Vitamine B12 voor vegetariërs
3.6 (71.11%) 9 votes

Vitamine B12 is een heel belangrijke vitamine, maar voor vegetariërs en veganisten is het moeilijk om daaraan te komen. Het zit namelijk alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Als je geen of weinig dierlijke producten eet ligt een tekort dus snel op de loer. Maar hoe erg is dat nou? Waar krijg je dan last van? En wat kan je eraan doen? Wij zochten het voor je uit!

Wat is B12 precies?
Vitamine B12 wordt door bacteriën in het spijsverteringskanaal van dieren gevormd. Je hebt het nodig om rode bloedcellen aan te maken en je zenuwstelsel goed te laten werken. Ook draagt het bij aan je weerstand en energieniveau. Je hebt een Intrinsic Factor, zoals dat heet, nodig om je lichaam de stof op te laten nemen. Dit is een eiwit die in je maag wordt opgenomen. Deze komt dus alleen voor in dierlijke producten, niet in plantaardige. Een uitzondering hierop zijn zeewier en algen, maar vermoed wordt dat het grootste gedeelte hiervan een variant op B12 is die niet goed wordt opgenomen in het lichaam. Niet ideaal dus.

Wat is het gevolg van een tekort?
De één zegt dat het allemaal wel meevalt en dat B12 ‘gewoon’ een vitamine is die je nodig hebt, de ander ziet er meer de ernst van in. Of het nou een belangrijkere vitamine dan andere is of niet, het blijft er ééntje die je beter niet kan missen. Zo kan je last krijgen van bloedarmoede als je een tekort hebt aan B12. Dit betekent dat er te weinig rode bloedcellen worden aangemaakt, wat allerlei vervelende gevolgen kan hebben. Van vermoeidheid tot geheugenverlies, een hele lijst waar je niet blij van wordt! Er is zelfs een Stichting B12 tekort die op komt voor de belangen van mensen met een B12 tekort. Weldegelijk dus een onderwerp dus om rekening mee te houden!

Hoe krijg je genoeg B12 binnen?
Als volwassene heb je 2,8 microgram vitamine B12 per dag nodig. In een schaaltje yoghurt zit 1 mcg, in een glas melk en een ei zit er 0,6 mcg. Flink veel zuivel en eieren eten is dat. Het kan, maar niet iedereen ziet dit zitten. In vleesvervangers wordt vaak B12 toegevoegd, maar een andere optie is het slikken van supplementen. Eén tabletje per dag is hierbij voldoende. Vitals is een goed merk dat plantaardige en natuurlijke supplementen heeft, en dus ook vegetarische B12 capsules zonder gelatine. Nadeel is dat het niet goedkoop is, maar daar staat wel tegenover dat dit supplement Methylcobalamine bevat, dat is de bioactieve vorm van vitamine B12 in het lichaam. Deze hoeft dus niet meer omgezet te worden en is direct werkzaam. Cyanocobalamine (wat je in veel goedkopere supplementen vindt) is geen natuurlijke verbinding en moet nog omgezet worden. Verder hoef je niet bang te zijn voor een ‘overdosis’ aan B12: wanneer je lichaam genoeg heeft opgenomen stopt het proces. Er zijn geen nadelige gevolgen verbonden aan te veel B12. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken!

Houd jij rekening met B12 bij een vegetarisch dieet? Wat doe jij eraan? Laat het ons weten in een reactie op de website of via Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Summary
Vitamine B12 voor vegetariers: hoe belangrijk is dat?
Article Name
Vitamine B12 voor vegetariers: hoe belangrijk is dat?

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!