (suiker) bevat, is het laag in calorieën. Wanneer je frisdrank of sinaasappelsap vervangt door citroenwater, kan het je helpen om gewicht te verliezen. Zo heb je niet de calorieën, maar wel het smaakje. In één onderzoek aten 44 vrouwen lunch waarbij het ene deel van de groep drankjes mét calorieën erbij dronk en het andere deel drankjes zonder calorieën nuttigde. Wat bleek? Het drinken van laagcalorische drankjes met je maaltijd zorgt ervoor dat je in totaal ook minder calorieën consumeert tijdens die maaltijd. Daarnaast zorgt een halve liter water voor het ontbijt ervoor dat je 13% minder calorieën eet dan wanneer je geen water drinkt. Ook kan het drinken van water tijdens een maaltijd je hongergevoel stillen en je verzadigingsgevoel versnellen

Helpt je gehydrateerd te blijven
Of het nu gaat om voedingsstoffen naar je cellen te transporteren of om schadelijke stoffen uit je lichaam te filteren: genoeg water drinken is enorm belangrijk voor je. Sommige onderzoeken wijzen uit dat goed gehydrateerd blijven kan helpen bij het afbreken van vetcellen en daarmee je vetverlies kan vergroten.

Helpt ijzer op te nemen
Een grote eetlepel citroensap, zo’n 30 milliliter, bevat 23% van je ADH vitamine C. Het is de vitamine C die niet alleen belangrijk is voor je gezondheid, maar je ook helpt bij het absorberen van ijzer in je voeding. IJzer komt voor als heemijzer en als non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten en is beter beschikbaar voor het lichaam dan non-heemijzer uit plantaardige producten. IJzer is belangrijk voor de vorming van hemoglobine, dat nodig is voor het zuurstoftransport in het bloed en de stofwisseling.

Ondersteunt de nierfunctie
Citroenwater heeft veel mogelijke voordelen, zowel voor hydratatie als je verzadigingsgevoel. Toch is het belangrijk om je te realiseren dat al deze voordelen voornamelijk bewerkstelligt worden door het hoofdingrediënt – namelijk water. Citroenwater bevat wel toegevoegde nutriënten van het citroensap, zoals vitamine C en antioxidanten. Vanwege de zuren die citroenwater bevat, zou citroenwater kunnen helpen bij het ondersteunen van een goede nierfunctie.

Hoe maak je citroenwater?
Simpel: vul een kan met water, doe er schijfjes citroen in, of pers een citroen er boven uit. Voeg wat verse (biologische) munt toe, of experimenteer met een snufje kurkuma, als je dat lekker vindt. Citroenwater is een lekker en gezond alternatief voor als je even geen gewoon water wil, maar ook geen frisdrank wil drinken. Heb je geen citroenen in huis of geen zin om citroen te persen? Dit shotje hoef je alleen maar aan water toe te voegen!

Drink jij citroenwater? Merk je er de voordelen van? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Print Friendly, PDF & Email
Summary
Vier voordelen van citroenwater
Article Name
Vier voordelen van citroenwater
Description
Een ijskoud glas citroenwater op een hete zomerdag of juist warme citroenthee met honing erbij is heerlijk. En naast dat het heel lekker is, zitten er ook heel veel gezondheidsvoordelen aan vast! En tip voor als je je zorgen maakt om je tanden: drink je citroenwater met een rietje. Dat voorkomt een hoop schade!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!