Print Friendly, PDF & Email

Morgen is de officiële laatste dag van het aspergeseizoen. Om deze periode af te sluiten, leek het ons gepast om wat te schrijven over het witte goud. Onze gastblogger Marjolein Pubben is dol op asperges, dus een kans om de gezondheidsvoordelen van asperges uit te zoeken kon zij natuurlijk niet laten schieten. In deze blog heeft zij de vitamines en mineralen in asperges voor je op een rijtje gezet en als afsluiting deelt zij ook graag haar favoriete asperge gerecht met jullie!

Vitaminen in asperges
Laten we beginnen met de vitaminen in asperges. Asperges bevatten onder andere vitamine K, C, E en vitamine B1, B2 en B11. Maar wat doen deze vitaminen nu eigenlijk voor je lichaam? Vitamine K is van belang voor onder andere je bloedstolling. Zoals veel mensen wel weten is vitamine C een belangrijke factor voor je weerstand, maar wist je dat het ook van belang is voor de opname van ijzer uit je voeding? Daarnaast fungeert vitamine C als antioxidant en helpt het bij de vorming van bindweefsel (dat is belangrijk voor bijvoorbeeld de genezing van wondjes). Vitamine E speelt, net als vitamine C, een rol als antioxidant. Daarnaast helpt vitamine E bij de regulatie van je celstofwisseling. Tenslotte hebben we de drie B vitamines. B1 en B2 zijn allebei belangrijk voor je energievoorziening. Vitamine B1 zorgt daarnaast ook voor een goede werking van je hart en je zenuwstelsel. De laatste vitamine waar we op ingaan is B11. B11 is nodig voor de groei en de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Wist je dat zwangere vrouwen vaak geadviseerd wordt om extra B11 te slikken? Dat kan helpen om bijvoorbeeld een open ruggetje of een hazenlip bij het kind te voorkomen.

Mineralen in asperges
Nu we de vitaminen in asperges op een rijtje hebben en weten waar ze belangrijk voor zijn, kunnen we door naar de mineralen. Asperges bevatten veel mineralen, waaronder: kalium, calcium, mangaan, magnesium, ijzer, zink, fluor en koper. Kalium is (samen met natrium en chloride) van belang voor een goede vochtbalans en bloeddruk. Daarnaast helpt het bij de geleiding van zenuwprikkels naar je spieren. Die prikkels zorgen voor het samentrekken van je spieren. Aangezien je hart ook een spier is, is dit dus letterlijk van levensbelang! Calcium zorgt onder andere voor het aanmaken en onderhouden van je botten en tanden. Daarnaast helpt het bij het vervoeren van andere mineralen door je lichaam. Mangaan is onderdeel van bepaalde enzymen die belangrijk zijn voor de energiestofwisseling in je lichaam. Wist je dat er heel weinig bekend is over de effecten van een mangaantekort bij mensen? Er worden wel steeds meer onderzoeken naar gedaan. Magnesium speelt een rol bij de opbouw en de werking van je spieren. Daarnaast is een belangrijke functie van magnesium prikkeloverdracht. Een tekort aan magnesium kan ervoor zorgen dat je je moe en lusteloos voelt. IJzer is voor veel mensen toch wel een van de bekendste mineralen. IJzer zorgt onder andere voor de aanmaak van hemoglobine, een belangrijk onderdeel van je rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door je lichaam. Een ijzertekort komt relatief veel voor, met name bij zwangere vrouwen omdat zij extra bloed aanmaken. Maar ook bij vegetariërs en veganisten omdat in vlees veel ijzer zit. Gelukkig is er extra ijzer toegevoegd aan veel vleesvervangers. Zink speelt een rol in het immuunsysteem en de opbouw van eiwitten. Daarnaast helpt het ook bij de groei en ontwikkeling van weefsels. Fluor kennen we bijna allemaal wel van de tandarts. Dat is niet voor niets, want fluor beschermt je gebit tegen tandbederf! Tenslotte bevatten asperges een klein beetje koper. Koper speelt een rol je afweersysteem, de vorming van bindweefsel en botten en is verantwoordelijk voor de vorming van pigment voor je haar.

Mijn favoriete asperge gerecht
Voor ik mijn favoriete asperge gerecht met jullie deel, eerst iets minder smakelijks. Natuurlijk was ik benieuwd naar de oorzaak van die typische geur van je urine na het eten van asperges. Dat heeft te maken met bepaalde zuren die zwavelverbindingen vormen. Wil je daar graag meer over weten? De Hippe Vegetariër heeft er een volledige blog over online staan! 

Oké, alle feitjes staan op een rij, schort om en op naar de keuken:
Mijn favoriete asperge gerecht (samen met soep natuurlijk) is toch wel een ovenschotel. Traditioneel natuurlijk met bechamelsaus en een eitje, maar dit is heel simpel veganistisch te maken! Om het romige van bechamelsaus te creëren gebruik ik graag kokosroom (of kokosmelk met een beetje meel en maïzena). Daar doe ik dan edelgistvlokken, veganistische parmezaan, peper, zout, knoflook en ui door. Zelf vind ik het ook lekker om nog wat extra groenten toe te voegen als bijvoorbeeld tomaat, courgette of prei.

Eet jij graag asperges? En kende jij deze gezondheidsvoordelen al? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

 

Summary
De gezondheidsvoordelen van asperges
Article Name
De gezondheidsvoordelen van asperges
Description
In deze blog heeft Marjolein de vitamines en mineralen in asperges voor je op een rijtje gezet. Als afsluiting deelt zij haar favoriete asperge gerecht!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!