Vegan

Een eetpatroon vinden dat bij jou past. Dat is het allerbelangrijkste als je lekker in je vel wilt zitten en fit en en energiek door het leven wilt gaan. Daarom brengen we in deze rubriek op inhoudelijke en praktische wijze verschillende eetpatronen aan het licht. Bij ieder eetpatroon vind je informatie over de achterliggende filosofie, de kernwaarden van het eetpatroon: wat eet je wel en wat eet je niet en waarom, en tot slot praktische adviezen en recepten om het te integreren in je dagelijks leven. In deze rubriek lees je alles over een vegan oftewel veganistisch eetpatroon. In een vegan eetpatroon wordt uitgegaan van drie basisregels. Kort door de bocht: eet meer plantaardige producten, eet minder dierlijke producten, eet je voedsel zoals de natuur het ons geeft: minimaal- of onbewerkt. Dit betekent dus dat je voornamelijk groente, fruit, volkoren granen, peulvruchten, noten, zaden, paddenstoelen en superfoods eet, en zo weinig mogelijk (het liefst geen) vlees, vis, melkproducten en eieren. Daarbij vermijd je geraffineerde suiker, witmeel, producten uit fabrieken met meer dan vijf ingrediënten, producten met chemische toevoegingen en producten die mensen honderd jaar geleden niet als voedsel hadden erkend. Kunnen we als mens dan helemaal zonder dierlijke producten? Vegans geloven dat dierlijke producten meer nadelen dan voordelen hebben, bovendien kunnen de voedingsstoffen gemakkelijk vervangen worden. Zo bevatten dierlijke producten eiwitten die van belang zijn, maar deze kunnen makkelijk vervangen worden door bijvoorbeeld peulvruchten. Als je de moeite neemt om het eetpatroon 30 dagen te volgen, dan zul je zien dat het je eerst moeite kost, ergernis en stress oplevert, maar dat je gedurende de maand je draai zult vinden en je eigen manier om het in te passen in je leven. Tot slot heeft ook je metabolisme deze tijd nodig om je oude eetpatroon uit het systeem te krijgen en het nieuwe te omarmen, dus na 30 dagen kan je oordelen of het het gewenste effect oplevert. We wensen je heel veel succes en zijn er voor je om je te inspireren en te helpen waar nodig!

Wild Plukken: salade van veldzuring en Oost-Indische kers

Vandaag het recept voor salade van veldzuring en Oost-Indische kers uit het kookboek Wild Plukkenvan Leoniek Bontje & Yvet Noordermeer. De dames nemen je mee, aan de hand van de seizoenen, de Hollandse natuur in. Met dit kookboek, wil het duo mensen bewust maken van alle smaakvolle eetbare planten, bessen, zaden en noten om ons heen.

Lees meer

Kookboek: Superveg

De titel zegt het eigenlijk al Superveg benadrukt alle super veggies ofwel groenten die boordevol voedingsstoffen zitten en beschouwd mogen worden als groentejuweel. Van alle soorten heeft Celia Brooks een top 25 samengesteld van groenten die geweldig zijn om allemaal andere redenen! De groenten spelen de hoofdrol in ieder gerecht waarbij snelle basisrecepten en volwaardige gerechten elkaar afwisselen.

Lees meer

Kookboek: Eat vegan

Dit kookboek is geschreven door twee vrouwen met een missie: meer bekendheid geven aan de veganistische keuken. Shannon Martinez en Mo Wyse hebben een Eat vegan geschreven welke is voortgevloeid uit de gerechten die zij aan de man brengen in hun restaurant Smith & Daughters en in een delicatessenwinkel Smith & Deli. Het kookboek laat mensen kennis maken met veganistisch voedsel zoals het bedoeld is: groots, boordevol smaak, indrukwekkend en een feestje waard.

Lees meer

Japanse Shoyu ramen

Vandaag staat er vegetarische shoyu ramen op het menu. Ken jij ramen al? Ramen is de Japanse noedelsoep waarbij de bouillon en de toppings erg belangrijk zijn. Hierin heb je vele varianten, waarmee je eindeloos kunt variëren. Nadat je de bouillon hebt gekookt, krijg je een intense smaak waardoor je weinig kruiden hoeft toe te voegen. Lekker gezond met veel groenten: Japanse ramen!

Lees meer

7 tips om duurzamer te eten

Wereldwijd wil het Klimaatakkoord in 2030 bijna de helft minder CO2 uitstoten dan in 1990. Voor Nederland betekent dat dus 49% minder broeikasgassen dan 28 jaar geleden. Tot nu toe is er nog weinig gebeurt, terwijl een deel van de oplossing zich aan het uiteinde van onze eigen vork bevindt. Dus neem het heft in eigen hand en maak bewust duurzame voedingskeuzes, dan maak je echt een verschil. Dit doe je niet alleen door geen of minder vlees te eten, ook op de rest van je dagelijkse voeding kun je een hoop besparen. Wij delen zeven tips om duurzamer te eten!

Lees meer
11274

Vind je recept



Nieuwsbrief

ALLE ARTIKELEN VAN DE WEEK ELKE ZONDAG GRATIS IN JE E-MAIL

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!