Kookboek recensie: Vegan Delight
Anne Bolten

Kookboek recensie: Vegan Delight

woensdag 27 september 2017
Het kleurrijke kookboek Vegan Delight van Saskia Roeda bewijst dat een puur plantaardig dieet helemaal niet saai hoeft te zijn. Saskia laat je zien dat je op een eenvoudige manier je lichaam een boost kunt geven door het vegan-detoxplan te volgen. Het boek staat vol met bourgondische recepten, grotendeels volgens de raw food-keuken, die kunnen helpen om je lichaam en geest te reinigen. Bovendien zijn alle gerechten vrij van tarwe, gluten, lactose en geraffineerde suiker: ideaal voor mensen met allergieën en intoleranties.

Voor we beginnen
Veel veganisten onder ons zullen zich bewust zijn van de gezondheidsvoordelen die een puur plantaardig dieet met zich meebrengt. Maar waarom is een veganistisch dieet zo’n gezonde manier van leven? Welke voordelen heeft een veganistisch dieet op de wereld om ons heen? En wat is precies Raw food? Dat wordt in het eerste hoofdstuk van Vegan Delight uitgebreid uitgelegd. Ook beschrijft Saskia hier de tien gouden regels voor een gezond, slank en vitaal leven.

Het vegan-detoxplan
Als je met dit gure weer wel wat extra energie kunt gebruiken, is het detoxplan een goed begin van de herfst. Ook voor iedereen die de laatste zomerkilo’s kwijt wilt raken kan dit boek goed van pas komen. Na een aantal handige tips vind je de boodschappenlijstjes. Zelf vind ik het altijd fijn als een kookboek begint met handige producten en keukenhulpjes die je het beste altijd in huis kan hebben, zodat je de voorraadkast weer kan vullen met verrassende nieuwe producten.

De recepten
Er staan vijftig verschillende recepten in het boek Vegan Delight verdeeld over 5 hoofdstukken. Saskia schrijft dat je het beste om de twee á drie uur iets kunt eten of drinken om te zorgen dat je je de hele dag energiek voelt. Vandaar dat de recepten beginnen met tien shakes en sapjes die je als tussendoortje kunt drinken. Voor een voedzame start van de dag volgt het boek met tien gezonde ontbijtrecepten, zoals abrikozenbrood en chocoladesmoothie. Een stevige lunch zorgt dat je de hele middag kan knallen, zonder de welkbekende ‘dip’. De tien lunchgerechten zijn allemaal wat uitgebreider, waardoor je ze het beste de avond van te voren al klaar kunt maken. De tien dinerrecepten voor lichte, warme maaltijden zijn geïnspireerd door landen van over de hele wereld en het boek sluit af met tien recepten voor gezonde toetjes, zoals kokosijs of cashewnotencrème.

De kaft van Vegan Delight ziet er uitnodigend uit met een kleurrijke salade. De binnenkant vind ik iets te druk met kleuren en figuurtjes, maar dit maakt het wel een vrolijk boek. Het boek is in duidelijke hoofdstukken verdeeld en alle gerechten zijn makkelijk te vinden. Mooie details vind ik de grote afbeeldingen bij alle recepten en het prachtige servies dat is gebruikt.

Alhoewel Vegan Deligt een ‘detox’-boek is, kan het boek ook van pas komen als je niet van plan bent om een strenge detox te volgen. Alle recepten zijn vrij van tarwe, gluten, lactose en geraffineerde suiker, waardoor de gerechten heel toegankelijk zijn voor mensen met bepaalde allergieën of intoleranties. Als je houdt van koken met pure, gezonde ingrediënten of als je meer wilt weten over een plantaardige levensstijl, raad ik het boek Vegan Delight zeker aan.

Vegan Delight
Saskia Roeda
Uitgever: Fontaine Uitgevers