Knoflook is een ideale smaakmaker die ontelbaar veel gerechten lekkerder maakt. Je moet geen date hebben erna, maar anders is knoflook zeker aan te raden in je gerechten! Het is namelijk ook om meerdere redenen heel gezond. Frecious heeft alles voor je op een rijtje gezet waarom je knoflook vanavond nog mee moet bakken, rauw in een salade moet eten of in eventueel een kant-en-klare soep moet eten!

Antibacterieel
Rauwe knoflook bevat alliine en alliinase. In een niet gesneden knoflookteen zitten deze twee stofjes als het ware naast elkaar opgesloten. Wanneer je de knoflook gaat hakken, malen, snijden of persen, breek je de celwanden van deze stofjes waardoor ze vrijelijk met elkaar in contact komen. Dit contact zorgt ervoor dat allicine ontstaat: een antibactercieel stofje.

Knoflook verhitten
Wanneer je knoflook direct verhit nadat je hem gesneden hebt, bak je een van de twee stofjes (alliinase) kapot en blijft er niets over om het zo gezonde allicine te maken. De truc? Snijdt (of pers) de knoflook en laat ‘m vervolgens 10 minuten rusten voordat je alles in de pan gooit. Door de gesneden knoflook even te laten rusten, kunnen de twee stofjes op hun gemak allicine aanmaken. Zodra jij de gesneden knoflook in de pan gooit, is het allicine-niveau op z’n hoogst.

Vitaminen en mineralen
Knoflook behoort tot de bolgewassen, net als bieslook en ui. Het is een lookgewas, net zoals prei dat is. Knoflook bevat onder andere vitamine B6, vitamine C, kalium en fosfor. En die vitaminen en mineralen zijn ontzettend gezond!

Knoflook heeft een positieve invloed op het immuunsysteem
Tijdens een 12-weeks onderzoek onder 146 vrijwilligers kregen de deelnemers dagelijks een placebo of een knoflooksupplement.  Vier maanden lang gaven ze iedere dag in een dagboek aan hoe het met hun gezondheid gesteld was. In de knoflookgroep waren er 24 mensen die over griepverschijnselen spraken, in de placebogroep ruim twee keer zoveel: 65 mensen. Ook hadden de knoflookmensen gemiddeld 1,52 dag last van de symptomen, terwijl de placebogroep 5,01 dag last had.

Knoflook ondersteunt een normale bloeddruk
Een onderzoek laat zien dat het slikken van knoflooksupplementen een significante invloed had op de bloeddruk van mensen met hypertensie (of hoge bloeddruk). Dit komt doordat antioxidanten in knoflook oxidatieve schade tegengaan. Oxidatieve schade kan onder andere een hoge bloeddruk veroorzakenEen hoge bloeddruk kan onder meer leiden tot een hartinfarct, een beroerte en pijn op de borst. De voortdurende druk op de vaten kan ook organen zoals je ogen en nieren schade toebrengen.

Knoflook zou kunnen helpen bij vermoeidheid
Onderzoekers houden nog een slag om de arm, maar veel wijst erop dat knoflook gebruikt kan worden tegen vermoeidheid. Bij studies blijkt in ieder geval dat door het eten van knoflook het uithoudingsvermogen groter werd. Hoe dit komt, is nog onduidelijk.

Wat is jouw favoriete knoflookrecept? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto van de knoflook. Je downloadt de foto hier

Print Friendly, PDF & Email
Summary
5 redenen waarom knoflook zo gezond is
Article Name
5 redenen waarom knoflook zo gezond is
Description
Knoflook is een ideale smaakmaker die ontelbaar veel gerechten lekkerder maakt. Je moet geen date hebben erna, maar anders is knoflook zeker aan te raden in je gerechten! Het is namelijk ook om meerdere redenen heel gezond. Frecious heeft alles voor je op een rijtje gezet waarom je knoflook vanavond nog mee moet bakken, rauw in een salade moet eten of in eventueel een kant-en-klare soep moet eten!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!