Waarom magnesium onmisbaar is
5 (100%) 1 vote

We hebben het -helaas- allemaal wel eens gehad: kramp. Zo’n plotseling steek in bijvoorbeeld je kuit kan ontzettend vervelend zijn. Veel sporters hebben hier ook ‘s nachts last van. Een oplossing daarvoor is magnesium. Er zijn namelijk talloze succesverhalen van bodybuilderswielrenners en hardlopers die zweren bij magnesiumpillen of olie. Sporters die magnesiumsupplementen nemen, hebben het over meer energie en sneller herstel: iets wat niet altijd vanzelfsprekend is wanneer je (veel) traint. Frecious leert er je meer over!

Wat is magnesium?
Magnesium is een mineraal dat betrokken is bij talloze processen in je lichaam. Zo is het nodig voor onder andere de vorming van bot en spieren, voor de overdracht van prikkels in spieren, voor het goed functioneren van spieren en de energieproductie van de lichaamscellen.

Magnesium tegen kramp
Omdat magnesium een grote rol speelt bij onder meer het samentrekken van de spieren, klinkt het bijna logisch dat het mineraal helpt bij het verminderen van krampen. Toch is de wetenschap daar nog niet helemaal over uit. Wie magnesiumsupplementen slikt en minder kramp heeft, zou zomaar het slachtoffer kunnen zijn van het placebo-effect, zeggen sommige onderzoekers.

Magnesiumtekort en sporten
Magnesium speelt dus wel degelijk een rol voor sporters. Helemaal voor degene die door duursporten veel zweten en dus zo veel magnesium kwijtraken. Wie namelijk een magnesiumtekort heeft en ineens meer magnesium binnenkrijgt, kan zich beter gaan voelen. Uit onderzoek blijkt dat een magnesiumtekort ervoor zorgt dat je tijdens het sporten meer zuurstof nodig hebt. Dit betekent dat je lichaam harder moet werken en je sneller vermoeid raakt. Uit onderzoek blijkt dat je tijdens het sporten zo’n 10-20% meer magnesium nodig hebt dan wanneer je niet sport. Onderzoekers kwamen er ook achter dat triatleten die meer magnesium binnenkregen, beter gingen presteren. Ze werden sneller tijdens het rennen, fietsen en zwemmen. Volleyballers die meer magnesium binnenkregen, konden na de onderzoeksperiode hoger springen dan de volleyballers die geen extra magnesium binnenkregen. Ook als je geen sporter bent, kan magnesium je helpen: bijvoorbeeld bij het boodschappen doen met de fiets (toch handig als je je dan niet meteen als een vaatdoek voelt) of bij het sprintje naar de bus!

Hoeveel magnesium heb je nodig?
Wanneer je niet sport heb je per dag zo’n 280 milligram (vrouwen) of 350 milligram (mannen) magnesium nodig. Wanneer je wel sport, kan je uitgaan van zo’n 340 milligram (vrouwen) of 420 milligram (mannen). Voedsel dat veel magnesium bevat, is onder andere noten, avocado’s en bladgroenten.

Let jij erop hoeveel magnesium je binnenkrijgt? Laat het ons weten in een reactie op Facebook, Twitter of de website. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt de foto hier. 

Summary
Waarom magnesium onmisbaar is
Article Name
Waarom magnesium onmisbaar is
Description
Magnesium is essentieel voor sporters, voor genoeg energie en goed herstel van de spieren. Wat het precies is en hoe het werkt, lees je hier!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!