Print Friendly, PDF & Email

Vitamine D in de winter, vitamine B gewoon voor de zekerheid, multi-vitamine want het kan nooit kwaad en magnesium als je je niet helemaal energiek of happy voelt. Bijna iedereen heeft wel eens voedingssupplementen genomen en een behoorlijk aantal mensen slikken ze zelfs dagelijks. Maar zijn die supplementen eigenlijk wel nodig? En kunnen ze niet ook gevaarlijk zijn? En als je gewoon gezond eet, krijg je dan niet voldoende vitaminen en mineralen binnen? In deze blog heeft gastblogger Marjolein het voor je uitgezocht, hoewel er enorm veel tegenstrijdige informatie over te vinden is. Haar advies: volg vooral je eigen gevoel en als je je zorgen maakt, kan je altijd terecht bij een arts of diëtist voor een professionele opinie!

Wat zijn voedingssupplementen?
Laten we bij het begin beginnen. Wat zijn voedingssupplementen eigenlijk? Voedingssupplementen zijn bedoeld als aanvulling op je normale voeding. Ze komen vaak in capsules, poeders, drankjes of druppeltjes. Daarin zitten voedingsstoffen (meestal vitaminen en/of mineralen) die uit voedsel zijn geïsoleerd of die synthetisch zijn aangemaakt. Of het voor jou verstandig is om voedingssupplementen te nemen, hangt met name af van je voedingspatroon, leeftijd en een aantal andere factoren die later in deze blog nog aan bod zullen komen.

Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je waarschijnlijk voldoende vitaminen en mineralen binnen en heb je geen supplementen nodig. De ADH, aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, geeft aan hoeveel je van elke vitamine of mineraal nodig hebt, hoewel dat natuurlijk een gemiddelde is. Sommige mensen zullen iets meer kunnen gebruiken terwijl andere ook met wat minder toekunnen. Mocht je erg nieuwsgierig zijn naar hoeveel jij ongeveer nodig hebt, dan kun je altijd deze zelftest van het Vitamine Informatie Bureau invullen.

De meeste mensen hoeven zich niet al te veel zorgen te maken. Je hoeft ook zeker niet te proberen om elke dag de ADH van elk vitamientje en elk mineraal binnen te krijgen, zolang je maar gevarieerd eet! Je lichaam kan met een gevarieerd voedingspatroon zelf zorgen dat je vitaminen en mineralen waarden in balans blijven. Een gevarieerd voedingspatroon is ook belangrijk omdat sommige vitaminen en mineralen elkaar nodig hebben om opgenomen te kunnen worden door het lichaam. Zo helpt vitamine C bijvoorbeeld bij de opname van vitamine B11 en ijzer. Je kunt dus B11 en ijzer supplementen nemen maar als je niet voldoende vitamine C binnenkrijgt kan je lichaam er eigenlijk niets mee, zonde van de centen!

Teveel van het goede
Het is belangrijk om goed voor jezelf na te gaan of je wel of geen voedingssupplementen nodig hebt. Een arts of diëtist kan je daar ook bij helpen als je je er zorgen om maakt. Je kunt namelijk ook teveel binnenkrijgen! Een “overdosis” vitaminen en mineralen kan vervelende bijwerkingen hebben. Ik heb een paar voorbeelden van bijwerkingen op een rijtje gezet die horen bij een overschot van bekende vitaminen en mineralen.

Een teveel aan magnesium kan leiden tot diarree of buikpijn. Een te hoge waarde van vitamine B6 leidt geregeld tot vervelende tintelingen in je handen en voeten. Tenslotte kan een “overdosis” ijzer leiden tot misselijkheid, diarree en zelfs beschadiging van organen, zoals bijvoorbeeld je lever.

Groepen die wat extra’s kunnen gebruiken
Oké, we weten nu dat een gevarieerd en gezond voedingspatroon meestal voldoende is en dat voedingssupplementen dan over het algemeen niet nodig zijn. We weten ook dat een “overdosis” vitaminen en mineralen voor narigheid kan zorgen. Maar er zijn ook groepen mensen die vaak wel wat extra’s kunnen gebruiken.

Er zijn een aantal groepen die er goed aan doen om extra vitamine D te nemen. Dat zijn kinderen onder de 4 jaar, vrouwen boven de 50, ouderen boven de 70, mensen met een donkere huidskleur of echte binnenzitters.

Zwangere vrouwen, met name aan het begin van de zwangerschap, worden vaak aangeraden om wat extra foliumzuur (B11) te nemen. Dat zit namelijk niet zo veel in voedsel en wat extra’s kan de risico’s op een open ruggetje bij het kind verkleinen.

Tenslotte de veganisten onder ons. Vitamine B12 komt vooral voor in dierlijke producten, en daar doen wij natuurlijk niet aan! Veel vlees en zuivelvervangers zijn wel aangevuld met extra vitamine B12, dus dat scheelt al een hoop. Maar toch wordt er vaak aangeraden een B12 supplement te nemen om een tekort te voorkomen.

Persoonlijke conclusie
Mijn persoonlijke kijk op voedingssupplementen komt met name neer op gevoel. Als je je gezond voelt, gevarieerd eet en voldoende buiten komt, denk ik dat voedingssupplementen niet nodig zijn. Maar als je je zorgen maakt en niet zeker weet of je voldoende binnenkrijgt, zou ik een arts raadplegen. Dan weet je zeker of je ze wel nodig hebt voordat je een half fortuin neertelt voor voedingssupplementen die misschien wel overbodig zijn!

Heb jij iets van dit artikel geleerd? Of heb jij zelf ervaring met voedingssupplementen? Laat het ons weten in een reactie op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

 

Summary
Zijn voedingssupplementen wel gezond?
Article Name
Zijn voedingssupplementen wel gezond?
Description
Is het slikken van voedingssupplementen nou wel echt nodig naast een gezond dieet? Gastblogger Marjolein van Pubben zocht het voor je uit!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!