Print Friendly, PDF & Email

“Eet je dan alleen nog wortels?” Toen Queeny van I am stuffed vegetariër was, heeft ze dit talloze keren gehoord. Dit was nog in een tijd dat groenteschijven en vegetarische hamburgers vinden een luxe was. Op haar moeder na, was iedereen er tegen. Nu, inmiddels 5 jaar later, is ze een flexitariër met zes dagen in de week een vegetarisch voedingspatroon. En al die mensen die ertegen waren? Zij eten nu ook minstens twee dagen in de week geen vlees 😉 Het heeft wat tijd nodig, maar gelukkig kunnen veel mensen inzien dat een dagje zonder vlees niet het einde is. Die wortels waar zij destijds over zeurden, eet Queeny nog steeds. Bijna elke dag! En dat zou iedereen moeten doen, ze zijn namelijk super gezond. Ze geeft je vijf redenen om vandaag al te starten met meer wortels te eten!

1. Ze vullen
Veel mensen zijn al bekend met snoepgroenten. Je haalt wat kleine komkommertjes of tomaten en knaagt erop. Toch moet je wortels niet laten liggen. Bij de maaltijdsalades (in de koeling), kun je vaak een zakje voorgewassen wortels vinden en deze raad ik je sterk aan! Als student of tijdens mijn werk (op kantoor), merk ik dat ik mindless kan gaan snacken en dan zijn deze wortels echt een lifesaver. De vezels en vocht vullen je enorm en de calorieën in deze worteltjes doen je niks.

2. Bètacaroteen
Dit woord is wel vaker langsgekomen bij lezers die zich verdiepen in vitamines en mineralen. Bètacaroteen is een bioactieve stof en hoort bij de carotenoïden. Deze antioxidant komt voor in groene groenten, fruit en microalgen. Het is een pro-vitamine A (het wordt dus in het lichaam omgezet naar vitamine A) en heeft een belangrijke functie bij het afweersysteem, je huid (bij UV-straling) en de celcommunicatie (1). Wortels hebben dit stofje en daarmee helpen ze jou met je weerstand en huid. Overigens zorgt de vitamine A ervoor dat je netvlies goed blijft en zet deze het licht (van buiten) om in signalen die afgegeven worden aan je hersens. Zo kun je je omgeving zien. Wortels zijn dus echt goed voor je ogen! (2)

3. Effe een vies praatje
Per 100 gram wortels zitten er 2,8 gram vezels in (3). Vezels zorgen voor een soepelere ontlasting, trekken water aan, maken de ontlasting groter en zorgen ervoor dat de passage sneller is. Hierdoor trekken ze ook cholesterol mee, waardoor de hoeveelheid ervan in je lichaam mogelijk lager kan worden. Per dag wordt een inname van 30-40 gram vezels geadviseerd (4). Door wortels te verwerken in je dagelijkse voedingspatroon, haal je dat zo!

4. Goede vervanger
Wortels zijn erg divers! Je kunt er een gezonde cake van maken (de beroemde carrotcake). In plaats van de standaard aardappelchipjes kun jet wortelchips maken (bospeen is hier erg goed voor). Dit kan ook met verschillende kleuren wortels – het oog wil ook wat ;). Hiernaast kun je ook van wortels puree, frietjes, spread, een sapje maken! 

5. Weinig klimaatbelasting
Wortels zijn bijna niet klimaat belastend. Van april tot juni zijn ze het meest klimaat belastend, daarna praktisch niet (1). Dus genoeg maanden in het jaar dat je het milieu ondersteunt!

Wist jij dat wortels zo gezond zijn? Eet je ze al vaak? Laat het ons weten via een reactie onder dit artikel of via Facebook of Instagram. We zijn heel benieuwd! 

Dank aan Shutterstock voor de foto van de wortels, gemaakt door Kmat. Je downloadt de foto hier. 

(1). Bètacaroteen. Het Voedingscentrum. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/beta-caroteen.aspx

(2). Van der Vliet, K. Wortels zijn gezond, maar waarom eigenlijk? Dokter Dokter. 14 juni 2017. https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/wortels-gezond-waarom/item29811

(3). Bospeen. Het Voedingscentrum. [datum onbekend]. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bospeen.aspx  

(4). Vezels. Het Voedingscentrum. [datum onbekend] https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx

 

Summary
5 redenen om meer wortels te eten
Article Name
5 redenen om meer wortels te eten
Description
Wortels zijn super gezond en milieuvriendelijk! Waarom? Wij geven je vijf redenen om vandaag al te starten met meer wortels eten!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!