Print Friendly, PDF & Email

Voor veel mensen is het zomervakantie! Tijd om het iets rustiger aan te doen op werk en misschien aandacht te besteden aan andere dingen zoals sporten. Buiten trainen om lekker in je vel te zitten en in de vakantie te kunnen genieten van een welverdiend ijsje. Ook zijn sommige mensen al begonnen met trainen voor de Dam tot Damloop die in september weer op het programma staat of zelfs voor de Amsterdam (halve) marathon in oktober. Tijd voor wat sportadvies! Hoe pas je je voeding aan op je training en wat heeft een sporter nodig om goed te kunnen presteren?

Hoeveel moet ik eten?
Het is belangrijk dat wanneer je gaat sporten dit nooit op een nuchtere maag doet. Sommige sporters hebben het idee dat dit zorgt voor een snellere vetverbranding of dat je hierbij sneller gewicht verliest. Sporten op een nuchtere maag is echter niet gezond: er is minder energie beschikbaar dan wanneer je wel hebt gegeten. De kans dat je moet stoppen omdat je lichaam te weinig energie heeft, is groot. En sommige sporters vallen zelfs flauw omdat er te weinig energie in het lichaam beschikbaar is voor de sportbeoefening. Zorg er daarom voor dat je voldoende en gevarieerd eet, zodat je geen honger hebt.

Wanneer kan ik het beste eten?
Zorg ervoor dat wanneer je gaat sporten je maximaal 2 uur van te voren je laatste maaltijd hebt gegeten. Want voor de vertering van die maaltijd is zuurstof en bloed nodig in je maag-darmkanaal. En wanneer je sport, vragen je spieren ook om zuurstof en bloed. Wanneer zowel je maag-darmkanaal als je spieren tegelijkertijd hierom vragen, komt de vertering in het gedrang, maar ook je sportprestatie. Bovendien kan je maag- en darmkrampen krijgen.

Wat kan ik het beste eten?
Wanneer je toch graag iets eet voor het sporten, is het het beste om maximaal één uur voor het sporten iets licht verteerbaars te eten, dit kan zijn:
-Een snee brood of 2 beschuiten/crackers met halvarine en jam of vruchtenhagel
-Een schaaltje magere (vruchten)yoghurt
-Een stuk fruit zoals een banaan, appel of sinaasappel
-Een plak ontbijtkoek met halvarine en evt. met jam

Wat moet ik doen na het sporten?
Het beste is om direct na het sporten een maaltijd te gebruiken. Je hebt flink energie verbrand en je lichaam heeft behoefte aan aanvulling van nieuwe energie. Ook al ben je ’s avonds wat later thuis (bijv. om 21.00u), is het geen probleem om die maaltijd te eten. Het is een fabel dat je lichaam na 20.00 ’s avonds niets meer verbrandt. Het is wel belangrijk om te bedenken wat je eet. Want gebruik je wat later op de avond je avondmaaltijd, gebruik dan bij voorkeur geen voedingsmiddelen die wat zwaarder verteerbaar zijn zoals rood vlees, vette vis, vezelrijke groente of peulvruchten. Hierdoor kan je last krijgen van je maag of darmen of minder goed slapen doordat je lichaam nog volop bezig is dit eten te verbranden.

Volgende week meer over sport en vocht. Want drinken is ook heel belangrijk! Met deze simpele tips ben jij straks helemaal klaar voor jouw sportzomer.

Door gastblogger Chantal Pleune

 

Summary
Sport en voeding: wat heeft een sporter nodig?
Article Name
Sport en voeding: wat heeft een sporter nodig?

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!