Vitamine B12: essentieel voor vegetariërs
5 (100%) 1 vote

Met name ijzer, B12, jodium, calcium, zink en vitamine D zijn belangrijk voor degenen met een plantaardige dieet. Het dierlijke product is hierbij de dominante voedingsbron, de biologische beschikbaarheid is groter bij dierlijke producten, en vanuit dierlijke producten wordt het makkelijker in je lichaam opgenomen. Deze week lees je meer over vitamine B12 en waarom het zo belangrijk is voor vegetariërs en veganisten!

Vitamine B12
B12 wordt geproduceerd door bodemmicroben, die een symbiotische relatie hebben met de wortels van planten. B12 valt ook onder het vitamine B complex; dat nodig is voor de synthese van rode bloedcellen, het onderhouden van het zenuwstelsel en de synthese en groei van DNA.

De plant als voedingsbron voor B12
Voor vegetariërs die regelmatig eieren of zuivelproducten eten (de lacto-ovo vegetariërs) is vitamine B12 niet zo’n grote zorg. De vitamine van dierlijke producten komt van vee, dat in de weide hun eten aan het grazen is. Het komt echter niet meer zo veel voor dat het vee genoeg gras uit de wei eet en daarvoor krijgen de dieren extra geproduceerd “dierenvoer”. Doordat dit geproduceerde dierenvoer niet rijk is aan B12, krijgt het vee vaak B12 supplementen toegevoegd in het dierenvoer of een intraveneuze injectie.

Veganistisch
Een B12 supplement is heel veganistisch, omdat het afkomstig is van een bacterie cultuur waarbij de bacteriën gekweekt worden. Doordat de B12 door bacteriën wordt gesynthetiseerd, is het ook te vinden in producten zoals edelgist (vervaardigd uit een enkelvoudig organisme dat op de melasse groeit), gefermenteerde sojaproducten zoals tempeh, zeewieren zoals nori of purperwier en in algen zoals chlorella.

Hoe te voldoen aan je B12 behoeften
Alhoewel het niet mogelijk is om met één plant te voldoen aan je dagelijkse hoeveelheid B12, kan een gevarieerd gebruik van de hierboven genoemde producten een goede bijdrage leveren. Strooi edelgistvlokken op je eten in plaats van kaas, voeg chlorella poeder toe bij je smoothies, en doe tempeh bij je broodje of salade. Toch wordt het niet aangeraden alleen op de B12 van plantaardige voeding te steunen. volgens de huidige opvattingen en onderzoeken zijn de plantaardige B12 vitamine namelijk niet in staat om aan onze vereiste behoefte voldoen.

Aanvullen
De onderzoekpositie op de B12 vitamine is in het afgelopen decennia vele malen veranderd, wat heeft geleid tot gevarieerde rapporten. Omdat een geschikte B12 inname van vitaal belang is, wordt veganisten aangeraden om hun B12 aan te vullen om aan de dagelijkse aanbevolen B12 behoefte te voldoen. Voor meer informatie, zoals de specifieke B12-behoefte per leeftijd en geslacht, bezoek de website van het voedingscentrum. Als je zorgen hebt over je eigen B12 inname, dan adviseer ik je een gesprek met een dokter en/of diëtist.

Let jij erop dat je genoeg vitamine B12 binnenkrijgt? Hoe doe je dat? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Bronnen
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11285643
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b12.aspx
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4042564/

Dank aan Shutterstock voor de foto van de vitamine B12. Je downloadt de foto hier

Summary
Vitamine B12: essentieel voor vegetariërs
Article Name
Vitamine B12: essentieel voor vegetariërs
Description
Vitamine B12 is ontzettend belangrijk voor vegetariërs en veganisten! Lees hier waarom het belangrijk is om op je inname te letten als je plantaardig eet.
Author