Vegan

Een eetpatroon vinden dat bij jou past. Dat is het allerbelangrijkste als je lekker in je vel wilt zitten en fit en en energiek door het leven wilt gaan. Daarom brengen we in deze rubriek op inhoudelijke en praktische wijze verschillende eetpatronen aan het licht. Bij ieder eetpatroon vind je informatie over de achterliggende filosofie, de kernwaarden van het eetpatroon: wat eet je wel en wat eet je niet en waarom, en tot slot praktische adviezen en recepten om het te integreren in je dagelijks leven. In deze rubriek lees je alles over een vegan oftewel veganistisch eetpatroon. In een vegan eetpatroon wordt uitgegaan van drie basisregels. Kort door de bocht: eet meer plantaardige producten, eet minder dierlijke producten, eet je voedsel zoals de natuur het ons geeft: minimaal- of onbewerkt. Dit betekent dus dat je voornamelijk groente, fruit, volkoren granen, peulvruchten, noten, zaden, paddenstoelen en superfoods eet, en zo weinig mogelijk (het liefst geen) vlees, vis, melkproducten en eieren. Daarbij vermijd je geraffineerde suiker, witmeel, producten uit fabrieken met meer dan vijf ingrediënten, producten met chemische toevoegingen en producten die mensen honderd jaar geleden niet als voedsel hadden erkend. Kunnen we als mens dan helemaal zonder dierlijke producten? Vegans geloven dat dierlijke producten meer nadelen dan voordelen hebben, bovendien kunnen de voedingsstoffen gemakkelijk vervangen worden. Zo bevatten dierlijke producten eiwitten die van belang zijn, maar deze kunnen makkelijk vervangen worden door bijvoorbeeld peulvruchten. Als je de moeite neemt om het eetpatroon 30 dagen te volgen, dan zul je zien dat het je eerst moeite kost, ergernis en stress oplevert, maar dat je gedurende de maand je draai zult vinden en je eigen manier om het in te passen in je leven. Tot slot heeft ook je metabolisme deze tijd nodig om je oude eetpatroon uit het systeem te krijgen en het nieuwe te omarmen, dus na 30 dagen kan je oordelen of het het gewenste effect oplevert. We wensen je heel veel succes en zijn er voor je om je te inspireren en te helpen waar nodig!

Vegan klassiekers: Risottokroketjes

Nederlanders zijn dol op kroketten! Oorspronkelijk zijn kroketten natuurlijk gemaakt van rundvlees, maar met dit recept maak je een veganistische variant. Deze krokante kleine kroketjes met risottovulling zijn geheel plantaardig, smeuïg van binnen en heerlijk krokant van buiten. Onze favoriete kookexpert Eke van Koken met Kennis deelde met ons dit recept!

Lees meer

Vegan klassiekers: Paddenstoelenkroketten

Nederlanders zijn dol op kroketten! Origineel zijn kroketten natuurlijk gemaakt van rundvlees, maar met dit recept maak je een veganistische variant. Deze rijkgevulde kroketten met paddenstoelen zijn geheel plantaardig, smeuïg van binnen en heerlijk krokant van buiten. Onze favoriete kookexpert Eke van Koken met Kennis deelde met ons dit recept!

Lees meer

6 dingen die wij geleerd hebben over margarine + TEST JEZELF

Wat is margarine nu precies? Dat is waar ik me het afgelopen jaar in verdiept heb. Waar is margarine nu precies van gemaakt? Wat is het verschil met roomboter? Wat zijn de voor- en nadelen van margarine? Bevat het goed of slecht vet – en wat is dat eigenlijk? Dit zijn de zes dingen die ik geleerd hebben over margarine. Maar… eerst een test jezelf om te kijken wat jullie geleerd hebben / al weten over margarine!

Lees meer

Vind je recept



Nieuwsbrief

ALLE ARTIKELEN VAN DE WEEK ELKE ZONDAG GRATIS IN JE E-MAIL

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!