Kookboek recensie: Italia al Pomodoro
5 (100%) 1 vote

Italia al Pomodoro bracht mij weer even terug naar de fijne zomervakantie in Sardinië. Italia al Pomodoro is een origineel, Italiaans kookboek, waarin de tomaat de koning is in elk gerecht. Van soepen, pasta’s, stoofpotjes, de lekkerste gerechten vol tomaten en ieder gerecht is ondanks dezelfde groente, totaal anders van smaak. De tomaten die in de gerechten worden bereid zijn verschillend gerijpt. Met dit kookboek leer je alle facetten van de tomaat kennen. Gedroogde tomaten hebben bijvoorbeeld een heel ander kwaliteit en smaak dan een gepelde tomaat. Het voordeel van een rijpe tomaat is dat de aroma’s langer bewaard blijven in het productieproces, waardoor je dus altijd wel echte Italiaanse tomaten bij de hand hebt.

‘Sterren’ kok
De recepten zijn ontworpen door de Antwerpse chef-kok Harry Belmans. Belmans houdt van een gevarieerd aanbod, en zo ook op het gebied van de vegetarische en veganistische keuken. Belmans heeft een verleden in restaurantkeukens, maar rolde later ook in de muziekwereld. Zo kookte hij met zijn bedrijf Cafe Latte Catering voor bekende ‘sterren’, zoals Justin Bieber, Beyoncé, Stills & Nash.

Van tomatenveld tot blik
In het eerste hoofdstuk van het boek maak je kennis met het productieproces van tomaten en de verschillende soorten. Zo is bijvoorbeeld de Doppio concentrato, ook wel; dubbel tomatenconcentraat, het meest geschikt voor sauzen, soepen en stoofgerechten. En de Pomo e Legumi/tomatencontentraat smaakt optimaal in combinatie met verse groenten en olijfolie. Gepelde tomaten ook wel Pelati, komen uit Zuid- Italië en hebben een langwerpige fruitlook. Na dit interessante hoofdstuk volgen er veel smakelijke Italiaanse recepten. Van crostini’s met ricotta, een soep van gele tomaten, minestrone soep, diverse pasta’s en pizza’s tot frisse zomerse salade’s waarin ook weer de tomaat de hoofdrol speelt. De eenvoud en het gebruik van pure ingrediënten komen duidelijk terug in dit boek. De recepten zijn overigens zeer beknopt en nauwkeurig beschreven.

Italiaanse romantiek
Daarnaast is het boek voorzien van een prachtige lay-out. Het staat vol mooie foto’s van de gerechten, als van traditionele Italiaanse straatjes, wijngaarden, tomatenvelden en nog veel meer Italiaans sprookjesachtige impressies. De beelden van de food fotograaf Heikki Verdurme prijken in talloze kookboeken en tijdschriften. Italia al Pomodoro biedt handige recepten voor zowel doordeweekse dagen, als voor het opdoen van inspiratie voor feestelijke gelegenheden. Heb je binnenkort vrienden over de vloer voor het diner? Dan is dit kookboek een handig hulpmiddel voor inspiratie voor bijvoorbeeld een aperitief, of voor het hoofdgerecht. De meeste gerechten die in het boek staan zijn vegetarisch.

Al met al….
Over all brengt het kookboek Italia al Pomodoro de combinatie van eenvoud en het gebruik van pure ingrediënten van de Italiaanse keuken naar voren. Het boek staat vol Italiaanse gerechten, waaronder ook veel vegetarische varianten, waar je zowel op een doordeweekse dagen als in het weekend veel baat bij hebt. Het boek laat alle facetten van de tomaat zien, waaronder het productieproces, het groeiproces, en natuurlijk de verschillende gerechten. Mangiare gustoso!

Benieuwd geworden naar dit boek of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram, Twitter of in een reactie. We horen het graag!

Italia al Pomodoro
Harry Belmans