Print Friendly, PDF & Email

Ik deelde het al met jullie in mijn goede voornemens voor 2016… maar ik ga dit jaar de marathon rennen! Tenminste, daarvoor ben ik keihard aan het werk. Zondag 10 april in Rotterdam moet het gaan gebeuren. Ik vind het doodeng en super gaaf tegelijkertijd. Ik moet nog even gaan geloven dat ik dit echt kan, maar met de support en trainingen van mijn topsport-coach Niels van coach me fit moet het lukken! De komende weken houd ik jullie op de hoogte van mijn ups en downs en de lange weg naar die grote prestatie. Vandaag vertel ik wat meer over mijn hardloopervaring tot nu toe en de eerste trainingen!

Mijn hardloopervaring tot nu toe
Hardlopen doe ik al sinds de middelbare schooltijd af en aan. De makkelijkste sport om te beoefenen als je vindt dat je ‘weer eens iets moet gaan doen’. Tijdens m’n studenttijd werd het inderdaad tijd om weer fit te worden en zo liep ik in die tijd geregeld afstanden tot 10 kilometer. Op een dag, een paar jaar terug, besloot mijn beste vriendin te gaan trainen voor de halve marathon en halsoverkop wilde ik meedoen. Ik had nog zes weken de tijd om mezelf voor te bereiden, dus ik zocht een killerschema op internet en ging aan de slag. Ik liep vier keer per week, vaker dan ik gewend was, langer dan ik gewend was en harder dan ik gewend was. Het was een zure sessie, maar de weken vorderden, ik werd fitter en fitter, totdat ik mijn langste duurloop tot dan toe deed, die middag op een koninginnedagboot stond te dansen en savonds niet meer kon lopen. Hallo blessure, dag halve marathon. Een jaar later lukte het me gelukkig wel en liep ik de halve marathon van Amsterdam in 01:44 uur en weer een jaar later de Dam tot Dam in 01:14.

Een goed schema is het halve werk
Hoewel ik vind dat ik best tevreden mag zijn met deze tijden heeft een gestructureerde training wel ontbroken. Ik ben gewoon wat vaker gaan trainen, eens in de week steeds langer en daarmee heb ik het gehaald. Ik geloof helaas niet dat ik op die 42 kilometer op deze manier ga overleven, dus ik heb hulptroepen ingeschakeld! Niels Verwer is een Nederlandse atleet (gaaf om te leren van de beste!) en is personal trainer onder de naam coach me fit. Hij zag het wel zitten om mij te trainen en zo gezegd zo gedaan. Op mijn bureaublad staat nu prominent mijn marathon-schema en om mijn pols zit steevast mijn nieuwe tomtom-sportwatch. Kortom: ik ben er helemaal klaar voor!

Snelle en langzame spiergroepen
Mijn trainingsschema bestaat op dit moment uit drie trainingen per week waarvan twee trainingen onder het uur, en een duurlooptraining. Die twee trainingen zijn intervaltrainingen waarbij ik 10 minuten moet inlopen, aan het einde 10 minuten moet uitlopen en daartussen intervals doe met versnellingen en rust. De versnellingen verschillen iedere training steeds van lengte en van intensiteit (45 seconde, 2 minuten, 5 minuten of afwisselend) evenals de rust. Hierbij is het belangrijk om de intervals ‘progressief’ te trainen, wat wil zeggen dat je laatste versnelling het hardst is. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar zo leer je wel om je energie goed te verdelen. Daarnaast is wandelen meestal verboden en blijf je altijd door ‘dribbelen’ met het idee dat wanneer je het zwaar krijgt op de marathon je ook door kan blijven gaan. Met de duurlooptraining train je zogezegd je langzame spiergroepen waarmee je inprincipe de marathon gaat lopen en met de intervaltrainingen versterk je je snelle spiergroepen die je opvangen wanneer je moe wordt of je langzame spiergroepen het niet meer trekken.

Mentale training
Tot slot is het voor mij vooral ook een mentale training, want hoe moeilijk maakt je hoofd het je soms? Gedachten als ‘ik kan niet meer’, ‘hoe lekker zou het zijn om nu thuis te zijn’, ‘waarom doe ik dit’, ‘ik heb geen lucht meer’, ‘mn kuit doet pijn’ en noem maar op. Al die gedachtes raasden door mijn hoofd toen ik van Niels op 1 januari de ‘heuvel’ in het Amsterdamse bos acht keer op mocht sprinten. Allemachtig wat heb ik die training vervloekt. Maar goed… dat zijn allemaal hersenspinsels waar je doorheen moet, want je benen kunnen je op dat moment echt nog wel dragen.

Wordt vervolgd!

PS. Wil jij ook trainen met Niels?
Dat kan! Alle lezers van mijn blog krijgen de eerste Personal Training bij een serie van 5 trainingen gratis! Kijk voor meer informatie op coach me fit en mail Niels onder vermelding van ‘De Hippe Vegetariër’.

Wil jij misschien ook de marathon gaan lopen of heb je hier ervaring mee? Heb je tips voor mij of juist vragen? Brand los! En houd ook vooral mijn blog in de gaten, want binnenkort mag ik een clinic met Niels weggeven!

Summary
Marathon: de eerste trainingen
Article Name
Marathon: de eerste trainingen

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!