#Geendieet: de gezondste keuze
1 (20%) 1 vote

Ik heb het zelf ervaren: het grote dilemma tussen gezond koken en eten met gezonde ingrediënten, maar er niet te veel van eten. Want van te veel gezonds krijg je alsnog hele dikke billen. Dus mijn motto is: lekker, gezond, simpel eten passend bij een gezond “dieet” (eigenlijk geen dieet dus) waarmee je kan afvallen. Klinkt goed, maar wat eet je dan en hoe kook je dan?

Te veel gezond
Als ik niet oppas ziet mijn eetdag er ongeveer zo uit (en zo zag hij er ook echt uit tot een jaar geleden): gezond, dat wel, maar veel en veel te veel. Voor ontbijt yoghurt, fruit (waarvan een gedeelte gedroogd) zaden en noten, voor de lunch een overheerlijke lunchsalade van quinoa, avocado, walnoten en kikkererwten uiteraard met een beetje olijfolie! Tussendoor nog eens een appel en rauwkost met wat hummus en vanaf 15:00 is het toch echt de hoogste tijd voor een wijntje. 1 wijntje… dat dan weer wel.

Als je deze ingrediënten goed bekijkt komen de meeste uit de top vijf van caloriebommen. Op deze manier had ik nog voor 13:00 al meer dan mijn volledige caloriebehoefte verorberd met allemaal gezond eten met zo mogelijk nog veel meer calorieën. Dus kwam ik aan. Heel erg veel. Of zoals professor Martijn Katan zegt: “Ons lichaam is als een auto. Als je tankt, wordt de auto zwaarder. Hij wordt weer lichter als je benzine verbruikt door kilometers te rijden. Tank je elke dag meer dan je opmaakt, dan wordt je auto door de jaren heen steeds zwaarder.” Snapt u? Als je meer eet dan je nodig hebt dan kom je aan. Helaas is het omgekeerde niet altijd en meteen het geval maar dat is een ander verhaal.

Portie controle
Het het allerbelangrijkste en allermoeilijkste bij een gezond en matig eetpatroon is en blijft portie controle… hoe ongezellig het ook is, bij mij staat tegenwoordig eens in de zoveel tijd de weegschaal op tafel want om eerlijk te zijn had ik helemaal geen idee. Een handje walnoten? Die knaag ik zo weg bij het koken….dat zijn 100 calorieën en als ik goed kijk en tel zijn dat maar 7 nootjes??? Dat is toch niets? Zo’n gezellig lepeltje hummus? Nog even een paar druiven tussendoor? Tenzij je een vervend sporter bent heb je echt niet heel veel nodig, dus als je dat beetje wat je nodig hebt weg knaagt tussen de maaltijden door dan gaat het hard.

Geen dieet
Maar hoe dan? Wat eet ik dan wel? En hoeveel? ik ben gestopt met mijn manische manieren om af te vallen. Diëten werkt niet, daarom is mijn motto #geendieet. Goed eten werkt wel, maar dan gematigd en slim. Ik ben gaan ontdekken hoe gezond en gevarieerd te eten waar ik zin in heb, zonder die gezonde caloriebommen die stiekem het feestje verpesten. Maar laat ik er heel eerlijk over zijn: ik hou niet alleen van lekker eten maar ook van veel en lekker eten. Daarom lukt het me echt niet altijd. Ik ga geregeld de mist in en eet dingen die niet de moeite waard zijn en of kan me niet inhouden bij heerlijkheden. Maar een aantal dingen heb ik mezelf echt aan en afgeleerd:

  1. Ik gebruik geen onnodige calorieën. Een goede courgette combineren met broccoli & citroen geeft een heerlijke soep. Daar heb je geen creme of room bij nodig. Wil je toch iets creme-achtigs doe er dan knolselderij of pastinaak bij. Super lekker en super gezond; het recept staat op mijn website.
  1. Lekkere hapjes maken die er leuk uitzien, heerlijk smaken en niet de caloriewaarden hebben van een volledige maaltijd. Probeer mijn mijn ‘pizza-hapjes’ een keer. Je kan ze met alles beleggen en zo groot en klein maken als je zelf wilt maar ik doe er vooral veel rucola op verse kruiden en dan mis je de rest echt niet.
  1. Ik eet niet bij recepties, niet bij borrels, gewoon niet! Nee echt niets, want een beetje is te moeilijk. Het is geen geheim dat de fabrikanten er alles aan doen om je met 1 nootje te verleiden tot de hele zak en aangezien ik die verleiding niet kan weerstaan doe ik het gewoon niet.
  1. Dit is misschien nog wel het meest belangrijk. Ik heb hulp. Ik ga elke week naar een voedingsdeskundige en zij is mijn spiegel. En geloof me die spiegel is harder en beter voor me dan de TL buis paskamer van menig warenhuis. Ik kan het niet alleen en zij helpt me bij het aanleren en aanpassen van mijn eetgewoonten.

Hou van je leven, geniet van je eten
Tot slot mijn motto “Hou van je leven, geniet van je eten” dat kan ik niet zonder lekker eten maar lekker hoeft niet veel te zijn en groots genieten kan ook met een gezonde variant. Ik geniet volop van al het goeds maar bedenk alternatieven voor de dikmakende gemaksrecepten. Kook jij ook een keertje mij tijdens een van mijn vegetarische kookcursus Simpel Slanker?

Door Esther Weissman, www.ikweetwatikeet.eu

Summary
#Geendieet: de gezondste keuze
Article Name
#Geendieet: de gezondste keuze

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!