Print Friendly, PDF & Email

Vezels zijn ontzettend belangrijk voor ons. Het is essentieel voor een goede stoelgang en darmflora en gaat daarmee constipatie tegen. Daarnaast verlaagt het je bloedsuikerspiegel en door het verzadigende effect van vezels, helpt het bij gewichts­verlies. Het is dus niet zo gek dat degenen die meer vezels eten, meestal ook gezonder zijn. Wie voldoende vezels eet loopt minder risico op hart­ziekten, over­gewicht, darm­kanker en diabetes type 2. Amanprana vertelt je er meer over!

Gezondheid
Darmen
Hoewel vezels weinig tot geen voedingsstoffen aan het lichaam afgeven, zijn ze erg belangrijk voor onze spijs­vertering. Ze zorgen er namelijk voor dat je darmen goed werken. Vezels zelf worden bijna niet verteerd: hun belangrijkste functie is de opname van vocht, wat de stoelgang bevordert. Uiteraard is het drinken van voldoende water dan ook belangrijk.

Verzadigd gevoel
Daarnaast zorgen vezels ook voor een verzadigd gevoell. Wanneer je een maaltijd hebt gegeten waar veel vezels in zitten zal dit zorgen voor een vol gevoel. Daardoor eet je minder en duurt het langer voor je weer wil gaan eten. Vezels vullen je maag zonder calorieën te leveren!

Bloedsuikerspiegel
Maaltijden waar veel vezels in zitten hebben over het algemeen ook een lage glycemische index, wat aangeeft hoe snel je suikerspiegel zal stijgen. Geen hoge pieken in de insuline­productie dus. Onderzoek toont aan dat het eten van zo’n 26 gram vezels per dag het risico op het ontwikkelen van diabetes Type 2 met één/vijfde kan doen afnemen! Een ander onderzoek toont aan dat wie gemiddeld 34 gram vezels per dag eet, het risico op diabetes zelfs met 48% verlaagt.

Hoeveel vezels heb je nodig?
Per geslacht scheelt het hoeveel vezels je nodig hebt:
Vrouwen: ADH: minimaal 25 gram vezels per dag
Mannen: ADH: minimaal 38 gram vezels per dag

De meeste mensen komen echter maar aan zo’n 15-17 gram vezels per dag. Gelukkig is het gemakkelijk om je aantal vezels te verhogen. Strooi bijvoorbeeld kokosvezels of tarwekiemen in je muesli, doe vezels in vruchtensappen, groentesappen, sauzen of maak je pizzabodem,  cake, wafels en gebak met extra vezels. Wees niet bang dat je meer vezels consu­meert dan de algemeen aanbevolen dagelijkse hoeveel­heid aangeeft. Onthoud daarbij wel dat als meer vezels eet, je ook meer water moet drinken!

Waar zitten veel vezels in?
Vezels vind je vooral in volkorenproducten, zoals brood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Ook groenten, fruit, peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen en noten zijn goede bronnen van vezels. Amandelen bestaan ongeveer voor 12,5% uit vezels. Chiazaden zijn met 34,4% vezels een van de meest vezelrijke natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Rijk aan vezels zijn ook de Amanprana tarwekiemen met 25% vezels en het Amanprana kokosmeel met maar liefst 50,5%Mocht je te weinig vezels binnenkrijgen, kan je dit heel makkelijk aan verschillende gerechten toevoegen, zoals chiazaad aan je yoghurt.

Hoe zorg jij dat je aan je dagelijkse hoeveelheid vezels komt? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt de foto hier

Summary
Waarom heb je vezels nodig?
Article Name
Waarom heb je vezels nodig?
Description
Vezels zijn ontzettend belangrijk voor ons. Het is essentieel voor een goede stoelgang en darmflora en gaat constipatie tegen. Ook helpt het bij afvallen!

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!