Print Friendly, PDF & Email
[avg] ([per]) [total] vote[s]

De schoolvakanties zijn weer voorbij en het ‘normale’ leven gaat weer beginnen. Na al die lange zomeravonden en Italiaanse ijsjes (yummie!) is het wel weer tijd om het leven op de rails te krijgen. Klinkt dit voor jou bekend? Wij geven jou 5 tips over hoe je dit het best kunt doen!

1. Wees bewust
We trappen het af met bewustwording. Er zijn meerdere gradaties in bewust eten en je kunt dit naar eigen behoefte toepassen. In het kort is bewust eten: nadenken over wat je eet, je besteedt er aandacht aan. Probeer bijvoorbeeld eens tijdens het avondeten je mobiel weg te leggen of zet de TV uit om meer aandacht te hebben voor het eten. Of maak een boodschappenlijst voordat je boodschappen gaat doen, om zo bewust na te denken over wat je moet kopen.

2. Kook zelf
Het is allemaal weer even wennen om terug te moeten naar school of werk. Je hersenen hebben veel prikkels en informatie te verwerken. Het is dan op drukke dagen ook heel makkelijk om een kant-en-klaar maaltijd te kopen of ergens eten te bestellen. Nu weten we allemaal dat het zelf koken van maaltijden vaak gezonder is. Zorg dat je je boodschappen voor de week al binnen hebt en zoek makkelijke, snelle en gezonde recepten op! Is er een dag waarop je tijd hebt om te koken? Maak alvast die pastasauzen of snijdt alvast de groenten, dit scheelt natuurlijk weer een hoop werk. En, met zelf koken hebben we ook gelijk tip één gedekt! Win-win dus 😉. Mocht je nou toch écht een keer geen zin hebben om te koken, bestel dan een gezonde maaltijd.

4. Plan je workouts
Sporten met een druk school- of werkschema kan soms onmogelijk lijken, maar niets is minder waar! Wanneer je je workouts van tevoren inplant zal je ze eerder uitvoeren. Dus fiets jij uit school of je werk langs een sportschool? Zorg dat je dan ’s ochtends je sportspullen meeneemt! Geen sportschool abonnement? Kies de avond van tevoren al welke home workout je wil gaan doen. Het kan natuurlijk zijn dat je inmiddels een beetje uitgekeken bent op de sportschool of die eindeloze home workouts. Ook daar is een oplossing voor! Strik bijvoorbeeld een paar vrienden voor een potje padel of ga een stuk hardlopen. Mocht je toch geen tijd hebben voor deze sportieve activiteiten, probeer dan op de fiets naar school of werk te gaan! Dan heb je toch een dagelijkse dosis beweging gehad.

4. Drink veel water
Hydrateren kun je leren! Maar voordat je verder leest: vul een glas met water en drink hem leeg. Genoeg water drinken is belangrijk om ons vochtbalans op peil te houden en verbetert zelfs ons concentratievermogen. Iets wat we in deze eerste weken allemaal wel kunnen gebruiken, toch? Zorg dat je altijd een flesje water bij je draagt en deze minimaal twee keer per dag vult. Ben je de smaak van water zat? Drink dan water met suikervrije limonade of met schijfjes citroen of komkommer, om het zo een beetje up te spicen!

5. Leef gebalanceerd
Dat de zomer dan nu voorbij is, wil natuurlijk niet zeggen dat we helemaal stoppen met genieten. Dit is misschien wel één van de belangrijkste tips in dit rijtje. Wanneer je jezelf dat ene chocolaatje verbiedt of dat ene glas wijn van jezelf moet laten staan, wordt het verlangen alleen maar groter. Dus neem dat glas wijn of stukje chocolade, maar let op de hoeveelheid. Een hele fles of reep is overbodig natuurlijk!

Heb jij nog meer tips om je leven weer op de rails te krijgen? Wij zijn altijd benieuwd naar je verhaal. Laat het ons en andere lezers weten via Facebook, Twitter, Instagram of in een reactie.

 

Summary
5 tips om zo snel mogelijk ‘back on track’ te raken
Article Name
5 tips om zo snel mogelijk ‘back on track’ te raken
Description
De zomervakantie is voorbij en het wordt tijd om het 'normale' leven weer op te pakken. Wij helpen je op weg met deze 5 tips!
Author