Voor vandaag stond een blog op de planning over hoe je een long run overleeft. Maar eerlijk? Op dit moment zou ik het even niet weten. Vorige maand liep ik fluitend de 28 kilometer en twee weken later stond de 30 kilometer op de planning, maar die heb ik voor alsnog niet mogen halen, want ik werd ziek en toen deed alles pijn… Gelukkig blijft topsportcoach Niels van CoachMeFit optimistisch!

Ziek tijdens de voorbereiding
De griep. Volgens mij hebben we hem allemaal voorbij voelen komen de afgelopen weken. Zoveel mensen als ik bij bosjes heb zien omvallen! Dus ook ik kwam er niet onderuit. Een halve week voor mijn 30 kilometer op de planning stond kwam de keelpijn, de verstopte neusholtes en daarna het vaatdoek-gevoel en de extreme verkoudheid. Bank hangen en thee drinken. Toch dacht ik: het gaat me wel lukken zondag! Maar coach Niels drukte me op het hart om verstandig te zijn: “Het domste wat we nu kunnen doen is jou forceren.” En dus bleef ik thuis.

Je lichaam is de baas
Eenmaal hersteld en weer aan het werk (6 dagen later!) ging ik smorgens vol goede moed een easy run lopen. Je gelooft het niet: na minder dan een half uur kreeg ik weer last van die stomme knie, waar ik al weken niets meer van gevoeld had! Kennelijk mijn zwakke plek… Coach Niels had me geadviseerd echt rustig aan te doen en alleen te lopen als het goed voelde, en dus rechtsomkeert naar huis. Twee dagen later nieuwe poging, zelfde verhaal. Degene die mij een beetje kennen weten: ik werd helemaal gek! Het liefst zou ik undercover trainen voor de marathon en dan een week van te voren roepen dat ik hem ga doen, maar nu ik het wereldkundig heb gemaakt en het zelfs op mijn blog verkondig MOET het lukken! Maar ik heb er heel weinig over te vertellen, want op dit moment is mijn eigen lichaam de baas en daar valt niet van te winnen…

De laatste trainingsweek
Om de situatie nog wat benarder te maken (en mijn gedachten nog gefrustreerder). Dit overkomt mij niet ergens in het midden van de trainingsperiode, wanneer je nog alle tijd hebt om zeilen bij te zetten. Nee, volgende week is gewoon mijn laatste echte trainingsweek! Na Pasen mag ik geen lange afstanden meer lopen, geen intensieve trainingen meer doen, dan moet mijn lichaam er klaar voor zijn. De enige manier waarop ik dan nog ga trainen is uitrusten, verstandig eten en niet te veel alcohol drinken. Nu denken jullie natuurlijk allemaal: die kan het vergeten. Maar er is een lichtpuntje aan de horizon. Dit speelde zich allemaal de afgelopen twee weken af en deze week heb ik een uur gelopen zonder pijn. HALLELUJA! Te vroeg gejuicht, ik durf nog niet te zeggen dat ik de dip overwonnen heb, maar er is nog hoop. En dus ga ik heel rustig maar toch echt… aanstaande zaterdag de 35km proberen te lopen. RUSTIG. Als ik dit red, zonder stress in m’n hoofd en gewoon genieten van het hollen, dan ben ik er mentaal klaar voor en dan doet m’n lichaam vanzelf weer helemaal mee.

Op naar de laatste lootjes en lieve lezers: fingers crossed aanstaande zaterdag tussen 10:00 en 13.30!

Wil jij ook trainen met Niels?
Dat kan! Alle lezers van mijn blog krijgen de eerste Personal Training bij een serie van 5 trainingen gratis! Kijk voor meer informatie op coach me fit en mail Niels onder vermelding van ‘De Hippe Vegetariër’.

Wil jij misschien ook de marathon gaan lopen of heb je hier ervaring mee? Heb je tips voor mij of juist vragen? Brand los! En houd ook vooral mijn blog in de gaten, want binnenkort mag ik een clinic met Niels weggeven!

Summary
Marathon: trainingsdip
Article Name
Marathon: trainingsdip

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!