Tegenwoordig horen we allerlei tegenstrijdige berichten over regelmatig eten. Op internet lees je uiteenlopende verhalen over het belang van eten op vaste tijdstippen, de frequentie van je eetmomenten en je wordt bang gemaakt met de alom gevreesde “hongermodus”. Hoe zit dat nu eigenlijk? Onze gastblogger Marjolein Pubben legt het ons uit!

Waarom vertraagt je metabolisme?
Je metabolisme (ofwel stofwisseling) zorgt voor de opname van voedingsstoffen en energie uit je voedsel. Je metabolic rate geeft aan hoe snel jouw metabolisme verloopt. Hoe sneller je metabolisme is, hoe sneller je je voedsel verbrandt en dus hoe meer energie je hebt! Oké got it, dat klinkt best logisch. Maar hoe zorg ik er dan voor dat mijn metabolisme op peil is? Moet ik 6 keer op een dag eten, of eet ik 3 grote porties? En als ik een keer een maaltijd oversla, vertraagt mijn metabolisme dan meteen?

Regelmatig voedingspatroon
Je metabolisme vertraagt op het moment dat je lichaam er niet op vertrouwt dat jij het snel genoeg voedt om op een bepaald tempo energie te verbruiken. Eigenlijk is het een geniaal mechanisme. Als je geregeld eet volgens een (redelijk) vast patroon, vertrouwt je lichaam erop dat er energie binnen komt en dus kan er energie verbruikt worden. Zolang er regelmaat is, weet je lichaam waar het aan toe is en past je metabolisme zich aan op jou eetpatroon. Ideaal!

Onregelmatig eten
Als je heel onregelmatig eet, bijvoorbeeld door je ontbijt over te slaan en vervolgens pas heel laat op de middag te lunchen, vertrouwt je lichaam er op den duur niet meer op dat je energievoorraad op tijd wordt aangevuld. Je metabolisme vertraagt zodat je gedurende die lange periodes zonder “verse energie” een voorraadje hebt. Op die manier zorgt je lichaam ervoor dat je toch gewoon kunt blijven functioneren, hoewel je je misschien minder energiek voelt dan wanneer je regelmatiger eet. Dat gebeurt heus niet als je af en toe geen tijd hebt om te lunchen, maar bij structureel maaltijden overslaan wel. Dat is dus niet verstandig om te doen als je je metabolisme op peil wilt houden. Een ander nadeel aan maaltijden overslaan is natuurlijk: honger! Door lange periodes tussen je maaltijden te laten, heb je ontzettende honger tegen de tijd dat het eindelijk zo ver is. De kans is dan groter dat je te veel gaat eten, of ongezonde keuzes maakt in wat je eet.

Gezonde keuzes & metabolisme
Gezonde keuzes zijn ook van belang voor je metabolisme. Er zijn voedingsstoffen en producten met een hoog thermisch effect en met een laag thermisch effect. Het thermisch effect geeft aan hoeveel energie het je lichaam kost om energie te winnen uit je voedsel. Je lichaam moet bijvoorbeeld veel harder werken om onbewerkt voedsel te verteren, dan om de energie uit bewerkt voedsel te halen. Het kost je lichaam ook meer energie om eiwitten en vezels af te breken dan om de energie uit bijvoorbeeld suikers of vetten te halen. Daarom heb je vaak zin in een zoete of vettige hap op het moment dat je veel honger hebt. Je lichaam geeft een seintje dat het snel energie wil en weet dat suiker de klus kan klaren.

Eiwit- en vezelrijk
Door op tijd te eten en te kiezen voor een eiwit- en vezelrijke maaltijd, houd je je metabolisme “langer bezig”. Hierdoor blijft je metabolic rate op peil en je voel je je langer verzadigd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je jezelf niet af en toe kunt verwennen met een lekker stuk taart! En soms is het natuurlijk gewoon praktisch om snel wat extra energie te hebben. Vlak voor je gaat sporten kan een handje dadels bijvoorbeeld handig zijn voor die extra energie boost.

Genoeg over eten, what else!
Naast regelmatig eten en gezonde keuzes maken zijn er nog meer factoren die invloed hebben op je metabolisme. Voorbeelden zijn slaap, sporten en water drinken. In je slaap vertragen de processen van je lichaam, waaronder je metabolisme. Om ervoor te zorgen dat je lichaam ’s ochtends (of ’s middags, voor de avondmensen onder ons) snel doorheeft dat je weer wakker bent, is het goed om een glas water te drinken zodra je wakker wordt (persoonlijk vind ik dat sowieso een goed idee want daarna moet je super nodig plassen, dat laat veel minder snooze ruimte). Ook bewegen zodra je opstaat helpt om je lichaam wakker te maken. Je herkent vast wel de drang om je uit te rekken als je net wakker bent. Dat is een ander geniaal trucje van je lichaam om je metabolisme en andere processen wakker te schudden voor de dag. Hoewel een paar extra rek en strek oefeningen of een korte yoga routine natuurlijk nog effectiever zijn!

In het kort…
Het komt er dus op neer dat de snelheid van je metabolisme afhangt van jouw leefstijl. Als jij je energiek en goed voelt met 3 maaltijden per dag, dan is jouw metabolisme daarop aangepast en helemaal op peil. Eet je liever vaker op een dag wat kleinere porties, ook helemaal prima! Jouw metabolisme past zich gewoon aan. Maar merk je dat je halverwege de dag vaak geen energie meer hebt en sla je structureel maaltijden over, dan is het misschien verstandig om een kritische blik op jouw eetpatroon te werpen en te kijken of je misschien iets kunt aanpassen. Probeer het een weekje of twee uit en je zult merken dat je metabolisme zich aanpast aan je nieuwe ritme.

Heb je vragen hierover of wil je je ervaringen delen? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto van het ontbijt, gemaakt door Ganna Martysheva. Je downloadt de foto hier.

 

Print Friendly, PDF & Email
Summary
Waarom regelmatig eten belangrijk is voor je metabolisme
Article Name
Waarom regelmatig eten belangrijk is voor je metabolisme
Description
'Onregelmatig eten is ongezond', dat horen we maar al te vaak. Maar waarom eigenlijk? Marjolein Pubben legt uit hoe het metabolisme werkt en geeft waardevolle tips om jouw metabolisme beter te leren kennen!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!