Jason Tjon Affo is receptontwikkelaar, voedingsfotograaf en stylist: een combinatie die alleen maar kan resulteren in plaatjes van gerechten. Hij is onder andere bekend van zijn uitgesproken en originele Instagramkanaal @theindigokitchen, en heeft meegewerkt aan shoots van bijvoorbeeld The Vegan Junkfood Bar. ‘Saai’ staat niet in zijn vocabulaire, en de kleurrijke kunstwerkjes die hij tevoorschijn tovert zullen je blijven verbazen. Nu heeft hij een plantaardig kookboek uitgebracht, Vegan Soul Food. Hier lees je wat wij ervan vinden!

Vegan Soul Food
Om zijn Surinaamse roots eer aan te doen, maakte Jason een kookboek met soulfood in de hoofdrol. Soulfood stamt origineel uit een tijd van slavernij onder Afrikaans-Amerikanen, maar ook Suriname kent een koloniaal verleden. De keuken die hieruit voortkwam, bestaat uit simpel eten met heel veel smaak. Kortom: troostrijke voeding waar je je gegarandeerd beter door gaat voelen.

Uniek aan dit boek is dat het ook nog eens helemaal plantaardig is. Jason nam deze leefstijl aan doordat hij meer leerde over de invloed van voeding op zowel ons lichaam als het milieu. Saai zou het niet worden, daar zorgde hij wel voor. Een hele tijd experimenteerde hij naar hartenlust met smaken en kleuren. Een aantrekkelijke presentatie vindt Jason een pré, en op deze manier zet hij zich dan ook in om te laten zien dat veganistisch koken hip kan zijn. Bewustwording is juíst van deze tijd, en dit gaat over zowel de rechten van dieren als van mensen. In Vegan Soul Food laat Jason zien dat het verbeteren van de wereld ontzettend leuk kan zijn, en hij doet dit op unieke en creatieve wijze!

Vegan Soul Food is geen doorsnee boek; met zijn urban stijl en felle kleuren trekt het meteen de aandacht. Kunst is namelijk een andere inspiratiebron voor het werk van Jason. Ondanks de vele invloeden in Vegan Soul Food zorgt de grafische vormgeving voor cohesie. De focus in het boek ligt naast de smaak van het eten enorm op de opmaak, en dat is aan letterlijk alles te zien. Met Jasons ervaring als stylist en fotograaf zijn de beelden die dit oplevert next level, en hij deelt zijn wijsheid op deze gebieden dan ook in de eerste hoofdstukken. Zo kan je jouw favoriete Vegan Soul Food gerecht delen vanuit precies de goede hoek!

Zoals ik al een beetje heb laten doorschemeren, zijn de gerechten in Vegan Soul Food adembenemend, met maximaal comfort. Je krijgt genoeg tips en tricks mee om de gerechten thuis net zo goed te laten slagen. In het boek vind je verschillende creatieve fusion gerechten zoals kikkererwten in rodewijnsaus of sinaasappeltofu. Wat er echt uitspringt zijn de gerechten met unicorn noodles en de regenboogmaki’s. Lekkere Surinaamse gerechten om uit te proberen zijn de broodjes met vegan pom en kruidige casavesoep. Ook zijn er Europese invloeden te vinden zoals een kleurrijke lasagne en zelfs een erwtensoep met een twist. Een mooie mix aan makkelijke en smaakvolle recepten die je ontzettend blij kunnen maken, van binnen en van buiten!

Vegan Soul Food is een inspiratiebron waar je heel veel plezier uit kan halen. Het eindresultaat is een eclectisch geheel vanwege de vele verschillende invloeden. Het boek vertelt een verhaal en is tegelijkertijd grensverleggend door de fusion gerechten en het gebruik van esthetiek. Met Jasons tips en tricks zet jij in een handomdraai iets kleurrijks op tafel waar iedereen warm van wordt!

Ben jij benieuwd geworden naar Vegan Soul Food? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of facebook. Wij zijn benieuwd!

Vegan soul food
Jason Tjon Affo