Stukjes dés Quorn
3.8 (75.56%) 9 votes

Regelmatig test ik op woensdag een vleesvervanger die verkrijgbaar is in de supermarkt: van Quorn tot Valess, van Maza tot SoFine en van Tivall tot Vivera. Net zo lang tot ik ze allemaal gehad heb en we van alle varianten de smaak, eigenschappen en voedingswaarde kennen. Zo hoef je nooit meer twijfelend voor dat schap-van-oneindige-vreemde-mogelijkheden te staan.

Stukjes dés van mycoproteïne
Het is jullie misschien opgevallen dat ik deze maand een aantal recepten heb gemaakt samen met Quorn. Daarom werd het ook tijd om hun producten eens onder de loep te nemen. En dat is interessant, want in tegenstelling tot andere vleesvervangers heeft Quorn een hele unieke samentelling zonder soja! Quorn wordt gemaakt op basis van het eiwit van een schimmel: mycoproteïne. Deze schimmel is familie van de paddenstoel. We hebben het hier dus over een gezonde en natuurlijke bron van eiwitten die groeit in de natuur. Het eiwit wordt verwerkt met behulp van een gistingsproces waarbij de vaste substantie wordt geoogst. Quornproducten bevatten veel eiwit en vezels en vallen op omdat ze, als je kijkt naar de calorische waarde en het vetpercentage, bijzonder mager zijn. Deze week testte ik hun stukjes dés, mycoproteïne in zijn meest pure vorm!

Smaak, structuur en toepassing
Eerlijk is eerlijk: de stukjes dés zien er niet meteen aanlokkelijk uit, het zijn een beetje vreemd ogende witte brokjes, heel puur zonder krokant korstje, kruiden of andere toevoegingen. Dit maakt de stukjes dés echter tot een verrassende, andersoortige vleesvervanger, met name doordat ze zich met hun neutrale smaak zo moeiteloos aanpassen. De structuur is stevig, vlezig, chewy, je moet er echt op kauwen. Heel compact met een unieke bite. Echt wel anders dan de andere ‘kipstukjes’ of ‘wokreepjes’ die ik eerder testte. Verder is de smaak van de mycoproteïne neutraal waardoor ze overal bijpassen. De structuur geeft de stukjes dés hun identiteit die, hoe je ze ook combineert, nooit verloren gaat. Kortom, lekkere eigenzinnige stukjes om een pasta, wokgerecht of een curry mee op te vrolijken. Ik zou niet adviseren om ze los in een salade of bij groente en aardappeltjes te eten, daarvoor zijn ze net te saai. De kunst zit hem in de combinatie!

Voedingswaarde
De stukjes dés hebben een opvallend overzichtelijke ingrediëntenlijst: 95% mycoproteïne en scharreleiwit. Dit betekent dat in tegenstelling tot veel andere vleesvervangers, de Quornproducten niet zijn aangevuld met vitamine B12 en ijzer. Daar staat tegenover dat ze uitzonderlijk ‘light’ zijn met hun 114 calorieën, 14 gram eiwitten, 0,7 gram verzadigd vet en 0,6 gram zout per 100 gram (een pakje is 175 gram en bevat een handvol brokjes). Daarmee zijn ze denk ik officieel de magerste vleesvervanger in het schap, en dat is ook wat waard. De stukjes dés van Quorn kunnen dus beschouwd worden als een goede wekelijkse toevoeging aan je gerechten! Een absoluut blijvertje.

Voor de veganist: de stukjes dés bevatten helaas scharrelei-eiwit. Dus no go.
Voor de glutenallergie: de stukjes dés zijn helemaal glutenvrij!

Heb jij deze vleesvervanger ook geprobeerd? Wij zijn ontzettend benieuwd wat je ervan vond! Laat het ons weten via Facebook, Instagram, Twitter of in een reactie.

Summary
Getest: stukjes dés van Quorn
Article Name
Getest: stukjes dés van Quorn
Description
Benieuwd hoe de stukjes dés van Quorn smaken en wat je ermee kan? De Hippe Vegetariër test alle vleesvervangers uit de Nederlandse supermarkten!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!