Vegan

Een eetpatroon vinden dat bij jou past. Dat is het allerbelangrijkste als je lekker in je vel wilt zitten en fit en en energiek door het leven wilt gaan. Daarom brengen we in deze rubriek op inhoudelijke en praktische wijze verschillende eetpatronen aan het licht. Bij ieder eetpatroon vind je informatie over de achterliggende filosofie, de kernwaarden van het eetpatroon: wat eet je wel en wat eet je niet en waarom, en tot slot praktische adviezen en recepten om het te integreren in je dagelijks leven. In deze rubriek lees je alles over een vegan oftewel veganistisch eetpatroon. In een vegan eetpatroon wordt uitgegaan van drie basisregels. Kort door de bocht: eet meer plantaardige producten, eet minder dierlijke producten, eet je voedsel zoals de natuur het ons geeft: minimaal- of onbewerkt. Dit betekent dus dat je voornamelijk groente, fruit, volkoren granen, peulvruchten, noten, zaden, paddenstoelen en superfoods eet, en zo weinig mogelijk (het liefst geen) vlees, vis, melkproducten en eieren. Daarbij vermijd je geraffineerde suiker, witmeel, producten uit fabrieken met meer dan vijf ingrediënten, producten met chemische toevoegingen en producten die mensen honderd jaar geleden niet als voedsel hadden erkend. Kunnen we als mens dan helemaal zonder dierlijke producten? Vegans geloven dat dierlijke producten meer nadelen dan voordelen hebben, bovendien kunnen de voedingsstoffen gemakkelijk vervangen worden. Zo bevatten dierlijke producten eiwitten die van belang zijn, maar deze kunnen makkelijk vervangen worden door bijvoorbeeld peulvruchten. Als je de moeite neemt om het eetpatroon 30 dagen te volgen, dan zul je zien dat het je eerst moeite kost, ergernis en stress oplevert, maar dat je gedurende de maand je draai zult vinden en je eigen manier om het in te passen in je leven. Tot slot heeft ook je metabolisme deze tijd nodig om je oude eetpatroon uit het systeem te krijgen en het nieuwe te omarmen, dus na 30 dagen kan je oordelen of het het gewenste effect oplevert. We wensen je heel veel succes en zijn er voor je om je te inspireren en te helpen waar nodig!

Happy Pear: Pad Thai

Zowel in de boeken als op de blog laat Stephan Flynn zien dat een plantaardig eetpatroon uitstekend past binnen een gezond en vooral een happy leven. ‘Pad Thai is een van onze favoriete gerechten, heel geschikt voor grote groepen en altijd heel populair op ons avondmenu.’

Lees meer

Instagram trend: Vegan mug cakes

Instagram trend: Vegan mugcakes. Zin in een zoet, feestelijk én een makkelijk te bereiden dessert of tussendoortje voor bij de koffie of thee? De ideale oplossing: Mug cakes. Lekker makkelijk in een mok en razendsnel klaar. De onderstaande varianten zijn 100% vegan, super smakelijk én creatief. Een feestje op tafel! YUM.

Lees meer

Proteïne cookie dough repen

Moeilijk om als vegetariër of veganist aan je dagelijkse portie eiwitten te komen? Nee hoor! Ook als je veel sport zijn er goede alternatieven om aan je dosis proteïne te komen. Dit vegan protein-supplement van Body&Fit is daar het bewijs van. En het is nog heel lekker ook! Wat dacht je van guilt-free koekjesdeeg snoepen voor of na je work-out? Met deze proteïne cookie dough repen kan het. Het deeg maak je met amandelmeel en natuurlijk proteïnepoeder. Niet zo’n fan van repen? Je kunt er ook heel goed energieballetjes van rollen.

Lees meer

Lezersrecept: Vegan pasta met gesmoorde courgette en paprika

Van onze lezer Anke Wetzel hebben we dit heerlijke, vegan recept van pasta met courgette en paprika mogen ontvangen. Anke Wetzel houdt van koken, en deelt haar creatieve, vegetarische recepten regelmatig op haar Facebook Vegalicious Dishes. Dat ze veel van vegetarisch en vegan koken weet, is een feit. Want ook met dit vegetarische gerecht dat we met jullie mogen delen, zijn wij ontzettend blij!

Lees meer
11268

Vind je recept



Nieuwsbrief

ALLE ARTIKELEN VAN DE WEEK ELKE ZONDAG GRATIS IN JE E-MAIL

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!