Kookboek review: Modern vegetarisch van Anna Jones
Enza Bom

vrijdag 10 juli 2020
Vegetarisch koken is de toekomst, en dat weet auteur Anna Jones als geen ander. Chefkok en foodstylist Anna Jones heeft een frisse kijk op de keuken en een indrukwekkende carrière achter de rug. Zij werkte samen met grote namen als Jamie Oliver en Yotam Ottolenghi. Nu heeft zij haar eigen column in o.a. The Guardian waarin zij haar nieuwste recepten deelt. De moderne wereld vraagt om meer plantaardige voeding, groenten en gezondheid. Jones' visie is dan ook om hier meer aandacht aan te besteden, evenals comfort, opmaak en smaak. Het resultaat is meer dan 200 recepten voor elke dag gebundeld in één kookboek. Lees hier onze review van het boek Modern vegetarisch van Anna Jones!

Modern Vegetarisch
In de afgelopen eeuw is de vraag naar vegetarische en plantaardige voeding blijven stijgen. Er is steeds meer aandacht voor het milieu en de herkomst van producten. Tegelijkertijd willen de meeste mensen snelle recepten waarbij niet elke pan in de keuken gebruikt hoeft te worden. We willen nieuwe smaken proeven, variëren en soms onze vrienden en familie iets moois kunnen voorschotelen. Het boek beslaat dan ook vele categorieën. Zo begint het met ontbijtrecepten, gevolgd door snacks, soepen, salades, lunch, voedzame gerechten voor grote groepen, bijgerechten, zoetigheid, bakrecepten, dranken en chutneys. In Modern vegetarisch kun je terecht op ieder moment van de dag! In Modern vegetarisch heeft Jones oplossingen voor al deze hedendaagse problemen op een elegante manier verenigd. Voor wie dit al bekend voorkomt; In 2013 bracht Anna Jones hetzelfde boek uit onder de naam 'Een nieuwe kijk op eten'. De inhoud is dus identiek, maar dan voor een zachter prijsje!

De vormgeving van Modern vegetarisch is stijlvol en simpel, de witte pagina's bevatten alleen de nodige informatie. De kracht van dit boek zit vooral in de jarenlange ervaring van Anna Jones en de receptontwikkeling. Jones heeft de foto's van de gerechten aantrekkelijk opgemaakt zonder te veel moeite te doen. Hierdoor kan jij de gerechten thuis net zo mooi namaken in een handomdraai. In het boek vind je genoeg inspiratie in de vorm van complete recepten en foto's, maar Jones gaat nog een stapje verder. Zo staat er in elk hoofdstuk een schema met verschillende mix & match mogelijkheden. Deze schema's bevatten een rij met basisingrediënten, daarna een rij met bereidingsmogelijkheden, een volgende rij met smaakmakers, toppings, et cetera. Zo laat Jones zien hoe zij maaltijden bedenkt, en hoe jij dit net zo makkelijk kan doen. Dit maakt het kookboek meer dynamisch, en nodigt het je uit om te experimenteren. Dat is een van de dingen die dit boek zo leuk maken!

De recepten in Modern vegetarisch zijn prachtige voorbeelden van hoe goed experimenteren in de keuken kan uitpakken. De recepten zijn dan ook met zorg door Jones ontwikkeld, en dat is te merken zodra je er één uitprobeert. Het recept voor vegan bananenpannenkoeken probeerde ik uit, en ze smaken fantastisch! Er komt geen ei of melk aan te pas, ze blijven heel goed stevig én zijn ook nog eens gezond. Jones merkte dat wanneer zij té gezond at, met veel groenten en vezels, zij zich hongerig bleef voelen. Maar te veel ongezonde guilty pleasures maken haar ook weer niet happy. Zij is daarom met haar jarenlange ervaring recepten gaan ontwikkelen die de balans opzoeken tussen gezonde voeding en comfort. Dus goede, vullende gerechten vol groenten, volkoren granen en smaak! Veel recepten in het boek zijn veganistisch of glutenvrij. Voor de recepten die dat niet zijn, staat er achterin een register met ingrediënten waar je de dierlijke of glutenbevattende ingrediënten mee kan vervangen.

Dit boek is een hele mooie aanwinst voor elke thuiskok die belang hecht aan een vegetarische leefstijl, gezondheid en lekker eten. Een boek voor de moderne wereld waarin alles snel gaat maar ook van goede kwaliteit moet zijn. Jones heeft veel aandacht aan dit boek besteed, dat is duidelijk. Haar visie en werkwijze zijn inspirerend en haar passie werkt aanstekelijk. Ook zelf experimenteren wordt aangemoedigd en er worden overal veganistische en glutenvrije opties gegeven. Aan al deze elementen voldoen binnen één boek is naar mijn mening een topprestatie van Anna Jones!

Heb jij het boek Modern vegetarisch in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Modern vegetarisch
Anna Jones