Sanne Vogel maakt haar debuut in kookboekenland met haar eerste kookboek: ‘De vier seizoenen van Vogel’! Sanne is in Nederland bekend van haar werk als filmmaker, theatermaker, schrijver, regisseur en actrice. Al sinds haar tiende had ze de wens om een kookboek uit te brengen dankzij haar grote liefde voor koken en biologische voeding en producten. Lees hier onze review van het boek De vier seizoenen van Vogel!

Plantaardig in de keuken
De vier seizoenen van Vogel is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in plantaardige gerechten. Voor de veganist of voor diegene die een uitstapje wil maken naar de plantaardige keuken. Sanne licht een paar ingrediënten uit die een belangrijke rol in de smaaktoepassing van de gerechten spelen. Denk bijvoorbeeld aan de Japanse gefermenteerde pasta Miso, de gefermenteerde sojabonen saus (sojasaus), edelgistvlokken (een gist gemaakt van gedroogde, inactieve gist) en ga zo maar door.

Aan de hand van 8 basistips legt Sanne uit welke benodigdheden je in de keuken nodig hebt, zoals een rookpan die dient als rooksmaakmaker in het eten. Daarnaast wordt er beschreven hoe je gepofte knoflook en vegan parmezaan maakt. Kortom, heel wat handige adviezen als je net begint met vegan koken!

Seizoensgebonden
De recepten zijn onderverdeeld in de seizoenen van het jaar. Op deze manier gebruik je seizoensgebonden producten en wordt je voetafdruk op een onbewuste manier verkleind. De seizoens hoofdstukken worden gevolgd door de hoofdstukken ‘Altijd’ en ‘Soms’. In ‘Altijd’ vind je gerechten die je heel het jaar kan maken. Wel geeft Sanne aan dat je er wel op moet letten waar de ingrediënten vandaan komen. Zo kun je tofu bij de toko kopen, ingevlogen vanuit een ver land zonder biologische keurmerken, maar je kunt ook kiezen voor biologische tofu uit Europa, gemaakt van sojabonen die niet zo ver van huis zijn verbouwd.

Duurzame teelt
Het hoofdstuk ‘Soms’ sluit mooi op het hoofdstuk ‘Altijd’ aan omdat je hier leest dat sommige ingrediënten nou eenmaal niet ons klimaat groeien, zoals avocado’s, mango’s, kokosnoten en cashewnoten. Je ziet deze ingrediënten veel in de plantaardige keuken terugkomen omdat ze voedingsrijk en belangrijk zijn voor degenen die plantaardig eten. Sanne geeft als voorbeeld dat er een boerderij in Kenia staat die zich bezighoudt met duurzame avocado teelt, ver van Nederland maar wel duurzaam. Er zal altijd een concessie gemaakt moet worden, geen enkele keuze is zwart of wit. Toch is dit boek een handige en mooie gids voor een plantaardiger en duurzamer dieet!

Ben jij benieuwd geworden naar De vier seizoenen van Vogel? Of heb jij dit kookboek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

De vier seizoenen van Vogel
Sanne Vogel