Print Friendly, PDF & Email

Als (fanatiek) sporter ben je mogelijk meer met je gezondheid en voeding bezig. We eten van kleins af aan al dat groenten en fruit goed voor je zijn. Ze bevatten superveel vitamines en mineralen: een tekort hieraan kan uiteindelijk leiden tot mindere prestaties. Door meer groente en fruit te eten, kun je dit deels proberen te voorkomen en ervoor zorgen dat je goed blijft presteren. Frecious vertelt ons welke drie groenten we absoluut niet moeten vergeten bij het boodschappen doen, omdat deze goed zijn voor onze sportprestaties!

1. Groene groenten
Groene groenten zijn je beste vriend als sporter. Denk aan andijvie, boerenkool, spinazie, broccoli en sla. Ze zitten bomvol ijzer, vitamine C en antioxidanten. Ijzer is heel belangrijk wanneer je veel sport; je hebt het nodig voor de vorming van hemoglobine, dat weer nodig is voor het zuurstoftransport in je lichaam.

2. Zoete aardappel
Zoete aardappel zit boordevol vitamine A, C en mangaan. Dat laatste mineraal is betrokken bij de energiestofwisseling. De bètacaroteen in zoete aardappel is een krachtig antioxidant dat helpt bij het bestrijden van vrije radicalen. Vrije radicalen ontstaan onder andere door stress, maar ook bij veel sporten. Ze tasten je cellen aan waardoor je uiteindelijk minder gaat presteren.

3. Bietjes
Dit wist je misschien al, maar bietjes zijn enorm gezond voor (duur)sporters. Ze bevatten onder meer anthocyanen, de antioxidanten die bietjes de paarsrode kleur geven. Anthocyanen hebben echter ook een ontstekingsremmende werking; ideaal wanneer je je lichaam veel laat verduren. Bietensap is trouwens ook enorm gezond voor sporters. Lees er meer over op frecious.nl!

Dank aan Shutterstock voor de foto van de groene groenten spinazie en boerenkool, gemaakt door abimages. Je downloadt de foto hier.

Let jij op je voeding als je gaat sporten? Heb je nog tips voor een goed vegetarisch eetpatroon voor sporters? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Summary
3 groenten die je nodig hebt als sporter
Article Name
3 groenten die je nodig hebt als sporter
Description
Deze drie groenten zijn onmisbaar als je (fanatiek) sport. Ze bevatten superveel vitamines en mineralen: een tekort kan leiden tot mindere prestaties!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!