Print Friendly, PDF & Email

Geïnspireerd door de leerzame nieuwsbrief van slowjuicemerk Frecious delen wij af en toe hun kennis over voeding & gezondheid. Vandaag staat in het teken van vrije radicalen. Dit is een stof die voorkomt in ons lichaam die niet per se slecht is, maar je moet voorkomen dat je er teveel van hebt. Wat vrije radicalen precies zijn en hoe je voorkomt dat je er last van krijgt, lees je hier! 

Vrije radicalen
Je hoort erover, leest er misschien over, maar weet je ook wat het zijn? ‘Vrije radicalen’ klinken heftig en er wordt constant van beweerd dat ze slecht zijn. Maar klopt dat wel? 
Vrije radicalen zijn, kort door de bocht gezegd, bijproducten in ons lichaam. Het zijn moleculen die een elektron missen en daardoor instabiel zijn. Dat betekent dat ze heel snel reageren met andere stoffen. 

Een lesje scheikunde
De mens zit vol met cellen. Elke cel bestaat uit moleculen. Moleculen zijn opgebouwd uit een of meerdere atomen die door een chemische reactie samenkomen. De kern van een atoom bestaat uit protonen en neutronen. De ‘schil’ van een atoom wordt gevormd door elektronen, die altijd met een even aantal een sterke buitenste laag vormen.

Samenvattend:
Protonen: vormen deels de kern, zijn positief geladen
Neutronen: vormen deels de kern, zijn neutraal geladen (of ‘opvulling’)
Elektronen: vormen de schil, zijn negatief geladen

Door bepaalde invloeden kan die buitenste laag zwakker worden, waardoor er een elektron los raakt en er een oneven aantal elektronen in de schil overblijft. Het molecuul krijgt door het missen van de negatief geladen elektron teveel positieve lading, waardoor hij instabiel raakt. Het losgeraakte en solo-vliegende elektron heeft nu geen maatje meer. Hierdoor wordt hij chemisch zeer reactief. Hij gaat opzoek naar een elektron van een andere cel om zichzelf te stabiliseren. Hij ‘steelt’ een elektron van een ander molecuul, waardoor dit molecuul ook weer instabiel raakt en zo óók weer op zoek gaat naar een ander elektron, enzovoort enzovoort. Dit werkt uiteindelijk een kettingreactie in de hand waardoor meer en meer stoffen allemaal een oneven aantal elektronen in de schil hebben: dat zijn de vrije radicalen.

Goede vrije radicalen?
Vrije radicalen vormen zich constant: bij de afbraak van voedingsstoffen in je lichaam bijvoorbeeld. Dat is maar goed ook, want sommige vrije radicalen heb je nodig om virussen te lijf te kunnen gaan. Verder is je lichaam een goed werkende motor die de meeste vrije radicalen al neutraliseert zonder dat je er iets voor hoeft te doen
Echter, je lichaam kan niet álles zelf. Een teveel aan vrije radicalen, of vrije radicalen op ongewenste plekken, kan oxidatieve stress veroorzaken. Er zijn onderzoeken die erop wijzen dat oxidatieve stress na lange tijd mogelijk hart- en vaatziekten, kanker en schade aan het zenuwstelsel kan veroorzaken. 

Invloeden van buitenaf
Vrije radicalen ontstaan ook door invloeden van buitenaf. Denk aan make-up, alcohol, medicijngebruik, verontreinigde lucht, roken, maar vooral stress. Ook een teveel aan UV-straling heeft invloed op de hoeveelheid vrije radicalen in je lichaam en zelfs sporten zorgt voor de vorming van vrije radicalen. Een teveel aan vrije radicalen in je lichaam kan ervoor zorgen dat allerlei lichaamsprocessen worden verstoord. Vrije radicalen vallen belangrijke moleculen in je lichaam aan, zoals proteïnes en lipiden. Eén van de belangrijkste proteïnen in ons lichaam is ons DNA. DNA kan dus ook door toedoen van vrije radicalen worden beschadigd waardoor er onjuiste informatie wordt doorgegeven tijdens de celdeling. Zo kunnen lichamelijke ongemakken en ziektes ontstaan. Cellen raken dus beschadigd waardoor ze hun werk niet meer goed kunnen doen. Eigenlijk wil je dus zo min mogelijk vrije radicalen van buitenaf in je lichaam hebben. Maar hoe zorg je daarvoor? Hoe kom je ervan af? Of hoe bescherm je je ertegen?

Oxidatie tegengaan
Om oxidatie tegen te gaan, moet je ervoor zorgen dat je méér antioxidanten in je lichaam krijgt, die (de naam zegt het al) de oxidatie in je lichaam tegen gaan. Antioxidanten neutraliseren vrije radicalen door een van hun eigen elektronen te doneren. Antioxidanten worden geen vrije radicalen omdat ze stabiel zijn in welke vorm dan ook. Hierdoor houdt het ‘elektron-stelen’ op. Zo maken antioxidanten vrije radicalen dus onschadelijk. 

Antioxidanten in je voeding
Door voeding te eten die veel antioxidanten bevat. Antioxidanten zitten vooral in groente en fruit: en dan voornamelijk in bessen, maar ook in noten, pure chocolade, kruiden, het chlorofyl in bladgroenten en de curcumine in kurkuma. Frecious heeft een aantal juices waar veel bladgroenten in zitten, of juist veel kurkuma. Denk aan het vloeibare goud, deze paprika en zuurkool-oppepper of deze extreem goede groeneOok heeft Frecious een aantal shots: hiermee krijg je in één keer een lading antioxidanten binnen. Denk bijvoorbeeld aan dit gezonde shotje: in tarwegras zitten veel antioxidanten, blijkt uit onderzoek. In één studie, waarbij proefpersonen met Colitis Ulcurosa (een ontstekingsziekte aan de dikke darm) dagelijks tarwegrassap dronken, bleek aan het eind van de onderzoeksmaand dat hun ziekteverschijnselen significant waren afgenomen. In een ander onderzoek onder borstkankerpatiënten bleek de groep die tarwegras toegediend kreeg, zich over het algemeen beter te voelen dan de controlegroep die een placebo kreeg. Zo waren ze bijvoorbeeld minder misselijk.

Kortom, blijf zoveel mogelijk uit de buurt van onder meer verontreinigde lucht en eet veel gezonde voedingsmiddelen, dan komt het helemaal goed!

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt de foto hier

Summary
Wat zijn vrije radicalen?
Article Name
Wat zijn vrije radicalen?
Description
Wat zijn vrije radicalen? Hoe kom je eraan en hoe zorg je dat je er geen last van krijgt? Wat kan je eraan doen? Je leest het hier!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!