Het Australische echtpaar Alex Eliott-Howery en James Grant opende samen een café in Sydney: Cornersmith. Een duurzame zaak waarin veel gewerkt wordt met lokale seizoensproducten. Daarbij verspillen ze zo min mogelijk door op een natuurlijke manier te conserveren. Nu heeft het stel een boek uitgebracht: Puur en makkelijk – seizoensrecepten uit het eetcafé en de inmakerij!

Puur en makkelijk
Aangezien het duurzame eetcafé in het bruisende Sidney zo’n enorm succes was, moest er wel een boek van komen. Toen Elliott-Howery en Grant de zaak openden, waren hun kinderen nog jong. Sinds die tijd hebben zij deze plek uitgebreid tot een duurzaam bolwerk. Niet alleen is er een inmakerij en een kookschool, er is ook plaats om zelfverbouwde groenten te ruilen voor iedereen die wil. Een idealistische ontmoetingsplaats waarbij gezelligheid de boventoon voert: dat is Cornersmith. Het boek is opgedeeld in de seizoenen. Ook is er een hoofdstuk over inmaken, dat komt altijd van pas. Zo kan jij elke dag van het jaar in Puur en makkelijk terecht!

De vormgeving van het boek is eenvoudig en modern. De fotografie oogt licht, kleurrijk en speels. Hier en daar vang je een glimp op van Cornersmith. Een gezellige ontbijttafel met een bloemetje, een volle toonbank waar koffietjes aan worden gedronken; deze plek lijkt nooit stil te staan. Ook de kinderen doen vrolijk mee, en verkopen limonade vanachter een zelfgemaakt stalletje. Ook dit recept staat in het boek.

De gerechten lijken nonchalant en moeiteloos maar ogen toch rijk door het gebruik van luxeproducten. Heerlijkheden uit de omgeving worden omgetoverd tot iets prachtigs. De nadruk ligt, zoals te verwachten, op de gekleurde stukken groenten en fruit. Denk bij de gerechten aan knalroze ingemaakte knolraap, chili-jam, gazpacho met kersen of aioli met ingelegde citroen. De conserveringstechnieken tillen de gerechten naar een hoger niveau. Dit kan jij ook makkelijk thuis doen, het enige wat je nodig hebt zijn een paar glazen potten!

Het totaalplaatje van het boek oogt hip en fris maar is tegelijkertijd allesbehalve pretentieus. Wat het zo modern maakt, is het duurzame karakter doordat er slim gebruik wordt gemaakt van de beschikbare ingrediënten. Elliott-Howery en Grant bieden hiermee een fris perspectief op omgaan met eten. Daar komt ook nog eens veel plezier bij kijken, en het samenbrengen van een community. Een prachtig boek om inspiratie uit te halen en thuis mee aan de slag te gaan!

Ben jij benieuwd geworden naar het boek Puur en makkeijk van Alex Eliott-Howery & James Grant? Of heb je het al in je bezit? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Puur en makkelijk
Alex Eliott-Howery & James Grant
Uitgever: Good Cook B.V.