Kookboek recensie: Van haver tot gort
5 (100%) 1 vote

Van haver tot gort is een inspiratievol kookboek waarin wel 60 soorten seizoensrecepten met pap tot in detail staan uitgewerkt. Van de klassieke pap, tot de moderne en wereld pap, die op ieder moment van de dag gegeten kunnen worden. Van haver tot gort bevat zowel zoete als hartige recepten. Ik ben een groot fan van lekkere warme havermout in de ochtend, maar met dit boek ben ik een échte pap fanaat geworden! Er bestaan namelijk zó ongelofelijk veel lekker variaties wat dit boek mij heeft in laten zien.

Ingrid Hofstra
Ingrid Hofstra is internationaal culinair fotograaf, schrijver en recept ontwikkelaar. Door haar journalistieke achtergrond is ze altijd op zoek naar verhalen achter lokale gerechten en wereldse eetculturen. Dit is zowel terug te zien in haar foto’s als in haar recepten. Ingrid vindt dat eten mensen met elkaar verbindt en het leven leuker maakt. Haar werk is onder andere terug te vinden in ELLE Eten, Vrouw, Max Havelaar, Dille & Kamille, bij Coeur Catering en op SisterMAG.

Klassiek, modern, en werelds
Het lijkt erop dat havermout pap na duizend jaren eindelijk van het stoffige imago afkomt. En het blijft niet slechts bij havermout, ook polenta, dahl-curry, risotto, bloempap en veel exotische varianten zijn steeds populairder aan het worden. De verschillende varianten pap die in het boek staan beschreven, zijn zowel klassiek, modern als werelds. De basis van de pap blijft zoals de klassieke pap gemaakt hoort te worden. Het moderne en wereldse jasje is terug te vinden in de creatieve en speciale toevoegingen aan de pap. Deze creatieve, smaakvolle recepten zijn onder andere ontstaan doordat Ingrid veel inspiratie heeft opgedaan in het buitenland toen zij daar als journaliste werkte. Dit wereldse tintje is duidelijk terug te vinden in de pap recepten.

Als je door het boek bladert, zie je dat elk recept uit slechts een handjevol basiselementen bestaat. Een graan- of bonen- soort, water, melk en een snufje zout. Voor alle varianten die in het boek, wordt geadviseerd aan deze basis ingrediënten te houden. De uitleg over de basis ingrediënten en  bereiding van alle pappen staan voor in het boek beschreven. In van haver tot gort worden veel verschillende granen en bonen gebruikt, al dan niet gemalen. De granen die aanbod komen zijn; haver, rogge, gort en gerst, boekweit, spelt, rijst en polenta. Op basis van deze graansoorten staan er zeer veel vegetarische recepten uitgewerkt. De basis ingrediënten en de basis bereiding wordt aan het begin van het boek uitgelegd. Vervolgens kan je er op los variëren aan de hand van de door haar benoemde voorbeelden. De pap recepten zijn zowel voor ontbijt, lunch of voor diner. Bij elk gerecht staat een korte beschrijving over de herkomst van het graan en op welke plek het gerecht is ontdekt, waar zij het gerecht voor het eerst heeft gegeten en in welk seizoen de pap het beste tot zijn recht komt. Bovendien staat bovenaan het recept voor hoeveel personen het gerecht is. De recepten zijn eenvoudig te vermeerderen voor meerdere personen. De recepten variëren van een heerlijke zoete mocha latte oats met kersen en chocolade, en van meergranen pap met braam-lauriersaus tot aan een Toscaanse bonensoep met tuinkruiden en zuurdesem.

De Layout
Van haver tot gort is niet alleen heel handig vanwege de fijne beschrijvingen van de recepten, het is ook nog eens een prachtig vormgegeven boek vol kleurrijke, smakelijke foto’s. Zoals ook in het boek wordt benoemd; Less is more. Dit boek straalt eenvoud uit, en heeft een Scandinavische en pure vormgeving. Puur natuurlijke foto’s, wisselend per seizoen en met de focus op granen, bonen, groenten en fruit.

Van haver tot gort is een prachtig kookboek, vol vegetarische, smaakvolle en seizoensgebonden pap recepten voor elk moment van de dag. De recepten zijn ideaal voor als je een voedzaam ontbijtje wilt maken, maar toch nét wat ander wilt dan de standaar havermoutpap die je bent gewend. Maar het boek dient ook voor de speciale gelegenheden voor als je je wilt uitsloven voor je vriendinnen en een heerlijke lunch, of diner voor hen wilt bereiden. Bovendien is het boek al een feestje als je er doorheen bladert, vanwege de prachtige puur natuurlijke afbeeldingen en vormgeving. Echt een aanrader voor iedereen die dol is op pap, risotto, soepen en van wereldse gerechten.

Van haver tot gort
Ingrid Hofstra
Uitgever: Carrera
ISBN: 9789048840205
Prijs: €25,-

Kookboek recensie: Van haver tot gort
Kookboek recensie: Van haver tot gort
Van haver tot gort is een inspiratievol kookboek waarin wel 60 soorten seizoensrecepten met pap tot in detail staan uitgewerkt. Van de klassieke pap, tot de moderne en wereld pap, die op ieder moment van de dag gegeten kunnen worden. Van haver tot gort bevat zowel zoete als hartige recepten.