Al eerder schreven wij in de rubriek Wereldkeuken een artikel over de Chinese keuken en het boek Chinese Takeaway. Dit keer is auteur Kwoklyn Wan terug met een variant speciaal voor de vegetariër! Wij voelen ons enorm vereerd, maar Wan heeft de vraag naar een veggie versie dan ook enorm zien stijgen. Lees verder voor de review van Chinese Takeaway Veggie van Kloklyn Wan!

Chinese Takeaway Veggie
Toen Wan werd gevraagd om een vegetarische versie van zijn populaire kookboek te ontwikkelen, greep hij deze kans met beide handen aan. Toen hij in de vega schappen van supermarkten op zoek ging naar inspiratie schrok hij ervan hoe bewerkt alle vleesvervangers waren. Wan vindt zo veel smaakversterkers onnodig, en wilde dit anders aanpakken. Zo raakte hij aan het experimenteren met alle smaken die de Chinese keuken te bieden heeft. Dit leidde tot het kookboek Chinese Takeaway Veggie!

Zelf vind ik dit een heel goed vormgegeven boek. De cover bestaat uit een illustratie in simpele stijl waar een takeaway box op is afgebeeld. De vormgeving sluit precies aan bij de rest van het boek en ik vind hem daarom erg geslaagd. Verder is de binnenkant simpel en leidt deze niet af van de recepten. De gerechten zijn met zorg gefotografeerd en zien er heel lekker en aantrekkelijk uit!

In het recepten register vind je wat je kunt verwachten van de Chinese keuken: rijst, noedels, heel veel voorgerechten en dumplings. Zoals de titel van het boek al belooft, staat dit boek vol met Chinese street food, de kleine gerechtjes zijn helemaal in dimsum stijl. Eindelijk kan je hier nu ook als vegetariër van genieten! In het boek worden vooral traditionele bereidingswijzen en combinaties uit de Chinese en Aziatische keuken gebruikt, zoals het roerbakken van wok op hoog vuur. ”Zodra de ingrediënten het gloeiendhete oppervlak raken, worden ze dichtgeschroeid, waardoor al het lekkers in de ingrediënten behouden blijft – en na een paar minuten zijn ze al gaar”. Dit geheim uit de Chinese keuken en nog vele andere zijn in het boek te vinden!

Ik vind dit boek een hele leuke aanwinst voor op de boekenplank. De gerechten zijn simpel en vaak in korte tijd te bereiden, net als echte takeaway. Ontzettend gezellig voor een Aziatisch dimsum etentje met vrienden, als snack of vullende avondmaaltijd. Ik ben enorm blij dat Wan de kans om een groenteversie te maken heeft gegrepen, want het resultaat mag er zijn!

Chinese Takeaway Veggie
Kloklyn Wan
Uitgever: Good Cook B.V.