Print Friendly, PDF & Email

Het is inmiddels alweer februari. Je bent al een tijdje bezig met je fitte voornemens of hebt ze wellicht alweer in de prullenbak gegooid. Best wel zonde, vind je niet? Gelukkig hebben wij gastblogger Corneil van Schayik (25) die ons graag een handje helpt bij het terugvinden van onze motivatie. Vandaag deelt hij met ons 4 tips waarmee je jouw fitte voornemens zo weer oppakt!

1. No excuses!
Motivatie is alles, en alleen zelf weet je waarvoor je het wilt doen. Dit kan van alles zijn: algemene gezondheid, je wilt meedoen aan dat ene evenement, je wilt wat kilootjes kwijt, indruk maken op iemand of een weddenschap winnen. Wat jouw persoonlijke intentie ook is, die intentie is jouw eigen stok achter de deur. Iedereen kent de excuses: geen tijd, het is koud buiten, geen gym in de buurt, etc. Als je weet waarvoor je het doet, zul je minder snel neigen naar excuses. Bovendien wil je karakter tonen en daad bij je woord voegen.

2. Consistentie
Als je een kamerplant in één keer vijf liter water geeft, dan loopt deze waarschijnlijk over. Geef je diezelfde plant iedere dag een beetje water, dan zal de plant geleidelijk aan een stuk beter groeien. Vooral als je gaat beginnen is het belangrijk om niet van één tot honderd te willen gaan. Heel leuk dat er van die programma’s zijn die jouw in 8 weken een sixpack beloven, maar over het algemeen is dat niet realistisch. Bovendien wordt er in een korte tijd erg veel inzet verwacht, wat niet altijd even goed uitkomt in jouw planning. Begin daarom voor jezelf in te plannen. Waar, wanneer, hoe vaak en hoe lang ga je sporten? Laat het langzaam een gewoonte worden. Geef jezelf zoals de kamerplant regelmatig ‘een beetje water’ en je zult groeien zonder over te lopen. Denk niet alleen maar ‘no pain = no gain’ maar vooral ‘no train = no gain’.

3. Bodyweight exercise
Weinig tijd of geen gym in de buurt? Je lichaam heb je altijd bij je, dus je kunt er altijd mee trainen. Vooral als je begint met trainen, is het misschien oncomfortabel om in de sportschool allerlei toestellen uit te proberen, laat staan alle oefeningen met dumbbells en barbells. Start daarom met bodyweight oefeningen. Push-ups, sit-ups, mountain climbers, sprawls, leg-raises, squats, lunges, planking en natuurlijk burpees. Met o.a. deze oefeningen kun je op een leuke en simpele manier invulling geven aan jouw doel. Een yoga- of sportmatje volstaat al en met een kleine draaicirkel aan ruimte kun je gewoon in huis, in de tuin of in een parkje om de hoek aan de slag!

4. Verander je gewoontes
Men vergeet soms de kracht van de kleine rituelen. Wordt bewust van jouw ingeslepen slechte gewoontes. Je hebt geen tijd, maar je kunt wel een uur snoozen of iedere avond twee uur Netflixen? Probeer ’s ochtends eens een kleine work-out en ervaar hoe fit jij je kunt voelen!

“What you do consistently, you eventually become”

Let op!
Naast deze sportieve tips zijn voeding en slaap ook erg belangrijk!

Trainingsschema’s voor beginners

Hoe staat het met jouw fitte voornemens? Wat helpt jou om deze vol te houden? Laat het weten in de reacties, op Facebook of Instagram!

 

Summary
4 tips om jouw fitte voornemens vol te houden! (incl. trainingsschema's)
Article Name
4 tips om jouw fitte voornemens vol te houden! (incl. trainingsschema's)
Description
Je motivatie om te sporten een beetje kwijtgeraakt? Geen nood! Gastblogger Corneil van Schayik helpt je uit de brand, en wel met deze 4 fitte tips!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!