Print Friendly, PDF & Email

Vorige week spraken we over de dosha ‘Vata’ en de bijbehorende de voeding- en leefstijladviezen, deze week is het de beurt aan ‘Pitta’. Houd in de gaten bij het lezen hiervan en bij het beoordelen van je eigen constitutie dat dit slechts ruwe schetsen zijn en dat een constitutie bovendien vaak uit twee dosha’s bestaat. Trek dus geen absolute conclusies over jezelf, maar gebruik deze informatie ter indicatie om je zelfbewustzijn te vergroten en meer inzicht te verschaffen in jezelf, je eetgewoonten en je leefstijl. Wil je zeker weten wat jij bent? Dan kan dat natuurlijk altijd op een consult door middel van een persoonlijk gesprek en een polsmeting.

Pitta dosha
De Pitta dosha bestaat voornamelijk uit de twee elementen vuur en wat water, en net zoals bij Vata geldt dat dit de twee dominante elementen zijn waarbij de andere drie: lucht, ether en aarde, ook zeker aanwezig zijn. De plaats van Pitta in je lichaam is voornamelijk in je dunne darm, maar andere plekken zijn ook je maag, de ogen, je huid, de lever en de gal. Pitta is de energie van transformatie, van omzetting en vertering van voedsel en indrukken. Ook Pitta heeft een aantal kenmerkende eigenschappen te weten: heet (een goed spijsverteringsvuur), licht (verdraagt slecht zonlicht), vet (zachte vettige huid en haren), vloeibaar (zachte waterige ontlasting), verspreidend en beweeglijk (Pitta’s willen zichzelf hun bekendheid graag “verspreiden”). Raakt de Pitta nu in je lichaam of geest uit balans dan kun je de staat van evenwicht weer gaan herstellen met tegenovergestelde eigenschappen te weten: koud, zwaar, droog, vast, stabiel. Het gelijksoortige versterkt immers en de tegenpolen zwakken elkaar af! Hoe je dit als Pitta-persoon precies kan doen komt naar voren in de leefstijl- en voedingsadviezen onderaan.

Lichamelijke kenmerken
Bij Pitta personen kun je het woord “gemiddeld” gebruiken qua lengte en bouw. De ogen zijn vaak grijs of groen, ze hebben een wat rossige huid en haarkleur, het oogwit kan wat rood zijn en de lichaamstemperatuur is wat hoger dan bij Vata’s. Ze zweten wat vaker en hebben warme handen en voeten. Je merkt dat het element vuur goed vertegenwoordigd is bij deze types. Ze hebben vaak sproeten en moedervlekken en kunnen vroeg grijs of kaal worden. Hun eetlust is goed en ze hebben een sterke spijsvertering. Uit balans, wanneer de Pitta te hoog wordt, kan de hitte tot allerlei ontstekingen en infecties’s leiden. Huidklachten en brandend maagzuur komen vaak voor.

Mentale kenmerken
Pitta’s zijn vaak intelligent, alert, dapper, hebben een goed geheugen, en zijn snel van begrip. Ze lossen graag problemen op en hebben een onderzoekende geest. Ze zijn ordelijk en netjes en hebben grote discipline. Ze zijn zeer doeltreffend en hebben een sterke daadkracht. Hierdoor zijn het vaak goede leiders en sprekers. Wanneer de Pitta verhoogt is kan ook een Pitta-persoon wat minder aangename eigenschappen vertonen. Er is dan sprake van snelle irritatie, boosheid, haat, jaloezie. Een Pitta uit balans heeft vaak veel kritiek op anderen, maar ook op zichzelf. Hieruit kan zelfs faalangst ontstaan. De lat wordt voor zichzelf vaak erg hoog gelegd. Ze kunnen door hun perfectie te kritisch en gefrustreerd raken en wanneer er te veel gevraagd wordt van het lichaam kan de welbekende burn-out ontstaan.

Leefstijladviezenmeditation-pose1
Vermijd overmatige warmte zoals in de volle zon zitten, teveel stoom, sauna of stoombad. Je dagelijkse routine dient gericht maar verzachtend te zijn, voeg dus pauzes, stilte en verkoeling in. Van nature ben je beweeglijk, zorg voor beweging maar word niet te fanatiek. Probeer intense overmatige activiteiten zoals werk of sport te kalmeren om het “opbranden” te voorkomen en probeer 1/3 minder te doen van wat je wilt/kunt. Neem regelmatig een massage met verkoelende oliën, zoals kokosolie en rozenolie. Voldoende slaap is belangrijk en geniet! Sta jezelf toe te genieten van mooie muziek, een prachtig boeket bloemen, een wandeling of waar je ook maar blij van wordt.

Voedingsadviezen
Tot slot gelden er natuurlijk ook speciale voedingsadviezen voor Pitta. Eet weinig zout en pas op met scherpe en zure smaken Eet afkoelend, weinig gekruid voedsel en niet te vet of gefrituurd.  Drink koele dranken, geen ijskoud water, en kies voor milde kruidenthee, pepermunt, zoethout of koriander/komijnthee. Zorg voor een goede hoofdmaaltijd tussen de middag, en voldoende voedzame andere maaltijden. Eet ’s avonds het lichtst.

De volgende producten worden door Ayurveda specifiek voor Pitta aanbevolen:

Groenten: broccoli, asperge, bloemkool, bieten, courgette, spinazie, prei, wortelen en met mate rauwkost.
Vruchten: alle fruit liefst zoet, ananas, dadels, granaatappel, mango, rozijn en peer
Peulvruchten : mungbonen, kikkererwten, adukibonen, sojabonen
Granen: tarwe, spelt, basmatirijst, haver, couscous, volkoren granen en pasta
Zuivel: ongezouten boter, ghee, room, cottage cheese, melk
Vlees/vis : met mate, kip, kalkoen, en zoetwatervis
Oliën: Vooral ghee en kokosolie en verder zonnebloemolie en olijfolie.
Noten/zaden: over het algemeen niet want ze zijn vaak te vettig, verwarmend en zwaar, wel zonnebloempitten, lijnzaad en kokosnoot.
Kruiden: verse basilicum, verse koriander, dille, kardemom, geelwortel, aloë vera, koriander, komijnzaad, venkelzaad, saffraan.
Dranken: voldoende drinken om af te koelen, water, melk, zoete vruchtensap, kruidenthee van venkel, komijn of korianderzaad.

Door gastblogger Sylvia Kuperus
www.agnifabriek.nl

tea

Summary
Ayurveda: Pitta
Article Name
Ayurveda: Pitta

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!