6x vitaminen en mineralen voor meer energie
Beoordeel dit artikel

Eigenlijk draait alles in ons leven om energie. Energie die ons lichaam alleen aanmaakt uit voedsel – niemand leeft van de lucht! Toch zijn er een hoop beloftes over voeding die nergens op slaan. GezondNu deelt met ons 6 gouden tips over vitaminen en mineralen die wel zorgen voor meer energie en kracht.

Hoezo heb je energie nodig?
De energie die je uit je eten haalt, wordt werkelijk overal voor gebruikt. Om te slapen, te sporten, het eten te verteren, je hart te laten kloppen en je bloed te laten stromen. Alleen om die reden is het logisch dat hoe voller en rijker je eten is, hoe meer je je lichaam kans geeft te bruisen en te bubbelen.

Energierijke voeding
‘Leeg’ eten – en dan bedoel ik eten zonder voedingsstoffen – draagt nauwelijks bij aan de aanmaak van energie in je lichaam. Ik ga niet preken over chips en roze koeken, maar als je ‘leeg’ eten eet, is het niet vreemd dat je jezelf daarna als een leeg, uitgeblust persoon op de bank terugvindt. Wat is dan ‘vol’ eten? Dat is eten dat rijk is aan vitaminen, mineralen en gezonde vetten. Je hoeft geen biochemicus te zijn en alles te weten over stofjes, maar het is erg fijn als je ‘begrijpt’ wat de rol is van specifieke vitamines en mineralen. GezondNU deelt haar zes gouden vitaminen- en mineralentips!

Magnesium tegen stress
Groen eten beschermt je oren en gaat zo stress tegen. Wie de hele dag lawaai aan zijn hoofd heeft, pleegt roofbouw op zijn lichaam. Je lichaam ervaart lawaai als stress en elke vorm van stress ‘vreet’ magnesium. Vul dat daarom aan! Magnesium zit in groene groente, noten, zaden en zeewier. Gun jezelf na een lawaaiige dag daarom gerust vegetarische sushi. Of eet rauwe spinazie als sla op een sandwich!

Vitamine K voor keiharde botten
Het is goed voor je botten én voor je bloedvaten: vitamine K. Maar hoe belangrijk ook, vitamine K is een grote onbekende. Om die reden is kwark zo’n fijn product. Sporters zijn er zo dol op vanwege de eiwitten omdat dit zo’n belangrijke bouwstof voor je lichaam is en goed voor het behoud van spierweefsel. Maar wat minder mensen weten, is dat er veel vitamine K in eiwit zit. Deze vitamine zorgt ervoor dat al die calcium wordt opgenomen in de botten. Vegan? Eet dan zuurkool: ook vol vitamine K!

Tuinbonen en broccoli voor B11
Het gaat vaak mis bij vitamine B11, ook bekend als foliumzuur. Het is een van die vitaminen waarvan we lang niet altijd voldoende binnenkrijgen. Ons lichaam kan helaas alleen kleine voorraden opslaan. Als je voeding te weinig foliumzuur bevat, is die voorraad snel uitgeput. Van nature komt foliumzuur vooral voor in groenten en volkoren producten. Die moesten we om allerlei andere redenen (vezels!) toch al meer eten. Dus laat die tuinbonen en broccoli maar doorkomen!

Kalium tegen vermoeidheid
Als je moe bent, hoor je vaak dat je vast een ijzertekort hebt. Maar dat is niet altijd het geval! Er zijn zoveel energieleveranciers, dat het raar is dat we alleen aan ijzer denken zodra je moe bent. Vaak wordt kalium over het hoofd gezien. Als we een tekort hebben van dit mineraal, zal dat onder andere zorgen voor vermoeidheid. Kalium zit gelukkig in allerlei voedingsbronnen. Topleveranciers zijn sojameel, witte bonen en linzen. 

Vitamine A voor een mooie huid
Vitamine A vind je als ingrediënt in allerlei huidcrèmes. Maar vitamine A smeren hoeft niet, want de vitamine zit gewoon in je eten! Er zijn meerdere vormen van vitamine A. Je hebt de ‘retinol’; de naam voor vitamine A in dierlijke producten zoals melk, vlees en eieren. Het lichaam kan ook zelf plantaardige carotenen omzetten in vitamine A. De bekendste carotenoïde is bètacaroteen: het stofje dat groenten en vruchten hun geel of oranje kleur geeft zoals wortels, oranje paprika’s en mango.

Vitamine C als beschermde factor
Vitamine C eten we om griep te voorkomen – denken we. Dat klopt deels: de vitamine beschermt ons tegen werkelijk alles wat ons kan schaden. Van virussen en bacteriën, tot luchtvervuilende stoffen en fel zonlicht. Dat is direct de reden waarom juist fruit zo rijk is aan vitamine C. De vruchten van een plant zijn de meest tere en kwetsbare plantendelen. Toch hangen ze vrij en onbeschermd in de zon. De vitamine C in deze onderdelen van de plant zorgt ervoor dat ze kunnen overleven. Eten wij fruit, dan profiteren we mee van deze plantenpantser! Doen dus!

Meer weten? KORTING op Het vitaminen & mineralenboek van GezondNU
José Leeuwenkamp is hoofdredacteur van gezondNU en Lekker Gezond en schreef
Het vitaminen- en mineralenboek. Wil jij nog meer weten over vitaminen en mineralen? Goed nieuws! Kort geleden kwam de derde druk uit van Het vitaminen- en mineralenboek. Neem nu een halfjaarabonnement op gezondNU voor maar € 20,- en krijg Het vitaminen-en mineralenboek cadeau! Profiteer hier van de actie. 

Wat eet jij om te zorgen dat je genoeg energie hebt? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Geschreven door GezondNu

Summary
6x vitaminen en mineralen voor meer energie
Article Name
6x vitaminen en mineralen voor meer energie
Description
Eigenlijk draait alles in ons leven om energie. Energie, die ons lichaam alleen aanmaakt uit voedsel. GezondNu deelt met ons 6 gouden tips over vitaminen en mineralen die wel zorgen voor meer energie en kracht.
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!