When life gives you lemons… dan maak je daar een kookboek van! The Lemon Kitchen kookboek net als het gelijknamige blog van Jadis Schreuder staat dan ook helemaal in het teken van deze felgekleurde frisse vrucht: de citroen. De citroen deed Jadis als klein meisje al denken aan de zon, en van dit stralende middelpunt heeft ze uiteindelijke haar werk gemaakt: The Lemon Kitchen! Ben je benieuwd geworden naar het kookboek? Lees dan snel verder!

Citroenen
Waarom een heel boek over deze citrusvrucht, zou je misschien denken? Nou, omdat de citroen volgens Jadis misschien wel het veelzijdigste ingrediënt is dat er bestaat. Van amuses tot hoofdgerechten en desserts: met citroen geef je gerechten de juiste smaakbalans. Naast peper en zout is het de belangrijkste smaakmaker. Met wat citroensap of -rasp kun je de smaak van je gerechten versterken en daardoor beter uit laten komen. De keukenfilosofie van Jadis? Lekker, goed en gezond eten en daarin de juiste keuzes maken. De citroen zit boordevol goede stoffen zoals vitamine C!

Net zoals de citroen zelf, heeft het boek een frisse uitstraling. De recepten zijn ingedeeld per seizoen, waarbij voornamelijk gebruik wordt gemaakt van seizoensproducten (daar houden wij van!) Voordat je begint met koken, beslaat een deel van het boek alles wat je moet weten over de citroen. Wist je dat de citroen vroeger symbool stond voor rijkdom en aanzien? En dat 1 citroenboom wel 1500 citroenen per jaar af kan geven? De recepten zijn mooi weergeven en de lay-out is clean en overzichtelijk. Naast de recepten heeft Jadis de styling, fotografie en illustraties in het boek zelf verzorgd!

De recepten zijn ontzettend divers en creatief. Van voorgerecht tot dessert! De citroen komt op verschillende manieren terug. De ene keer als hoofdrolspeler en de andere keer meer op de achtergrond. Bij elk recept zit een foto, wat ik zelf altijd een pluspunt vind. Naast citroen speelt groente een belangrijke bijrol in de gerechten. Dat maakt ook dat het boek voldoende vegetarische opties heeft. Zo kun je bijvoorbeeld truffelpasta, groente-tomaten tartaar of limoncello tiramisu op tafel zetten. De recept-beschrijving is uitgebreid en makkelijk te volgen. De ingrediënten zijn toegankelijk en te vinden bij de lokale groenteboer of supermarkt.

… zijn we zeker te spreken over dit boek! Het is een boek dat de citroen goed in het middelpunt zet. De passie voor deze mooie vrucht straalt er vanaf! Als je houdt van frisse recepten, dan is dit boek zeker iets voor jou. Het boek bevat voldoende vegetarische opties, en makkelijke en originele recepten!

Ben je benieuwd geworden naar dit boek of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram of in een reactie. We horen het graag!

The Lemon Kitchen

Jadis Schreuder