Toegankelijk, eenvoudig en herkenbaar, zo beschrijft chefkok Pascal Jalhay het boek Wereldse smaakmakers. Hij ziet het als zijn verantwoordelijkheid om iedereen te laten genieten van koken. Door gerechten simpel te houden, korte en duidelijke recepturen te geven. Op deze manier worden lezer en kok geprikkeld om eigen smaken en gerechten te ontwikkelen op een originele manier, met dit boek als handleiding. Benieuwd geworden? Lees in dit artikel meer over de culinaire ontdekkingsreis van: Wereldse smaakmakers.

Het smaakkompas
Wereldse smaakmakers is een boek over de smaken die Pascal ontdekte tijdens zijn reizen. Hij is altijd op zoek geweest naar de basis van een gerecht, de ziel die een authentieke maaltijd kenmerkend maakt. Zonder een goede basis zet je geen smakelijk gerecht op tafel. Om de lezer wegwijs te maken heeft hij een smaakkompas bedacht. Bij elk recept in het boek komt dit kompas terug, met minimaal 3 verwijzingen naar recepten in het boek die passen bij 3 basisproducten. Zo staan aan de ene kant de producten, zoals groenten, en aan de andere kant een recept uit het boek waar je deze groenten mee kunt combineren! Op deze manier leer je welke combinaties goed werken.

Het boek is opgedeeld in drie delen: basissmaakmakers, condimenten en gerechten. Het zijn veel basisrecepten, die herkenbaar zijn uit een bepaalde streek of land. Dit kan bijvoorbeeld een kruidenmix zijn of een Vietnamese saus die typerend is voor de desbetreffende keuken. Het boek begint met de voorraadkast! Een handig overzicht met uitleg over verschillende smaakmakers die in veel recepten terugkomen. Door de juiste producten in de voorraadkast kan je eindeloos variëren en kan je bijvoorbeeld zelf chili- en knoflookolie maken. Daarna volgen de basis smaakmakers zoals ketjap, boemboe of ingelegde citroenen. Verder is het boek mooi vormgegeven en is er een combinatie gemaakt van recept foto’s en sfeerfoto’s uit verschillende landen. Dit geeft het boek een authentiek en werelds gevoel.

Het boek bevat ontzettend veel recepten om wereldse keukens in huis te brengen. Dat niet alle recepten vegetarisch zijn, hoeft de pret niet te drukken. Het boek bestaat uit ontzettend veel verschillende sauzen, groentegerechten, kruidenpasta’s en andere gerechten! Denk aan vegetarische samosa’s, chutney, baba ganoush, tzatziki of ketjap manis. Deze pure en authentieke wereldse recepten kan je dus ook gebruiken bij het marineren en bereiden van groentes, tahoe of andere vleesvervangers! De meeste ingrediënten zijn te verkrijgen in de supermarkt of toko. Ook zijn de beschrijvingen duidelijk en compact, waardoor ze goed te volgen zijn!

Wij vonden Wereldse smaakmakers een prachtig boek waarin smaak duidelijk voorop staat! Een mooi boek, waar je ook zeker als vegetariër of veganist mee uit de voeten kan! Een mooie toevoeging in de boekenkast, voor echte wereldse gerechten! Een boek vol mogelijkheden en variaties.

Ben jij benieuwd geworden naar Wereldse Smaakmakers? Of heb jij dit kookboek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Wereldse smaakmakers
Pascal Jalhay