Print Friendly, PDF & Email

Van borrel naar feestje, van trouwerij naar baby shower, van een ontmoeting met klanten tot bijkletsen met vrienden. Bij elke gelegenheid wordt er gegeten en gedronken. En in mijn geval komt er dan ook nog eens 52x sjabbat bij, meer dan veertien joodse feestdagen altijd wel een bar mitswa van familie of vage dierbare vrienden. Hoe kan je deze feestjes slank overleven? Ik geef je tips én een feestmenu met minder dan 750 calorieën.

Het is even puzzelen…
Als ik niet oppas heb ik elke week 3x een gelegenheid om lekker uit te pakken en uitgebreid te koken of te consumeren. En dat heb ik jarenlang ook gedaan. Het is nou eenmaal niet gezellig om met een selderij stengel en spa in je hand te staan de hele avond. Of misschien is het wel reuze gezellig maar sociaal geaccepteerd is het allerminst. Dus wat te doen? Mee eten en opbollen? Niet mee eten en verveeld of bozig erbij staan? Beiden is niet nodig. Ik kook zelf! Ik nodig mensen bij mij uit, zodat ik voor ze kan koken wat slank en verstandig is, en weet wat erin zit. Hieronder vind je mijn feestmenu met tips om je slank de feestdagen door te helpen!

Tip 1: kleine koekjes = twee keer nemen
Ik begin mijn feestelijke maaltijd altijd met een kleine amuse. Bijvoorbeeld met haver-groente koekjes met een verrassende smaak. Geen vol vette kazen dus of spreads die drijven in de olijfolie. Daarnaast maak ik de koekjes altijd klein van formaat, want twee koekjes zijn op dit soort gelegenheden sowieso lekkerder dan een. Gewoon twee keer nemen dus!

Tip 2: soep zonder room en zonder brood
Na deze amuse serveer ik graag soep. Gemakkelijk met grote groepen en bovendien zonder veel moeite een verantwoord voorgerecht. Zo maak ik bijvoorbeeld bloemkoolsoep met alleen verse ingrediënten zonder soeppoeders of room. Zo heb je een bijna calorie-vrij voorgerecht en dat is bij een feestmaaltijd meer dan welkom. Ik maak er gewoon geen brood bij, geen soepstengels of wat dan ook en als je dat te saai vindt kan je er gekarameliseerde ui bij serveren. Ziet er leuk uit en past perfect bij de smaak van bloemkool.

Tip 3: verse groenten uit het seizoen
In mijn hoofdgerechten spelen groenten altijd de hoofdrol. Ik hou van knapperige groenten uit het seizoen. Daarom doe ik ze relatief kort in de oven met heel weinig olijfolie en een heel klein beetje balsamico-azijn. Snij de groenten niet te klein, schil ze niet en gebruik vooral de stronken takken en pitjes, want daar zitten de meeste vitaminen in. Dit serveer ik in combinatie met een bijgerecht zoals verschillende salades met wederom verse, goede en seizoensgebonden groenten. Geloof me: als je groenten goed zijn, is in zo’n geval een dressing of sausje niet eens nodig. Ik combineer alles: rode kool en munt, erwten en dadels. Neem eens een kijkje op mijn ‘alle dagen groen pagina’ voor inspiratie.

Tip 4: toetje gewoon doen, maar wel slim en slank
Geen feestelijke maaltijd is compleet zonder toetje en alleen fruit is wat mij betreft niet genoeg. Dus als toetje maak ik boekweit flensjes met vanille-hangop en vers fruit. En omdat we nog wat calorieën over hebben ook nog overheerlijke pure chocolade-espresso balletjes. Klinkt niet slecht toch? Gewoon slim zijn en slank doen.

Deze volledige maaltijd bestaat uit minder dan 750 calorieën en bevat ook nog eens alle voedingswaarden waar een volwaardige maaltijd uit moet bestaan. Als je deze feestmaaltijd vergelijkt met een gemiddelde maaltijd die mensen serveren voor de (joodse) feestdagen…. dan zit je na het tussengerecht al aan de 500 calorieën en dan moet je nog de gebakken aardappeltjes, vlees(vervanger), boontjes, sla en appelmoes eten. Met natuurlijk een chocolademousse en/of een ander toetje na. Zonde! Toch?

Kook jij ook een keertje mij tijdens een van mijn vegetarische kookworkshops Simpel Slanker? Dan kan ik je nog meer inspiratie geven om je slank door feestdagen en sociale gelegenheden heen te eten.

Door Esther Weissman, www.ikweetwatikeet.eu

Summary
Slanker feesten
Article Name
Slanker feesten