Print Friendly, PDF & Email

De meeste van jullie zullen wel weten dat ik een behoorlijk fanatiek sporter ben. (Bijna) altijd geweest: vanaf mijn zesde deed ik aan wedstrijdzwemmen, vanaf mijn veertiende aan waterpolo, tijdens mijn studententijd kwam er even twee jaar een kink in de kabel, maar daarna ben ik weer volle vaart gaan hardlopen (halve marathon in 1:44) en ook tegenwoordig leef ik me vier dagen per week smorgens vroeg uit bij intensieve klasjes op de sportschool: van bodypump tot spinnen, van poweryoga tot bodyshape en van supercircuit tot bootcamp. Dus heb ik een goede conditie? JA! Voel ik me fit? Absoluut! Maar heb ik spieren? Nee.

Waar blijven die spieren?
Hoe vaak en intensief ik ook train, mijn spieren zijn niet voelbaar, noch zichtbaar, met hoeveel gewicht ik me ook uitsloof (oke, ik ben niet extreem sterk, maar zou er absoluut getoonder uit kunnen zien. Mijn vriend noemt me soms liefkozend een noedel…). En dat is soms best irritant als je trainingen niet lonen en je niet op alle fronten verbetering ervaart. Terugblikkend heb ik eigenlijk nog nooit een indrukwekkend stel spieren gehad, maar wel altijd intensief gesport. Dus waar blijven die spieren? Ik besloot het antwoord te gaan zoeken in mijn voeding en er na al die jaren wat aan te doen.

Wat ontbreekt er in mijn voeding?
Ik ben sinds mijn negende vegetarisch dus alle ‘goede stoffen’ voor sporters die vlees bevat heeft mijn lichaam al heel wat jaren moeten missen. Op internet lees je hier verschillende verhalen over – ook dat vegetariers in feite niets zouden missen – maar als ik het aan mijn noedelarm moet afleiden ontbreken er in mijn lichaam toch echt de juiste stoffen om een spier te kweken. Wat ontbreekt er dan precies?

Aminozuren en eiwitten
In ieder geval aminozuren die het lichaam nodig heeft om van je voeding eiwitten te maken. Deze eiwitten – 1,6 gram per kilo lichaamsgewicht per dag voor een intensieve sporter – zijn nodig voor het opbouw en het herstel van spieren. Daar heb je maar liefst 300 gram kip of wit vis voor nodig, en eiwitten uit plantaardige voeding hebben schijnbare een lagere ‘biologische waarde’ dan uit dierlijke voeding, dus geen idee waar ik dat dagelijks uit moet halen.

IJzer
Vlees bevat heemijzer, hetgeen door het lichaam wordt opgenomen als ijzer en helpt om zuurstof naar de spieren te vervoeren. Dit heeft een sporter natuurlijk heel hard nodig! Net als bij eiwitten schijnt ijzer uit plantaardige voeding moeilijker door het lichaam opgenomen te worden dan ijzer uit dierlijke voeding, en op spinazie ben ik natuurlijk ook weleens uitgekeken. Ook dit is dus belangrijk om aan te vullen wanneer je optimale sportprestaties wil leveren als vegetariër, en de bijbehorende spieren wil kweken.

Plantaardig proteïnepoeder
Dit lezende lijkt het antwoord voor de hand te liggen: supplementen gebruiken zoals proteïnepoeder. Dit heb ik weleens zeer kortstondig geprobeerd maar vaak vind ik proteïnepoedershakes erg chemisch van smaak, onnodig gezoet en een beetje afstotend. Ik eet graag dingen waarvan ik snap wat erin zit en dat is daarmee absoluut niet het geval (of ik wil het niet weten). Onlangs ontdekte ik echter heel iets anders: plantaardig proteïnepoeder van EnjoyNatural! Dit is proteïnepoeder op basis van maar liefst 20% natuurlijke powerfoods uit Afrika, vrij van zoetstoffen en kunstmatige toevoegingen, met een compleet aminozuurprofiel en per portie van 25 gram ongeveer 16 gram eiwitten en de helft van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid ijzer. En ook niet onbelangrijk: niet meer dan 92 calorieën.

Juices, pannenkoeken, yoghurt of koekjes
Hoe verwerk je die plantaardige proteïnepoeder dan? Dat is een uitdaging, maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt merk je dat je er van alles mee kan. EnjoyNatural verkoopt op dit moment proteïnepoeder op basis van drie powerfoods: Cacao, Baobab en Moringa. Cacao (gemaakt met raw cacao en mijn persoonlijke favoriet!) spreekt natuurlijk voor zich, Baobab op basis van de baobabvrucht is redelijk neutraal-zoet van smaak en Moringa tot slot is gemaakt van de bladeren van de moringaboom en associeer ik met iets tussen citroen en groene thee. Met ieder van deze blends (die ook weer verschillende focus hebben als het gaat om de vitamines en mineralen) kan je geweldig experimenteren: doe het door je pannenkoekenbeslag, kneed het door je (gezonde) koekjesdeeg, roer het door je yoghurt, voeg het toe aan je fruitshake, of drink het cold-turkey gemengd met alleen wat water of plantaardige melk. Er is van alles mogelijk! Meer informatie hierover vind je in het gratis e-book van EnjoyNatural en op hun receptenpagina.

EnjoyNatural
Tot slot is EnjoyNatural een bedrijf waar ik echt blij van word. Zij gaan voor een gezond en fit leven met de beste brandstof als basis. Zij geloven dat de beste prestaties op sport en werk geleverd kunnen worden als je een intelligente balans zoekt met de rijkste producten van de natuur. Daarbij heeft EnjoyNatural een passie voor het tot bloei brengen van de potentie in Afrika. Zo komt dit plantaardig proteine poeder dus tot stand: van de beste gewassen uit Afrika, gegroeid, geoost en verwerkt door lokale Afrikaanse boeren en verkocht voor een eerlijke prijs. Win-win dus!

Ik ga de komende weken aan de slag met elke dag een ‘shotje’ plantaardige proteïne (uitdaging!) en ben heel benieuwd wat dit gaat doen met mij en vooral ook mijn spieren. Binnenkort schrijf ik weer een update, keep you posted!

EnjoyNatural, www.enjoynatural.nl


Herkent iemand dit? Hoe doen jullie dat met sporten, spieropbouw en vegetarische voeding? Ik ben heel benieuwd! Laat het mij vooral weten een reactie op dit bericht of via Facebook, Twitter of Instagram.

Plantaardig proteinepoeder Enjoy Naturals

Summary
Sport confession: geen spier te bekennen
Article Name
Sport confession: geen spier te bekennen

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!