Wist je dat Netflix naast talloze series en films ook documentaires aanbiedt? Zo kijk ik zelf graag naar TED Talks over voeding en komen er verschillende documentaires voorbij over eten en drinken die mijn aandacht trekken. De komende weken zullen we er op het blog een aantal bespreken die wij interessant vonden. Deze week ‘Food Inc.’.
Waar gaat Food Inc. over?
De film begint met een quote, ‘The way we eat has changed more over the last 50 years than in the previous 10.000’. Het beeld dat gebruikt wordt om eten te verkopen is nog steeds het agrarische beeld van vroeger, van de boer op zijn typisch Amerikaanse boerderij omringt door een wit hek en grote rode schuur. Dat beeld klopt niet met de huidige manier waarop voedsel geproduceerd word. Het is alsof er een gordijn hangt tussen de manier waarop voedsel geproduceerd wordt en waar het vandaan komt. Alsof de industrie niet wil dat de consument de waarheid weet, over waar producten vandaan komen. Want als je de waarheid zou weten, zou je de producten misschien niet meer willen eten. Tijd om dit vertekende beeld te veranderen.
De essentie van de documentaire
In de gemiddelde Amerikaanse supermarkt worden zo’n 47.000 producten verkocht. Zonder seizoensproducten, want eigenlijk zijn alle producten het hele jaar voorradig. Het idee van een tomaat, want die tomaat die het hele jaar door in het schap ligt, is hoogstwaarschijnlijk geplukt toen die groen was en gegroeid door het gebruik van toevoegingen. Eigenlijk zou je die tomaat dus geen tomaat mogen noemen. Als je terug gaat kijken naar de voedselketen dan kom je achter een andere realiteit dan je voor ogen had. Dat is nou juist waar het mis gaat met het beeld van de consument. De illusie die momenteel heerst, het idee dat producten van de kleine boer komen, hand-geplukt, goed behandeld, net als vroeger is niet meer. Massaproductie: snel, kostenbesparend, geautomatiseerd, en op grote schaal, zijn woorden die de huidige realiteit sieren. Dat is nou juist wat er in deze documentaire aan het licht komt, de werkelijkheid achter het huidige vertekende beeld van de voedselindustrie.
De veranderende voedselindustrie
De grootste verandering in de voedselindustrie vond plaats in de jaren ’50 door het op grote schaal openen van drive-ins. Een wereldwijde doorbraak en het begin van fast food. Het concept is heel simpel, neem een restaurant, verklein de kosten en versimpel het menu. McDonalds is hiervan een goed voorbeeld. Iedere werknemer, is verantwoordelijk voor één stap in het productieproces, net als in een fabriek. Hierdoor kunnen de lonen laag blijven, kunnen werknemers makkelijk worden vervangen, dat resulteert in een goedkoop product. Revolutionair! Veel andere bedrijven volgden, want makkelijk en goedkoop eten, dat is toch waar de huidige ‘altijd drukke’ maatschappij behoeft aan heeft. Vele andere bedrijven volgden in deze nieuwe manier van produceren. Dit heeft veel invloed gehad op de voedselindustrie, maar dit had ook negatieve gevolgen en bracht consequenties met zich mee.
Het resultaat
Voedsel word goedkoper, en bedrijven die op grote schaal fastfood produceren worden grote marktspelers en hebben hierdoor een sterke invloed op de manier waarop voedsel geproduceerd wordt. Hierdoor heeft een grote groep multinationals de voedselindustrie in handen. Uiteindelijk eten we dingen uit gewoonte en hebben we geen idee waar het vandaan komt. Want als we de verpakking moeten geloven, lopen kipjes blij rond in een veld, en worden groenten liefdevol behandeld en geplukt wanneer het rijp is. Maar wie houden we nou eigenlijk voor de gek?
De oplossing: begin bij jezelf
Tegenwoordig moet alles sneller, groter, dikker en goedkoper. Deze vorm van massaproductie, wat doet dat eigenlijk met onze gezondheid? Laat staan met het milieu, want goed en duurzaam produceren is duur. Dus dat is geen optie. Verschillende voorbeelden worden behandeld in deze documentaire, van een bezoek aan één van de vele kippenboerderijen, tot een bezoek aan de voedselwarenautoriteit en een verhaal van moeder over haar zieke zoon en een gezin op budget, die erachter komt, dat fastfood goedkoper is dan het koken van een gezonde maaltijd. Deze voorbeelden laten zien hoe het er echt aan toe gaat, achter de schermen. Zo wordt een realistisch beeld van de voedselindustrie geschetst die hopelijk de ogen van vele zal openen. Want een verandering zal alleen plaatsvinden als de consument zijn ogen opent en bewuster kiest. Want uiteindelijk is het de markt die in onze vraag zal voorzien. Zodra het grotendeel van de wereld besluit om sommige producten te laten staan, zullen deze producten niet verkopen, wordt hier geen winst op gemaakt en realiseren de multinationals, dat een verandering in aanpak en product noodzakelijk is. Heel cliché, maar de wereld veranderen of in dit geval de voedselindustrie, begint bij jezelf. Kijk eens kritisch naar wat jij wekelijks in je winkelwagentje gooit.
De test: is het echt zo simpel?
Verander de inhoud van je winkelwagentje en zie wat er gebeurd. Wat je in je lichaam stopt is eigenlijk waar het om draait. Momenteel is een appel net zo duur als een reep chocolade. Dus eigenlijk maakt het aanbod het heel moeilijk om te kiezen voor een gezonde optie. Onbewust stoppen we zo alleen wel heel veel suiker, lege koolhydraten en zout in ons lichaam, en krijgen we geen voedingsstoffen binnen. Met een fastfood dieet, word je ziek, want zonder voedingsstoffen, loopt je lichaam niet lekker, eigenlijk heel logisch. Maar nu blijkt dat zelfs de ‘gezonde’ opties in de supermarkt vol zitten met toevoegingen. Waar gaat dit heen? Een grote groei in het aantal ongezonde mensen met medische klachten die simpelweg te wijten zijn aan een slecht dieet. De oplossing is simpel, bekijk kritisch wat je in je lichaam stopt en wees niet naïef.
Wat vinden wij?
De documentaire staan hoog op mijn lijst met ogen-openers. Als het aankomt op voedsel moet alles goedkoper. Maar waarom? Niemand koopt toch ook de goedkoopste auto, want je weet diep van binnen dat er iets mis mee is. Waarom zijn we dan zo naïef als het aankomt op de keuze van voeding? De documentaire laat op een toegankelijke en logische wijze zien hoe de voedselindustrie in elkaar zit. Het is schokkend dat niet meer mensen hiervan op de hoogte zijn. Veel mensen zijn helaas goedgelovig en denken niet verder dan wat ze verteld word. Dus bij het zien van een ‘blije kip scharreleieren’ ziet iedereen een groot groen veld met blij kipjes, die nog lang en gelukkig leven en op hun gemak eieren leggen. Wake up! Dit is gewoon vaak niet het geval, en persoonlijk vind ik tijd dat dit vertekende beeld veranderd. Een goede informatieve documentaire die ik erg hoog heb zitten. Een aanrader voor ieder die eet en drinkt!
Momenteel staat ‘Food Inc.’ niet on Netflix, daarom heb ik de film gekeken via YouTube. Door hier te klikken ga je direct naar de film.
Ken jij deze documentaire? We zijn heel benieuwd wat jij ervan vond! Of heb jij ook een goede documentaire gezien over voeding, die we absoluut moeten bespreken? Laat het ons weten!
0 reacties