Print Friendly, PDF & Email

Iedereen kent wel het beeld van iemand die een vette hap bestelt maar ter compensatie toch een light of zero frisdrankje pakt, want hé, die heeft geen calorieën. Als je kijkt op de site van het Voedingscentrum, lees je dat suiker niet beter of slechter is dan zoetstof, alleen als je op je gewicht moet letten, raden zij zoetstof aan. Hoe zit het nou écht met het verschil tussen suiker en zoetstof? Gastblogger Corneil van Schayik zocht het voor je uit.

Onderzoek naar zoetstof
Als we veronderstellen dat zoetstoffen beter zijn voor mensen op gewicht en er een grote trend is geweest van suikers naar zoetstoffen, zouden we dat dan niet gemerkt hebben in ons gewicht? Een studie van ‘The American Cancer Society’ in 1986 onder 78.694 vrouwen zou moeten aantonen dat dit het geval was (1). Het tegendeel bleek waar te zijn, de onderzochte vrouwen waren gemiddeld juist aangekomen. Dit was niet veel, namelijk bijna één kilo, maar het is niet wat je zou verwachten. Ook andere onderzoeken die de positieve gevolgen zouden moeten onderstrepen, geven een heel ander beeld. Zo geven Amerikaanse onderzoeken aan dat suikervrije frisdrank de kans op obesitas juist verhoogt met 47% (2) of er een groter risico is op hart en vaatziekten (3,4,6) of dat het leidt tot metabool syndroom (5). Hoe kan het zo zijn dat ondanks het wegnemen van de suikers en daarmee de calorieën, het toch zoveel negatieve effecten heeft?

De verklaring
Veel van de problemen zijn te herleiden naar insuline, niet alleen calorieën. Sucralose is bijvoorbeeld een zoetstof die het insulinelevel met 20% doet stijgen, zonder dat het suikers of calorieën bevat (7). Ditzelfde geldt voor andere (natuurlijke) zoetstoffen zoals Stevia. Ook al hebben Stevia en aspartaam een minimaal effect op je bloedsuiker, toch heeft het een veel sterker effect op je insulinelevel dan tafelsuiker (8).  

Hoe werkt insuline?
Insuline is een hormoon in ons lichaam dat de bloedsuikerspiegel reguleert en in evenwicht houdt. Even in het kort: op het moment dat je suikers eet, zal insuline aangemaakt worden om de binnengekomen energie op te slaan en de bloedsuikerspiegel te laten dalen. Nu zal je begrijpen dat het lichaam bedrogen uitkomt als er eigenlijk helemaal geen of weinig energie (suiker) binnenkomt. De aangemaakt insuline wil je bloedsuiker omlaag brengen, maar je bloedsuiker is niet of nauwelijks verhoogd. Dit kan er toe leiden dat het beloningscentrum in de hersenen geen seintje krijgt en daardoor gaat overcompenseren tot extra trek en cravings (9). Functionele MRI-studies hebben laten zien dat glucose (gewone suikers) het beloningscentrum van de hersenen wél activeren maar sucralose (zoetstof) niet (10).

Conclusie
Hoewel (natuurlijke) zoetstoffen misschien heel onschuldig kunnen klinken en het geen calorieën bevat, is de insuline-reactie sterker dan bij normale suiker. Je ontwijkt hierdoor de directe calorieën maar je lichaam raakt wel van slag en dit kan resulteren in cravings waardoor je per saldo misschien meer eet. “Because we refuse to acknowledge something doesn’t mean that it’s not staring us right in the face.” ― Craig D. Lounsbrough.

Drink jij liever gewone frisdrank of toch de light variant? En heb je iets aan dit artikel gehad? Laat het ons weten via een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Bronnen:

1) Stellman SD, Garfinkel L. Artificial sweetener use and one-year weight change among women. Prev Med. 1986 Mar; 15(2);195-202
2) Fowler SP et al. Fueling the obesity epidemic? Artificially sweetened beverage use and long-term weight gain. Obesity. 2008 Aug; 16(8):1894-900
3) Gardener H et al. Diet soft drink consumption is associated with an increased risk of vascular events in the Northern Manhattan Study. J Gen Intern Med. 2012 Sep; 27(9):1120-6
4) Lutsey PL. Steffen LM, Stevens, J Dietary intake and the development of the metabolic syndrome: the Atherosclerosis Risk in Communities Study. Circulation. 2008 Feb 12; 117(6):754-61
5) Dhingra R, Sullivan L, Jacques PF, Wang TJ, Fox cs, Meigs JB, DÁgostino RB, Gaziano JM, Vasan RS. Soft drinks consumption and risk of developing cardiometabolic risk factors and the metabolic syndrome in middle-aged adults in the community. Circulation. 2007 Jul 31;116(5):480-8
6) American College of Cardiology. Too many diet drinks may spell heart trouble for older women, study suggests. ScienceDaily [Internet]. 29 March 2014 Available from https://www.sciencedaily.com/releases/2014/03/140329175110.htm accessed 2015 Apr 9
7) Pepino MY et al. Sucralose affects glycemic and hormonal responses to an oral glucose load. Diabetes Care.2013 Sep;36(9):2530-5
8) Anton SD et al. Effects of stevia, aspartame, and sucrose on food intake, satiety, and postprandial glucose and insulin levels. Appetite. 2010 Aug; 55(1):37-43
9) Yang Q. Gain weight by ‘going diet?’ Artificial sweeteners and the neurobiology of sugar cravings. Yale J Biol Med. 2010 Jun; 83(2):101-8.
10) Smeets, PA et al. Functional magnetic resonance imaging of human hypothalamic responses to sweet taste ad calories. Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1011-6

 

Summary
Gewoon frisdrank, of toch zero sugar?
Article Name
Gewoon frisdrank, of toch zero sugar?
Description
Hoe zit het nou écht met het verschil tussen suiker en zoetstof, en welke is gezonder? Gastblogger Corneil van Schayik zocht het voor je uit.
Author