Print Friendly, PDF & Email

De Hippe Vegetariër draait voor mij om lekker in je lijf zitten, je gezond voelen en fit zijn. Zelf vind ik deze balans door gezond te eten, regelmatig te sporten, met aandacht om te gaan met mijn lichaam en af en toe goed te feesten en te genieten van het leven. Wat hier ook bij hoort is rust vinden tussen alle drukte door en daar helpt yoga mij bij. Viki Boviatsis van yogastudio Tula in Amsterdam zal ons deze zomer iedere week verrassen met een yogafilmpje dat je thuis kan meedoen voor ontspanning, lenigheid en kracht: ieder lichaamsdeel komt aan bod! Vandaag aandacht voor de nek en de schouders die vaak zo stijf zijn. In 5 minuten voel je je beter! Kijk het filmpje en doe mee.

Yoga voor nek en schouders
Velen van ons kennen het wel, stijfheid in de nek en de schouders. Die stijfheid kun je drastisch verminderen met een aantal simpele oefeningen die je in 5 minuten kunt uitvoeren. Een opmerking voordat je begint met het filmpje: als je het lastig vindt om in kleermakerszit te zitten, dan kun je ook op de knieën komen zitten. Bij pijnlijke knieën plaats je een dekentje onder de knieën. Heb je moeite met op de grond zitten, kies er dan voor om op de rand van het bed te zitten. Zo kun je alsnog alle oefeningen goed meedoen.

De nek rekken
Begin met het rustig op rek brengen van alle nekspieren. Tijdens het draaien van de nek kun je de rek opzoeken. Vaak voel je vanzelf op welke plek je nek het stijfst aanvoelt. Als je deze plek gevonden hebt kun je er ook een aantal seconden langer in blijven hangen om de rek extra te stimuleren. Ook kun je je hand op je hoofd plaatsen voor een extra druk en rek op de nekspieren. Probeer niet te veel aan je nek te trekken als je dit doet. Vergeet tijdens de oefening niet je ademhaling te observeren en probeer iedere in- en uitademing even lang te maken.

De schouders ontspannen
Bij alle schouderoefeningen is het belangrijk dat je geen pijn hebt die je met 1 vinger aan kunt wijzen. Wanneer je de armen omhoog beweegt, probeer de schouders dan laag te houden om spanning in dit gebied te voorkomen. Bij iedere beweging in de schouders is het belangrijk dat de kop van de humerus (bovenarm) goed in zijn kom blijft draaien. Open daarom je handpalmen richting het plafond wanneer je de armen zijwaarts omhoog beweegt. Dit zorgt voor een exorotatie (opening naar buiten) van de bovenarm waardoor je meer ruimte krijgt om deze beweging in de schouder te maken. Neem de tijd om deze oefeningen uit te voeren en voel het effect al na de eerste keer!

Herhalingen
Voor een optimaal effect is het goed om deze sessie in zijn geheel 2 å 3 keer uit voeren. De eerste oefening voor de nek kun je in tijd verlengen naar 2 å 3 minuten. Mensen die vaak een stijve nek hebben zullen er baat bij hebben om juist deze oefeningen langer uit te voeren.

Meer yoga?
Wil je meer? Probeer dan een van de andere yoga sessies voor een ander lichaamsdeel mee te nemen in jouw practice. Heb je meer tijd? Kom dan naar yogastudio Tula in de Spaarndammerbuurt van Amsterdam en doe mee met een van onze lessen. Dan kan ik extra aandacht besteden aan je nek en schouders!

Door gastblogger Viki Boviatsis, www.tula-amsterdam.nl

Summary
Yoga voor nek en schouders
Article Name
Yoga voor nek en schouders
Description
Viki Boviatsis van yogastudio Tula in Amsterdam deelt met ons yogafilmpjes voor ontspanning, lenigheid en kracht. Vandaag oefeningen voor nek en schouders!

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!